مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد؛
روابط عمومی کارآمد، گِره گشا و امیدآفرین است
فاطمه زارعان: ظهور تکنولوژی های مدرن ارتباطی به همراه محتوای بی کیفیت تهدیدات جدی روابط عمومیها قلمداد می شوند
عصرآزادی/سرویس فرهنگی: مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: روابط عمومی کارآمد با تصمیم سازی های کلیدی و تخصصی، تصویر مثبتی را از دستگاه اجرایی ایجاد کرده و آن در مقابل مخاطرات احتمالی و بحرانهای گوناگون حفظ میکند.
“فاطمه زارعان” در سفر یک روزه خود به تبریز که به مناسبت هفته روابط عمومی انجام شد در جمع روابط عمومی های بخش کشاورزی با بیان اینکه آینده نگری و آینده سازی ارتباطی، مأموریت اصلی روابط عمومی در سازمان است افزود: روابط عمومی در استانداردهای مطلوب سازمانی، آینده پژوه، برنامه مدار، مسئله محور، تصویرساز، سازنده، بالنده، انسجام بخش، مردم مدار و متحول کننده است لذا مدیران ارشد باید به روابط عمومیها به چشم مدیران آیندهساز و گِرهگشا نگاه کنند.
وی با اشاره به اینکه باید روابط عمومیها را جدی بگیرند ادامه داد: روابط عمومی پیشرفته، مدیریت و مهندسی ارتباطات هوشمند برای اقناع، اعتماد، نفوذ در جامعه، گسترش شبکه ارتباطی و افزایش سرمایه اجتماعی در سازمان است.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، روابط عمومی را تخصصی، یک سیستم یکپارچه و منسجم ارتباطی دانست و اضافه کرد: روابط عمومی قادر به مسئله شناسی ارتباطی و ترسیم نقشه ذینفعان است و با تحلیل و ترسیم نقشه راه، گامهای مؤثری برای برنامه ریزی و مشاوره ارتباطی به مدیران ارشد برداشته و نظام ارتباطات سازمان را مدیریت میکند.
زارعان با تأکید بر اینکه روابط عمومیهای هوشمند باید تخصصی عمل کنند بیان کرد: روابط عمومیها قادر به حل و فصل دغدغهها و مسائل ارتباطی سازمانی هستند، هوشمندی روابط عمومیها در فراوانی اقدامات رسانه ای و اطلاع رسانی نیست، روابط عمومیها باید منش اطلاع رسانی یک سویه و پلاکارد چسبانیهای کلیشهای را رها کنند و به روش شناسی مدیریت گذر از دغدغهها و مسائل ارتباطی سازمان روی آورند، روابط عمومی تخصصی یعنی خوب شناساندن کارهای خوب سازمان به مردم و ارتباط با مردم، دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن است.
وی با اشاره به اینکه مدیران روابط عمومی باید مراقب دام های ارتباطی در روابط عمومی ها باشند یادآور شد: ظهور تکنولوژی های مدرن ارتباطی همراه با محتوای بی کیفیت به عنوان دو دام جدی در روابط عمومیها قلمداد میشوند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: پیامهای تکراری، محتواهای بی ربط و اغلب طولانی و ارتباطات بدون استراتژی مشخص نوعی از روابط عمومی بیکیفیت هستند که باید مدیران در دنیای مدرن به صورتی هوشمندانه از آن پرهیز کرده و برای تأثیرگذاری بیشتر بر افکار عمومی به اجتماعی سازی خبر روی آورند.
زارعان در پایان سخنان خود تاکید کرد: مهمترین عامل اثرگذار در بخش کشاورزی، علاوه بر اقلیم و شرایط محیطی، عامل انسانی است به همین دلیل آگاه کردن جامعه و تنویر افکار عمومی در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است، روابط عمومی وظیفه بسیار سنگینی در حوزه منابع پایه که بستر تولید هستند دارد، لذا در این خصوص بایستی از ابزارها و فناوریهای نوین ارتباطی و تولید هنرمندانه تولیدات متنوع چند رسانهای و بهره گیری از پتانسیل نهادهای مردمی در آگاهسازی و جلب مشارکت مردم برای جهش تولید و لزوم اقناع جامعه به حفظ و بهرهبرداری مطلوب از منبع خدادادی آب و خاک حداکثر بهره برداری را به عمل آورد.