رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در جمع خبرنگاران آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

۱۲ درصد از حقوق دولتی به بازسازی معادن اختصاص می یابد

رضا بستامی: در آذربایجان شرقی ۴۱۴ معدن وجود دارد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران معتقد است که اختصاص سهم ۱۳ درصدی بخش معدن در اقتصاد سال ۱۴۰۳ توقع بسیار سنگینی است در حالی که این رقم در سال گذشته ۸ درصد بود و نیاز به برنامه ریزی های مدون دارد.
“رضا بستامی” که ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ جهت شرکت در جلسه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان و نیز بررسی دغدغه‌ های استانهای شمال غرب کشور به تبریز سفر کرده بود در حضور “ابوالفضل رنجبر” رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان با جمعی از اصحاب رسانه‌های این استان دیدار و گفتگو کرد.
وی با اشاره به اینکه سازمان ۲۱ ساله نظام مهندسی معدن بر مبنای قانون نظام مهندسی معدن و به عنوان بازوی نظارتی و اجرایی وزارت صمت تشکیل شده است افزود: این سازمان در حال حاضر ۴۵ هزار عضو حقیقی و حقوقی در ۳۱ استان کشور دارد که فارغ التحصیلان رشته‌ های کارشناسی و بالاتر شامل کلیه گرایش‌های مهندسی معدن، زمین شناسی، مهندسی نقشه ‌برداری و مهندسی متالورژی با گرایش استخراجی می توانند به عضویت سازمان نائل گردند.
بستامی، انتظام امور حرفه ای، نظارت بر عملیات معدنی، مشارکت در تدوین قوانین مرتبط و بازوی اجرایی بخش معدن وزارت صمت را از جمله وظایف این سازمان برشمرد و اضافه کرد: این سازمان مراحل از شناسایی مواد تا کارخانه را نیز بر عهده داشته و مهندسان با پروانه اشتغال در ۴ رسته به فعالیت می‌ پردازند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، بحث آموزش ضمن خدمت مهندسین و به روز رسانی و بازآموزی دانش فنی فعالان این حوزه را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: ارتباط مستمری با وزارتخانه، کارگروه‌ها و شورای عالی معادن کشور و استان‌ها داریم زیرا مشاوره فکری و اتاق فکر مباحث فنی مرتبط با بخش معدن در این نقشه، به سازمان نظام مهندسی معدن واگذار شده است.
وی، تعداد کارشناسان عضو این سازمان در سطح آذربایجان شرقی را ۳ هزار و ۶۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: یکهزار فقره از ۱۲ هزار فقره پروانه کشوری معاون متعلق به این استان است کمااینکه تعداد معادن فعال کشور ۵ هزار مورد است که در آذربایجان شرقی ۴۱۴ معدن وجود دارد و در سفرم به این استان از معادن شاخص منطقه از جمله مس سونگون که یک پنجم از کارکنان آن عضو نظام مهندسی معدن میباشند را بازدید نمودم.
بستامی با تاکید بر اهمیت معدن در سطح کشور بیان کرد: سهم بخش معدن در اقتصاد سال ۱۴۰۳ مدنظر دولت گرفته است به طوری که از ۸ درصد در سال گذشته به ۱۳ درصد در سال آینده ارتقا داده شده که توقع بسیار سنگینی بوده و توجه دولتمردان در برنامه ریزی کلان را بیش از پیش ضروری می سازد.
وی با ذکر این نکته که در تمام رویدادهای فناورانه و نوآورانه کشور بخش قابل توجهی از توجه سازمان نظام مهندسی معدن ایران به جوانان دانش بنیانی معطوف می‌گردد گفت: آنها نیاز به مطالعات تخصصی دارند تا بتوانند با خلاقیت و سواد علمی خود در خلق محصولات و تولیدات نوین موجب درخشش کشور در میادین جهانی شوند.
بستامی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از حقوق دولتی بابت بازسازی معادن از سوی بهره برداران معادن پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: آنها سهم تخریب خود را پرداخت می‌ کنند اما واقعیت این است که بدون اکتشاف روباز، استخراج از معادن ممکن نیست ولو اینکه سازمان نظام مهندسی معدن در طراحی‌های خود مبحث ایمنی معادن HSE را در نظر می گیرد تا در کنار امر استخراج، منابع طبیعی نیز حفظ گردد.
وی با اشاره به اینکه در ۷ درصد اراضی کشور عملیات معدنی صورت می‌گیرد و مابقی به سایر موارد مربوط است اظهار کرد: از این میزان حدود ۴ درصد نیز به اکتشافات معدنی مربوط می‌ شود اما دلیل غیرفعال بودن برخی از معادن را می توان در مزاحمت اهالی منطقه، عدم داشتن سرمایه در گردش بهره‌ برداران و یا ممانعت سازمان منابع طبیعی خلاصه کرد.

بستامی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه ارتباط بخش معدن و حوزه دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز توضیح داد: با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه این استان در بخش معادن سعی شده تا از تمام نخبگان دانشگاهی در کارگروه‌ها و شوراهای تخصصی استفاده شود و با عضویت اساتید برجسته در کمیته‌ های تخصصی این سازمان سعی می‌ شود تا ارتباط معدن و دانشگاه حفظ گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.