اهمیت تجلیل از مقام علمی و اقتصادی نائب رئیس اسبق اتاق بازرگانی تبریز و ایران به روایت "عصرآزادی"

نیم قرنِ فاخر در کارآفرینی آذربایجان

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در واحدهای صنعتی باید یک مدیر وجود داشته باشد زیرا قطعاً در یک واحد صنعتی همیشه تعداد زیادی از افراد فنی حضور دارند و یک نفر برای مدیر بودن باید با مسائل مالی و اقتصادی آشنا باشد.
اینها، بخشی از اظهارات “هوشنگ فاخر” بزرگمرد تجارت و کارآفرینی تبریز و آذربایجان است… معتقد است که اکنون در اروپا کسانی را به راحتی در واحدهای تولیدی استخدام می‌کنند که حتماً یکی از مقاطع تحصیلی‌شان، فنی و یکی از مقاطع نیز رشته‌های مربوط به مدیریت و اقتصاد باشد و از اینکه در رشته ریاضی تحصیل کرده و همیشه در طول این سال‌ها دائم در حال مطالعه بوده، خرسند است.
فاخر می گوید بر اساس علاقه‌اش، همیشه با کارگرها کار کرده و بسیاری از مسائل فنی کار را از آنها آموخته و بخش دیگری را هم با مطالعه به دست آورده و ار اینکه در رشته اقتصاد هم تحصیل کرده، پشیمان نیست.
تجلیل از مقام هوشنگ فاخر که سالها در قامت نائب رئیس اسبق اتاق تبریز و ایران به فعالیت پرداخته بسیار حائز اهمیت بود که روایتی از کارنامه نیم قرن کارآفرینی او در اتاق تبریز رقم خورد و بار دیگر نشان داد که آذربایجانی ها موتور محرکه اقتصاد و کارآفرینی کشور هستند…

◾️یک

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه تبریز شهری دارای هویت و سابقه تجاری و فرهنگی است گفت: افراد و شخصیت‌ هایی همچون هوشنگ فاخر، بسیار قابل احترام هستند و حضور چنین افرادی برای ما بسیار ارزشمند است.
مسعود بنابیان از هوشنگ فاخر به‌ عنوان فردی که بیشترین مکاتبات و مطالبات کارشناسی‌ شده با دولت و مسئولان استانی داشت افزود: او تنها به مطالبه‌ گری اکتفا نمی‌ کرد و راهکار نیز ارائه می‌ داد و علاوه بر سابقه فعالیت اقتصادی و کارآفرینی، از لحاظ اخلاقی، سعه صدر و متانت نیز برای همه ما الگو به‌ شمار می‌ رود.

◾️دو

عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز در این نشست با تاکید بر وجود فضای همدلی و مودت در اتاق بازرگانی تبریز گفت: هیئت نمایندگان در این دوره تلاش دارند با وحدت، اهداف بخش خصوصی را پیش ببرند.
رضا جعفری با تاکید بر اینکه باید نام و یاد بزرگانی همچون آقای فاخر در تاریخ صناعت آذربایجان ماندگار است بر ضرورت ثبت زندگینامه و سرنوشت این افراد تاکید کرد و افزود: در حال حاضر اتاق تبریز در حال تدوین کتاب‌ تاریخ صناعت و تجارت است و نام چنین بزرگانی از این طریق در تاریخ ثبت خواهد شد.
وی اضافه کرد: پس از اتمام ساخت ساختمان جدید اتاق بازرگانی تبریز، ساختمان فعلی به‌ موزه‌ ای برای معرفی تاریخ صنعت آذربایجان و شخصیت‌های برجسته این حوزه تبدیل خواهد شد.

◾️سه

رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به آشنایی ۷۰ ساله با آقای فاخر گفت: من در تاریخ فعالیت حرفه‌ای خود همواره او را به دید یک معلم نگاه کرده‌ ام.
سیدباقر شریف‌ زاده، ویژگی بارز مدیریتی هوشنگ فاخر را حاکمیت منطق، نگرش کارشناسی‌شده و روحیه مطالبه‌ گری او عنوان کرد و افزود: این فرد از بسیاری از چیزها گذشت تا همچنان فاخر بماند.
وی، احداث ۵ کارخانه در سطح آذربایجان شرقی، ساخت مدارس، ایجاد تعاونی برای پرسنل و نائب رئیسی اتاق بازرگانی ایران و تبریز را از افتخارات فاخر برشمرد و گفت: قطعاً جامعه ما قدردان تلاش‌های این بزرگمرد خواهد بود و نام و یاد وی در تاریخ اتاق تبریز و صنعت آذربایجان ماندگار است.
شریف زاده با انتقاد از کارشکنی‌های دولت‌‌ در خصوص عدم تعهد به وعده‌ها خاطرنشان کرد: نتیجه این بدعهدی‌ ها این است که طی ۴ سال اخیر، میزان سرمایه‌ گذاری در کشور منفی شده و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی یک به یک در حال واگذاری هستند و لذا جلوگیری از فعالیت‌ های کاذب از یکسو و حمایت از فعالیت‌های مولد از سوی دیگر ضرورت دارد.

◾️چهار

استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تبریز برای من شهر خاطره‌هاست گفت: مخصوصاً زمانی که در جمع تجار و بازرگانان حضور پیدا می‌ کنم، این حس دوچندان می‌شود زیرا سابقه اتاق بازرگانی تبریز به دوران مشروطیت بازمی‌گردد واین شهر شخصیت‌های برجسته‌ای در دل خود تربیت کرده است.
یحیی محمدزاده، نیروی انسانی را اصلی‌ترین سرمایه هر کشور دانست و افزود: اگر نیروهای انسانی در مسیر درست هدایت شوند، می‌ توانند توسعه و رشد اقتصادی را به بهترین شکل رقم بزنند.
وی، فاخر را شخصیتی بزرگ عنوان کرد و یادآور شد: این مرد در نقطه مقابل کسانی است که زمین را به آسمان می‌ دوزند تا روزنه‌ ای برای رانت و بده‌ بستان به‌ دست بیاورند، در حالی که او هرگز برای منافع شخصی خود تلاش نکرد بلکه همواره برای منافع کشور تلاش نموده و به‌ دور از تملق و چاپلوسی در مسیر درست گام برداشت.

◾️پنج

پرویز بیوک – عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق تبریز – هم گفت: آقای فاخر شخصیتی کاملاً احساسی دارد و بر مبنای احساس کار می‌ کند و امیدوارم آنقدر زنده بماند تا شاهد تحقق رویای دیرین خود، یعنی توسعه آذربایجان باشد.
پرویز کلینی – عضو ادوار هیئت نمایندگان اتاق تبریز – هم گفت: همه ما این مرد بزرگ را می‌شناسیم و نیاز به تعریف اضافی نیست و تنها باید گفت، او از جنس زمانه نیست.
احد هریسچیان – دیگر عضو ادوار هیئت نمایندگان اتاق تبریز – نیز گفت: من این مرد را بیش از ۵۰ سال است که می‌شناسم و به غیر از خوبی، صداقت و راستی از او چیزی ندیده‌ ام.
ابراهیم فریادخواه – رئیس آموزش و پرورش شهرستان بستان‌آباد – نیز اظهار کرد: آقای هوشنگ فاخر ۱۲ سوئیت و دو دهنه مغازه تجاری در شهرستان بستان‌آباد احداث کرده است که درآمد آن، تماماً صرف توسعه و رشد دانش آموزان مناطق محروم این شهرستان می‌شود.

◾️فاخر

هوشنگ فاخر هم در خاتمه مراسم از تمام افراد حاضر در جلسه گفت: دغدغه همیشگی من شکوفایی اقتصاد و معیشت مردم بوده و هست و در این راستا تمام تلاش خود را انجام داده‌ ام زیرا اگر انسان می‌ خواهد پیشرفت کند، باید تابع منطق باشد.
وی افزود: وزرای وقت، مرا فردی ضد بهره‌ می‌ شناختند، اکنون نیز بر این باور هستم که در هر کشوری که نرخ بهره ۲۰ درصد باشد، قطعاً تورم حاکم است و در چنین شرایط، کشور توسعه نمی‌یابد.
فاخر با اشاره به اینکه در کشورهایی که نرخ بهره و تورم تک‌ رقمی باشد، شاهد شکوفایی و توسعه همه‌جانبه هستیم اضافه کرد: شرایط فعلی، زیبنده کشوری که یک درصد جمعیت دنیا و ۹ درصد منابع نفت، گاز و معادن جهان را داراست نیست.
بدین ترتیب نباید از پندهای زندگی ساز این کارآفرین برتر آذربایجانی کشور به سادگی گذشت؛ به اعتقاد من اگر هر کس، هر کاری را که انجام می‌ دهد به بهترین نحو انجام دهد، رشد می‌کند، به فرزندانم هم گفتم اگر قرار باشد لبوفروش هم شوید آن کار را به نحو احسن انجام دهید تا بتوانید کسب‌ و‌ کارتان را توسعه دهید اما اگر کار بزرگی هم به دستتان بدهند، ولی با صداقت و علاقه آن را انجام ندهید موفق نمی‌ شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.