اهمیت برگزاری نخستین نمایشگاه رویداد صدرا در دانشگاه آزاد واحد تبریز از نگاه "عصرآزادی"

صدرا پُل پیوندساز صنعت و دانشگاه

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی ایران همواره در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی میزبان انواع نمایشگاه های تخصصی است که هر عنوان از آن، مهم‌ ترین رویدادهای نمایشگاهی کشور را یدک می کشد اما این بار و طی هفته گذشته، دانشگاه آزاد واحد تبریز میزبان یک رویداد نمایشگاهی با محوریت دانشگاه، صنعت، راه اشتغال موسوم به “صدرا” بود که در حد و اندازه کشوری ظاهر گردید.
نمایشگاه صنعت، دانشگاه، راه اشتغال با عنوان “صدرا” برای جذب و اشتغال دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز پس از سه روز فعالیت و بازدید دانشجویان، کارآفرینان، تولیدکنندگان و صنعتگران استانهای مختلف در موعد مقرر خود در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به کار خود پایان داد.
از نکات جالب توجه نخستین رویداد صنعت، دانشگاه و راه اشتغال موسوم به صدرا می توان به انعقاد توافق نامه های متنوع اشاره کرد که از جمله آن می توان به امضای تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای آذربایجان شرقی با شرکت های تولیدی استانی و فرا استانی اشاره کرد. 
خبرنگار “عصرآزادی” با حضور در این رویداد و بازدید از غرفه های نمایشگاهی که در داخل محوطه مجتمع دانشگاه آزاد واحد تبریز ترتیب یافته بود مشارکت دانشجویان در پیشبرد هدف این مرکز علمی درباره ارتباط دانشگاه آزاد و صنعت آذربایجان شرقی را مشاهده نمود…
صنعت
نمایشگاه صدرا که در سالن چند منظوره شهید بیوک منیرسرابی دانشگاه آزاد واحد تبریز و با شرکت بیش از ۷۰ شرکت دولتی و خصوصی، صاحبان صنایع، واحدهای آموزشی، تجاری و بیمه برگزار شد حقیقتاً تجربه موفق برگزاری نمایشگاهی در حد و اندازه استاندارد را نشان داد و بار دیگر ثابت کرد که تبریز استعداد برپایی نمایشگاه های صنعت محور را نه تنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز، بلکه در یک مجتمع دانشگاهی نیز داراست.
مدیرکل ارتباطات و روابط عمومی دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: معرفی دانشجویان به بخش صنعت و بازار کار، معرفی فرصت های شغلی به دانشجویان جویای کار با حضور صاحبان کسب و کار صنایع استان، ایجاد فرصت اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان در بنگاه های اقتصادی و استفاده از خبرگان صنعت و خدمات به عنوان مدرسان مهارتی از اهداف این نمایشگاه بود.
“سعید جعفری نامور” افزود: در این نمایشگاه نمایندگان شرکت ها و صاحبان واحدهای تولیدی، آموزشی، تجاری و بیمه ای از جمله مجموعه تراکتورسازی تبریز، کبریت سازی، صنایع غذایی شیرین عسل، کانون فرهنگی آموزشی قلم چی، بنیاد ملی نخبگان، شهرداری تبریز، بیمه ها، سازمان نظام مهندسی، کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و غیره، توانمندی های خود را به نمایش گذاشته و برحسب نیازسنجی های خود اقدام به جذب و اشتغال دانشجویان نمودند.
وی اضافه کرد: دانشجویان علاقه مند با حضور در این نمایشگاه، توانمندی های علمی و فنی خود را ارائه نموده و با ارتباط مستقیم با صاحبان صنایع و واحدهای شرکت کننده در رویداد صدرا و نیز تکمیل فرم های ارزیابی، علاقه مندی خود را برای اشتغال در این واحدها اعلام کردند.

دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی و واحد تبریز درباره نمایشگاه نخستین رویداد صدرا گفت: امروزه خانواده‌ها برای فرزندانشان از دانشگاه صرفاً مدرک نمی‌ خواهند، بلکه تضمین آینده را مدنظر قرار می دهند لذا اگر هر دانشگاهی بتواند تضمین آینده برای فرزندان خانواده‌ها را ایجاد کند، به آن دانشگاه رجوع می‌کنند و اگر نه، آن دانشگاه از گردونه فعالیت در حوزه آموزش عالی حذف خواهد شد.
“آرش رنجبران” با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی کشور یک میلیون و ۸۰۰ دانشجو دارد روند افزایش دانشجو را با اقدامات مهم دانشگاه آزاد مرتبط دانست و افزود: یکی از آنها نمایشگاه صدرا است که برای ارتباط صنعت و دانشگاه یک فرصت مناسب ایجاد نمود زیرا در همین مکانهاست که دانشجوها با توانمندی‌های صنایع آشنا می شوند و صنایع هم نیروهای موردنیاز خود در قالب‌های مختلف را از بین دانشجویان انتخاب می‌کنند و در حقیقت، صدرا یک پلی برای این ارتباطات بود.
وی اضافه کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی طرح مهمی به اسم طرح پویش داریم که دانشجویان همزمان با تحصیل دو یا سه روز از تحصیل خود را در بخش صنعت می‌گذرانند و در حال حاضر یکهزار و ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی در طرح پویش فعالیت می کنند.
رنجبران یادآور شد: دانشجویان در هنگام حضورشان در واحدهای صنعتی، بخشی از درآمد را کسب می‌کنند که برای شهریه‌ شان هزینه می‌شود و در کنار آن کار هم یاد می‌ گیرند و فارغ التحصیلانی که در این طرح شرکت می کنند صنعت را تجربه کرده‌ و تا حدودی مهارت اولیه دارند.
وی از امضای یک تفاهمنامه با خوشه صنعتی اتاق بازرگانی تبریز خبر داد و تاکید کرد: تمام صنایع که در این خوشه حضور دارند بزرگوارانه در کنار دانشگاه آزاد قرار گرفتند و در مورد حضور دانشجویان در صنایع استان همکاری می‌کنند تا بستری جهت کسب مهارت های تخصصی از سوی دانشجویان باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی و واحد تبریز در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: دانشگاه‌هایی برقرار می‌مانند که با تمرکز بر روی افزایش مهارت و توانمندی دانشجویان خود سرمایه‌ گذاری کنند و نمایشگاه صدرا نیز یکی از آن بخش‌ها بود.
راه اشتغال
رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از کلیدی‌ ترین عوامل در توسعه اقتصادی استانهاست گفت: این ارتباط نه‌ تنها باعث انتقال دانش و فناوری از دانشگاه‌ها به صنایع استان می‌ شود بلکه فرصت‌های شغلی مناسب‌ تری برای دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز علمی فراهم می‌ کند.
“سیدیوسف حسینی” افزود: دانشجویان با ورود به بخش صنعت آذربایجان شرقی که اتفاقاً اغلب در دست بخش خصوصی است، می‌ توانند دانش تئوریک خود را به‌ طور عملیاتی و اجرایی به کار گرفته و از سوی دیگر، بخش صنعت نیز می‌ تواند از نیروی کار متخصص و تازه‌ نفس بهره‌ مند گردد.
وی، یکی از اقدامات اساسی در این زمینه را برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی برای دانشجویان و نمایشگاه های مشترک همچون صدرا دانست و اضافه کرد: این ایونت ها با ایجاد انگیزه در دانشجویان کمک می‌کند تا با نیازها و الزامات صنعت آشنا شده و به‌ صورت هدفمند برای ورود به بازار کار آماده شوند.
این فعال بخش بازرگانی در تبریز با تاکید بر نقش مهم مقوله آموزش مستمر در تقویت ارتباط بین دانشگاه ها و بخش صنعت آذربایجان خاطرنشان کرد: دارا بودن سواد آکادمیک در حوزه‌ صادرات و واردات بسیار حیاتی است لذا دانشجویان باید با مفاهیم و قوانین بین‌المللی تجارت، بازاریابی بین‌ المللی و سایر مهارت‌های مرتبط آشنا شده و در نهایت به‌ صورت مؤثر در فرآیندهای تولید مشارکت کنند تا به توسعه اقتصادی منطقه کمک نمایند.
بدین ترتیب می توان گفت رویداد صدرا که به دنبال ایجاد فرصت اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان واحدهای این دانشگاه در بنگاه های اقتصادی کشور و استفاده از خبرگان صنعت و خدمات به عنوان مدرسان مهارتی در دانشگاه برگزار گردید همانا راه و هدفی که واحد تبریز به آن می اندیشد را به دنبال داشت و آن، ارتباط نزدیک دانشگاه و صنعت در سطح استان آذربایجان شرقی است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.