بازسازی مسیر آذربایجان در بیستون

پس از هجده سال مسیر آذربایجان در دیواره بیستون به همت باشگاه اورست تبریز بازسازی شد.

عصرآزادی آنلاین: احد نصیرزاده مدیر باشگاه اورست و سرپرست این برنامه در این خصوص اظهار کرد: پس از صعود دیواره بیستون از مسیر قرارگاه تصمیم به فرود از مسیر آذربایجان گرفته شد و در طول مسیر متوجه فرسودگی ابزارهای نصب شده در این مسیر شدیم که در گذر زمان از بین رفته بودند و مسیر نیاز به بازسازی اساسی داشت که تصمیم گرفته شد با خرید لوازم جدید این مسیر را مجددا بازسازی کنیم.

نصیرزاده با بیان اینکه این مسیر پس از هجده سال و بر اساس ملاحظات محیط زیستی بازسازی شد افزود: تیمی چهار نفره از سنگنوردان باشگاه اورست این مسیر را در 17 طول با کارگاه های زنجیر بازسازی کرده و از طول دوازدهم به بعد میانی های ثابت (بولت) تعویض شدند که بدون ایجاد کارگاه جدید و صرفا با جایگزینی ابزارهای جدید استاندارد با لوازم قدیمی همچنان فعالیت در این مسیر نیازمند توانایی بالای سنگنوردی و مهارت در کار گذاشتن ابزارهای میانی است.

سرپرست تیم گشایش و بازسازی مسیر آذربایجان افزود: مسیر آذربایجان در دیواره بیستون به طول ششصد و پنجاه متر در سال هشتاد و پنج توسط جمعی از سنگنوردان به اسامی “ناصر صدیقی، بهروز عبادی، مهدی قلیپور، احمد شکری، محمود واحدی، رامین جعفرزاد، مهدی زارع وامیر پیروسار” گشایش و بازسازی آن نیز توسط “رفعت حسنی، شایان یعقوبی و کسری خلوتی با حمایت مالی مصطفی مولاوردی و نیز کمک‌های سعید احمدی و فرهاد پورحسین در ساخت کارگاه‌های مسیر انجام گرفت.

گفتنی است دیواره بیستون با ۱۲۰۰ متر ارتفاع و ۷ کیلومتر عرض، بزرگترین دیواره ایران و پنجمین دیواره بلند جهان است که در منطقه تاریخی بیستون و به فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر کرمانشاه قرار دارد. بر این دیواره ۶۶ مسیر معروف و چهار جانپناه باز شده که تعدادی از آنها ناتمام مانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.