وضعیت نه چندان رضایت بخش طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

نهضت ملی مسکن در انتظار تداوم نهضت استاندار

 عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بدون اغراق و طبق آمارها، آذربایجان شرقی در زمینه طرح نهضت ملی مسکن عقب مانده است و این عقب ماندگی باید به سرعت جبران شده و تامین مسکن قشر محروم استان فراهم گردد زیرا باید راه زنده یاد مالک رحمتی استاندار فقید و شهرد استان تداوم یابد برای همین منظور، وظیفه تمام مدیران دستگاه های اجرایی استان این است که تا آخرین لحظه برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن کارها را پیش ببرند.
آن طور که معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید گویا در نهضت ملی مسکن برنامه ها در سطح استان در حال انجام بوده و با وجود حادثه ناگوار سانحه هوایی هلی کوپتر در آسمان ارسباران برای استاندار جهادی، مسئولیت معاونان او سنگین تر شده و باید با تلاش مدیران، قول شهید مالک رحمتی به مردم استان عملیاتی گردد.
جبارعلی ذاکری ابراز امیدواری کرده که در یک ماه آینده حرکت هایی در راستای تحویل زمین برای جوانی جمعیت و همچنین مسکن روستایی انجام و عملیاتی خواهد شد که باید مصداق “ببینیم و تعریف کنیم” را به کار ببریم و در موعد مقرر به سوی پشت میزنشینان استانی رفته و جویای احوال نهضت ملی مسکن در سطح آذربایجان شرقی باشیم…

◾️پروژه اول

پس از طرح های دولت های دهم و یازدهم در ساخت مساکن ارزان قیمت به مردم نیازمند کشور با عنوان مسکن مهر و مسکن ملی، پس از انتخابات سال ۱۴۰۰، رئیس دولت سیزدهم در راستای تحقق بخشیدن بخشیدن به مشکلات بخش مسکن، با شعار “ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال” به میدان آمد تا شاید بتواند با کاهش قیمت مسکن، افزایش تولید صنایع ساختمانی، کاهش نرخ بیکاری و حمایت و تامین مسکن برای قشرهای ضعیف جامعه مقابله کند، طرح نهضت ملی مسکن را استارت زد که علاوه بر اینکه طبق برنامه پیشرفت نداشته، مشکلات ریز و درشت آن با شهروندان همراه است و در این میان، آذربایجان شرقی از وضعیت رضایت بخشی برخوردار نیست به طوری که چندی پیش، صدای استاندار فقید و شهید – مالک رحمتی – را هم درآورد.
در حقیقت، طرح نهضت ملی مسکن در سطح مناطق آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور در دست اجراست و با توجه به تقاضای بالای استان برای بخش مسکن، عملیات اجرایی ساخت ۸۳ هزار و ۱۴۸ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال احداث است اما مشکلاتی مانند سرعت پایین پیشرفت با توجه به حجیم بودن پروژه و عدم تعهد مالی از سوی تامین کنندگان مربوطه، داد متقاضیان آذربایجانی را درآورده است.
همکاری و همیاری اعضای شورای مسکن آذربایجان شرقی با یکدیگر می تواند در پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن در سطح این استان موثر باشد زیرا تولید مسکن یک امر فرابخشی و بین بخشی بوده و قصور یا عدم همکاری هر یک از دستگاه‌ها می‌ تواند تولید مسکن استان را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو کرده و بحث مهاجرت و غیره را تشدید نماید.

◾️پروژه دوم

یک کارشناس حوزه مسکن با اشاره به عدم توانایی مردم‌ و به‌ ویژه اقشار کم‌ درآمد و جوان آذربایجان شرقی معتقد است: واقعیت این است که جامعه، کِششی برای افزایش قیمت مسکن ندارد و با درآمدهای موجود در جامعه، مردم توانایی زیادی برای خرید مسکن ندارند.
“مهیار حسین‌ پور”، بازار مسکن در سطح استان را در حالت رکود تورمی عنوان کرد و افزود: بازار مسکن در آذربایجان شرقی تحت تاثیر عواملی همچون نوسانات قیمت ارز، شرایط سیاسی حاکم بر منطقه، افزایش هزینه های مصالح و کارگر موجب بلاتکلیفی مردم در خرید و فروش مسکن شده‌ است.
وی به عدم پاسخگو و کافی بودن وام‌های بانکی برای خرید یک واحد مسکن برای اقشار کم‌ درآمد و قشر جوان تاکید کرد و ادامه داد:‌ در راستای افزایش قدرت خرید باید حمایت های دولتی و بانکی در ساخت مسکن افزایش یابد.
حسین‌ پور با اشاره به مشکلات عمده حوزه مسکن، مهم ترین دلیل کمبود تولید مسکن را عدم ثبات در نرخ‌های مواد اولیه عنوان کرد و یادآور شد: عدم ثبات قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن‌آلات و سیمان، کمبود ساخت‌ و ساز و درآمد کم از مشکلات حوزه مسکن هستند.
وی به تاثیر افزایش عوارض شهرداری و مالیات بر قیمت تمام شده مسکن تاکید کرد و گفت: متاسفانه با ‌توجه به افزایش بیش از ۷۰ درصدی عوارض شهرداری و مالیات، قیمت تمام شده مساکن جدیدالاحداث نیز افزایش می‌ یابد که برای قشر کم درآمد مشکل ساز می شود.

◾️پروژه آخر

علیرغم انتقادات بِجای متقاضیان در تحویل مساکن نهضت ملی اما، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی معتقد است طرح نهضت ملی مسکن در این استان همچنان با جدیت تمام پیش می‌ رود.
“بابک نجفیان” با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از طرحهای مهم دولت سیزدهم است افزود: پیشرفت اجرایی طرح نهضت ملی مسکن مطابق با برنامه اجرایی و طبق روال قبل با جدیت تمام پیش می‌ رود و از هیچ تلاشی جهت ساخت مسکن ویژه اقشار کم برخوردار فروگذار نخواهیم کرد.
وی با تاکید بر اهمیت ویژه طرح نهضت ملی مسکن اضافه کرد: مطابق برنامه و عملکرد تفکیکی استان در این طرح، برنامه مصوب مسکن حمایتی شهری جهت تامین مسکن گروه های کم درآمد ۸۹ هزار و ۷۶۲ واحد است که از این تعداد تاکنون به میزان ۴۰ هزار و ۴۶۱ واحد مسکونی پروژه تعریف شده است.
معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد: در حوزه خودمالک شهری برای ۳۹ هزار و ۸۹۴ واحد مسکونی برنامه مصوب شده است که تاکنون ۴۲ هزار و ۶۸۶ واحد مسکونی جهت اعطای تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده است.
از قرار معلوم، تاکنون حدود یکهزار و ۱۰۰ هکتار در تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی برای باقیمانده تعهدات زمین درنظر گرفته شده است اما برخی مشکلات معارضاتی در زمین برخی شهرها وجود دارد که با توجه‌ به قطعی شدن اختصاص، دستگاه‌های اجرایی باید مشکلات آن را مرتفع نمایند.
بدین ترتیب، آن طور که استاندار شهیدمان می گفت گویا اراضی مورد نیاز طرح نهضمت ملی مسکن در اغلب شهرهای استان تامین شده و ارائه تسهیلات بانکی به ساخت و سازها می تواند به این طرح سرعت بخشد زیرا از اسفند ماه ۱۴۰۲، بانک‌ها در زمینه پرداخت وام موفق نشده بودند و ضرورت دارد تا این طرح وارد شتاب افزون تری گردد به شرطی که بعضی از مدیران سُست و تنبل به خود آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.