رئیس سازمان جهادکشاورزی استان برنامه های حوزه تولیدات دامی را تشریح کرد؛

سال ۱۴۰۳؛ کشاورزی آذربایجان شرقی در مسیر تحول

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای افزایش ۱۷ هزار تنی تولید گوشت قرمز و ۲۹ هزار و ۶۴۰ تنی گوشت مرغ در سال ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی خبر داد.
اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در حوزه تولیدات  دامی گفت: در سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی ۵۹،۱ هزار تن گوشت قرمز و ۶۶۵،۹ هزار تن شیر خام تولید شد که برنامه ریزی کرده ایم تا در سال جاری در گوشت قرمز به ۷۶ هزار تن و در زمینه تولید شیرخام به ۷۰۴،۵ هزار تن تولید دست یابیم.
وی با تشریح برنامه های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در تحقق جهش تولید در زمینه گوشت قرمز افزود: در سال ۱۴۰۳ راه اندازی ۵۳ واحد دامداری صنعتی و ۹۰ واحد دامداری روستایی با اعتبار ۹ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار داد که از این میزان ۶۳ واحد گوساله پرواری و ۸۰ واحد بره پرواری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش تولید از طریق تکمیل ظرفیت دامداری های نیمه فعال را از دیگر برنامه های این سازمان معرفی کرد و ادامه داد: از محل این افزایش تولید که با اعتبار ۸ هزار ۶۶۰ میلیارد ریال اجرا خواهد شد ۱۵ هزار و ۳۵۵ رأس به ظرفیت دامداری های صنعتی استان و ۴۳ هزار و ۵۲۶ رأس به ظرفیت دامداری های روستایی آذربایجان شرقی افزوده خواهد شد.
فتحی، سومین راهبرد استان برای افزایش تولید گوشت قرمز را احیای واحدهای دامداری راکد معرفی کرد و یادآور شد: در این حوزه که با اعتبار ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اجرا خواهد شد ۲۰۱ واحد دامداری صنعتی و ۶۵۷ دامداری روستایی به چرخه تولید بازخواهند گشت.
وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه های توسعه ای و بهره ورانه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در زیربخش امور دام را ۶۷ هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: حفظ و پشتیبانی ذخایر ژنتیکی دام های بومی کشور با نگهداری از ۱۰۰ رأس گاو مولد بومی سرابی یکی دیگر از برنامه های مهم حوزه امور دام در آذربایجان شرقی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی میزان تولید استان در حوزه طیور در بخش گوشتی را ۱۰۰ هزار و ۳۶۰ تن و در بخش تخم مرغ ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و گفت: در سال جاری در بخش گوشتی ۱۳۰ هزار تن و در بخش تخم مرغ ۱۱۶ هزار تن تولید برنامه ریزی شده است که در صورت تحقق این هدف گذاری نزدیک به ۳۰ درصد افزایش تولید در حوزه مرغ گوشتی و نزدیک به ۱۵ درصد رشد تولید در حوزه تخم گذار محقق خواهد شد.

فتحی با اشاره به برنامه ریزیها برای افزایش ۳۰ هزار تنی تولید گوشت مرغ در استان در سال جاری، در خصوص برنامه های این سازمان برای تحقق این رشد تولید گفت: ایجاد واحدهای مدرن مرغداری گوشتی به تعداد ۵۰ واحد و افزایش ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه ای با برآورد اعتبار ۱۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، ایجاد زنجیره تولید گوشت مرغ به تعداد ۵ واحد و افزایش ظرفیت یک میلیون قطعه از محل این زنجیره با برآورد اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال، افزایش میانگین تعداد دفعات جوجه ریزی سالیانه در ۲۰ واحد و افزایش ظرفیت ۴۰۰ هزار قطعه ای از این محل و راه اندازی اتوماسیون واحدهای مرغداری در ۲۰ واحد با افزایش ظرفیت ۴۰۰ هزار قطعه و برآورد اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال بخشی از طرح های پیش بینی شده برای این حوزه در سال ۱۴۰۳ است.

وی ادامه داد: همچنین تکمیل ظرفیت ۳۰ واحد نیمه فعال با افزایش ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه و برآورد اعتبار ۳ هزار میلیارد ریال و احیای ۵۰ واحد راکد با افزایش ظرفیت ۵۰۰ هزار قطعه و برآورد اعتبار یکهزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از دیگر طرح های این سازمان برای افزایش تولید گوشت مرغ در آذربایجان شرقی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به هدف گذاری برای رشد ۱۴ هزار ۵۰۰ تنی در تولید تخم مرغ در سال جاری تاکید کرد: ایجاد ۲۰ واحد مرغداری مدرن تخم‌ گذار و افزایش ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه ای با برآورد اعتبار ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، ایجاد ۳ زنجیره تولید تخم مرغ و افزایش ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ای با برآورد اعتبار ۳ هزار میلیارد ریال و بهبود راندمان تولید و افزایش ظرفیت پرورش در واحد سطح با اصلاح ساختار و اتوماسیون واحدهای تخم‌گذار با استفاده از قفس های تمام اتوماتیک از برنامه هایی است که برای عملیاتی کردن این رشد تولید در سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.
فتحی در خصوص الزامات تأمین مالی طرح‌های بهبود تولیدات دامی از طریق بخش خصوصی و دولتی گفت: ۶۵۳ میلیارد ریال تأمین مالی از طریق بخش دولتی و ۲۶۸ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال از طریق بخش خصوصی در سال جاری برای اجرای طرح های این زیربخش در نظر گرفته شده که در تأمین مالی بخش خصوصی، ۲۱ع هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی و ۵۳ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال از طریق آورده شخصی سرمایه گذاران پیش بینی شده است.
وی از اجرای ۹ پروژه تأثیرگذار اولویت دار مرتبط با زنجیره های تولید و ارزش در حوزه دام و طیور در استان خبر داد و افزود: در این پروژه ها ۴۱ هزار و ۲۳۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده، اما برای تکمیل این طرح ها ۱۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مورد نیاز است و با بهره برداری از این پروژه ها ۲ هزار و ۸۲۹ فرصت شغلی در سطح استان ایجاد می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۱،۱۶ میلیون کلنی زنبورعسل در سطح استان گفت: در سال جاری این تعداد را به ۱،۲ میلیون کلنی خواهیم رساند و میزان تولید عسل را نیز که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۳ هزار و ۹۰۰ تن بود با رشد ۱۰ درصدی به بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن ارتقا خواهیم داد.
فتحی از پرورش ۳۱۵ جعبه کرم ابریشم در آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۳ این میزان را به ۴۰۰ جعبه خواهیم رساند که میزان تولید پیله ابریشم نیز با رشد ۲۰ درصدی از ۷ هزار و ۶۵ کیلوگرم به ۸ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.