مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد؛

افزایش ۲۰۴ درصدی صادرات آذربایجان شرقی به روسیه

محمدجعفر عظمائی: در ۸ ماهه سال جاری صادرات ۱۸۳ میلیون دلاری به کشورهای اوراسیا انجام شده است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: میزان صادرات از گمرکات این استان به کشورهای اوراسیایی در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۲ از لحاظ ارزشی ۱۸۳ میلیون دلار و از نظر وزنی ۷۳۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد از لحاظ ارزش و ۸۲ درصد از لحاظ وزنی افزایش یافته است.
محمدجعفر عظمائی در گفتگو با خبرنگاران افزود: انعقاد تفاهم نامه همکاری تجاری کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا افزایش قابل توجه رقم صادرات غیرنفتی به این منطقه را در پی خواهد داشت.
وی با بیان این که آذربایجان شرقی دروازه ورود به کشورهای اتحادیه اوراسیاست اضافه کرد: بازارهای تجاری در کشورهای اوراسیایی مزیت بزرگی برای تجارت خارجی این استان است که باید از فرصت‌ های به وجود آمده به نحو احسن استفاده شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: به منظور افزایش مراودات تجاری اقدامات لازم در حال انجام است تا بیش از گذشته تجارت را با کشورهای اوراسیایی را افزایش دهیم.
عظمائی با اشاره به اینکه امسال ۸۱۲ قلم کالا از آذربایجان شرقی به کشورهای اوراسیایی صادر شده که سال گذشته این آمار ۷۳۸ قلم کالا بوده است یادآور شد: صادرات از استان به اوراسیا به ترتیب به کشورهای روسیه با رشد ۲۰۴ درصدی، ارمنستان با رشد ۳۱ درصدی و قزاقستان با رشد ۶ درصدی انجام شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این که ارمنستان به دلیل وجود مرز زمینی با استان یکی از مقاصد اصلی صادرات محسوب می شود اظهار کرد: علاوه بر مزیت وجود مرز زمینی با ارمنستان، ورود جدی به بازارهای روسیه از این طریق موجب رشد چشمگیر صادرات در سال آینده خواهد شد.
عظمائی تاکید کرد: محصولات پتروشیمی و پایه نفتی، صنعت، فرش و صنایع دستی، کشاورزی و معدن و صنایع معدنی از جمله گروه‌های کالایی مبادله شده در تجارت با کشورهای اوراسیایی است.

شایان ذکر است اتحادیه اوراسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از ۵ کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی یکهزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است و یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌ گذاری در جهان به شمار می‌ آید که در ژانویه سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.