اهمیت حضور هیئت اتاق بازرگانی تبریز در ازمیر و گسترش روابط تجاری آذربایجان شرقی با ترکیه به روایت "عصرآزادی"

گام تبریز و ازمیر برای تجارت مشترک

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اهمیت تبادلات تجاری دو کشور ایران و ترکیه باعث شد تا یک هیئت ویژه از اتاق بازرگانی تبریز به سرپرستی یونس اکبرپور پایدار، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز به شهر ازمیر izmir انجام شده و طی آن، فعالان حوزه بخش خصوصی آذربایجان شرقی از توانمندی ها و پتانسیل های تجاری ازمیر بازدید به عمل آوردند.
به گفته آگاهان اقتصادی، هدف از این سفر علاوه بر حضور فعالان پارلمان بخش خصوصی منطقه آذربایجان در نمایشگاه انرژی پاک ازمیر، ملاقات با فعالان اقتصادی، اعضای اتاق صنایع و سایر شکل‌های تجاری و صنعتی منطقه ازمیر بود که امتیازات بزرگی را برای اتاق تبریز به ارمغان آورد.
اعضای این هیئت اعزامی، نسبت به تبادل‌ نظر در خصوص پروژه‌ های سرمایه‌ گذاری مرتبط با انرژی در آذربایجان‌ شرقی و استانهای شمالغرب ایران پرداخته و ضمن بیان کامل قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با سرمایه‌ گذاران ترکیه در ایران و سرمایه‌ گذاری‌های مشترک در تبریز و ازمیر اعلام نمودند.
در حقیقت، سفر هیئت اتاق بازرگانی تبریز به دومین نمایشگاه بین المللی انرژی پاک ازمیر و دیدار با مدیران بخش خصوصی را می توان گام نخست برای استارت سرمایه‌ گذاری‌های مشترک تبریز و ازمیر ارزیابی نمود که باید زودتر از این اتفاق می افتاد…

◾️غرفه اول

هیئتی از اتاق بازرگانی تبریز با حضور در دومین نمایشگاه بین‌المللی انرژی پاک در ازمیر ترکیه، در راستای توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه، با هیئت رئیسه اتاق بازرگانی شهر ازمیر دیدار کردند.
در این دیدار که به میزبانی اتاق بازرگانی ازمیر برگزار شد “محمود ارکوچ” عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ازمیر، تبادل هیئت بین دو کشور را مهمترین گام در راستای توسعه مناسبات دانست.
وی با اشاره به اینکه میزان تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۳ کمتر از ۶ میلیارد دلار بوده است این میزان تجارت را برای جمعیت ۱۸۰ میلیون نفری دو کشور بسیار پایین دانست و گفت: وظیفه اتاق‌های بازرگانی این است که با آشنا کردن اعضای اتاق‌ها با یکدیگر در راستای تسهیل این تجارت اقدام کنند.
ارکوچ، شهر ازمیر را شهر صنعت و گردشگری عنوان کرد و افزود: شهر ازمیر از دیرباز یکی از مراکز مهم صنعتی در ترکیه بوده است، همچنین این شهر از سال‌های گذشته میزبان بسیاری از گردشگران از کشورهای مختلف از جمله ایران نیز بوده است.
وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی ازمیر با نزدیک به ۱۰۰ هزار عضو یکی از بزرگترین اتاق‌های ترکیه محسوب می‌شود که دارای بیش از ۸۰ کمیته در ۸۰ زمینه فعالیت تجاری است و ۱۴۶ عضو ایرانی و ۴۶۷ عضو با شرکای ایرانی مشغول بکار هستند.
ارکوچ، ازمیر را یک شهر نمایشگاهی دانست که سالانه در این شهر ۴۰ نمایشگاه برگزار می‌شود و تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در ازمیر، نمایشگاه انرژی است که حضور هیئت اتاق تبریز و بازدید این هیئت از نمایشگاه مذکور بسیار حائز اهمیت واقع شد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ازمیر یادآور شد: اتاق ازمیر بخش بزرگی از بودجه را برای گسترش تجارت خارجی اعضای خود اختصاص داده و برای سال ۲۰۲۴ بیش از ۲ میلیون دلار برای حضور اعضای این اتاق در نمایشگاه‌های مختلف جهان هزینه خواهد کرد.

◾️غرفه دوم

رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز نیز گفت: اتاق بازرگانی تبریز یکی از بزرگترین اتاق‌های بازرگانی ایران و همچنین اولین اتاق بازرگانی کشور محسوب می‌شود که بیش از دو هزار و ۷۰۰ عضو فعال دارد و حضور این هیئت گامی مهم در جهت گسترش مناسبات میان اتاق بازرگانی ازمیر و اتاق بازرگان تبریز خواهد بود.
“یونس اکبرپور پایدار” با اشاره به توانمندی‌های آذربایجان‌ شرقی در زمینه‌های مختلف اعم از صنایع غذایی، صنایع مرتبط با کشاورزی، صنایع فرش، گردشگری، چرم، کفش، قطعه‌سازی، خودروسازی، ماشین‌سازی و تراکتورسازی، صنایع پتروشیمی و شیمیایی، صنایع نساجی و سایر صنایع، از اعلام آمادگی اتاق تبریز برای میزبانی از هیئت اتاق بازرگانی ازمیر خبر داد.
وی با اشاره به اهمیت تجارت میان دو کشور ایران و ترکیه به تشریح زمینه‌های همکاری مشترک و زمینه‌های سرمایه‌ گذاری بین دو کشور پرداخت و با اشاره به مسائل تخصصی در حوزه انرژی، از تصمیم اتاق بازرگانی تبریز برای توسعه و ایجاد مراکز انرژی‌های تجدیدپذیر در آذربایجان‌ شرقی با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز اظهار کرد: بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در آذربایجان شرقی مستقر هستند و اتاق تبریز، هم فعالین بخش بازرگانی و هم فعالان بخش صنعتی معدنی و کشاورزی را در بر می‌گیرد و به‌ نوعی می تواند پاسخگوی تمام نیازهای اتاق صنایع اژه و اتاق بازرگانی ازمیر باشد.
پایدار با اشاره به صنایع پیشروی آذربایجان شرقی، تبریز را قطب صنعتی ایران معرفی کرد و گفت: از فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ازمیر و همچنین مدیران اتاق صنایع منطقه اژه برای حضور در تبریز دعوت می کنم زیرا اینگونه جلسات، گامی مهم برای گسترش مناسبات میان صنایع تبریز و صنایع ازمیر تلقی می گردد.

◾️غرفه آخر

نائب‌ رئیس اتاق صنایع منطقه اِژه با اشاره به اینکه اتاق صنایع اژه دارای بیش از ۶ هزار عضو فعال و یکی از فعال‌ ترین اتاق‌های صنایع در سطح ترکیه است گفت: یکی از مهمترین مشکلات حوزه تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه، مسائل مرتبط با مبادلات مالی و مسائل بانکی است که معضلات بسیاری را پدیدار کرده است.
“متین آکداش” با ارائه توضیحاتی در رابطه با تجارت ازمیر با ایران، مهمترین گام‌های عملی برای توسعه مبادلات تجاری را تبادل هیئت‌های تجاری و برگزاری جلسات B2B عنوان کرد و ضمن استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در ازمیر، از اعلام آمادگی برای برگزاری جلسات مذکور خبر داد.
رئیس کمیته انرژی اتاق صنایع اژه نیز با اشاره به فعالیت‌ های این کمیته گفت: کمیته انرژی اتاق صنایع اژه از سال ۲۰۰۸ تشکیل شده و هدف آن تغییر نگرش نسبت به انرژی های تجدیدپذیر و گسترش آن در منطقه اژه به‌ خصوص شهر ازمیر بیان کرد.
“اوزکان موجوک” با بیان مشکلات مربوط به تحریم و مبالغی که فعالان اقتصادی و تجار مجبور هستند برای تبادلات مالی به شکل اضافی پرداخت کنند، ابراز نارضایتی کرد و یادآور شد: ازمیر در ۵۳ زمینه صنعتی دارای توانایی‌ های تولیدی و صادراتی است و میزان صادرات ازمیر ۱۷،۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ می باشد.
وی با اشاره به اهمیت ترکیه در مسئله انتقال انرژی از اوراسیا و آسیا به اروپا، ترکیه را شاهراه تبادل انرژی میان این دو بخش معرفی کرد و افزود: شعار مهمی مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در ازمیر با عنوان ازمیر شهر انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد.
بدین ترتیب، هیئت اعزامی اتاق بازرگانی تبریز به ازمیر به بهانه حضور در دومین نمایشگاه بین‌ المللی انرژی پاک ترکیه که در بر گیرنده مذاکرات مفیدی بود با “هولیا اولوسوی” قائم مقام آژانس توسعه ازمیر در حوزه سرمایه‌ گذاری نیز دیدار کردند که گویا در تلاش است سرمایه‌ گذاران مختلف جهان را جهت سرمایه‌ گذاری در ازمیر ترغیب نماید و سرمایه‌ گذاران ایرانی نیز از مزایا و حمایت‌های دولتی آن بهره مند می گردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.