نگاهی بر پیشرفت های غذایی ترکیه به بهانه برگزاری هفته غذاهای تورکی در تهران؛

غذاهای تورک آمیزه ای از صنعت و فرهنگ

 عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: بخش آشپزی و تهیه غذا در ترکیه، یک صنعت محسوب می شود و افزایش تعداد رستوران های تورکی در برخی از شهرهای ایران همچون تهران و تبریز نشان دهنده سفر زیاد ایرانی ها به ترکیه است اما اگر بخواهیم درباره رستوران هایی که غذاهای ناآشنای تورکی که برای خیلی از ایرانی ها نیز غریبه است صحبت کنیم باید اذعان کرد که حدود سه سال است که در تهران فعال شده اند و از جمله اسکندر کباب را که غذای ناآشنایی برای ایرانیان بوده است معرفی می کنند اما نحوه سرو آن به گونه ای نیست که ایرانی ها به عنوان کباب بشناسند و باید توسط تورک ها تهیه گردد.

برگزاری “هفته غذاهای تورکی” که با حمایت موسسه فرهنگی یونس امره در تهران برگزار شد اتفاق بسیار جالبی است که در یک رستوران تورکی در پایتخت ایران برگزار شد و در چارچوب آن، دانش آموزان و معلمان مؤسسه یونس امره تهران با فیرات بایار – معاون اول سفارت ترکیه – گردهم آمدند.
مسئول هماهنگی امور مؤسسه یونس امره تهران در این خصوص اظهار کرد که در چارچوب این هفته، غذاهای تورکی از طریق این موسسه در مناطق مختلف جغرافیایی جهان معرفی می شوند.
“ابراهیم فورکان اوزدمیر” با بیان اینکه در برنامه‌ای که برگزار کردند فرصتی برای معرفی و چشیدن صبحانه سنتی تورکی داشتند گفت: هفته گذشته کارگاهی برگزار کردیم که شامل طعم‌های مختلف محلی ترکیه به ویژه غذاهای منطقه دریای اژه بود.
“مرتضی متوازی” یکی از دانشجویان زبان تورکی مؤسسه یونس امره با بیان اینکه صبحانه تورکی برای آنها مهم است تاکید کرد: به خصوص پیراشکی‌ها و نان‌ها درجه یک بودند، بسیار خوشمزه بودند و من آنها را به همه توصیه می‌کنم.
“ابراهیم اردوغان” صاحب رستوران ترکی نیز با اشاره به اینکه فرصت معرفی صبحانه سنتی تورکی را داشته‌اند گفت: ما همه انواع صبحانه تورکی خود را به میهمانان خود عرضه نمودیم.

◾️گیلان تنها منطقه ایران است که مانند تورک ها غذای جدید به مسافران عرضه می دارند

یک کارشناس غذا با اشاره به تفاوت سرو غذا در دو کشور ایران و ترکیه گفت: تفاوت فرهنگی ایرانی ها با تورک ها این است که ما غذا را تفکیک شده سر سفره می آوریم، کباب، گوجه و پلو جداست و هر کس هر چقدر و هر چیزی دوست دارد سرهم می کند اما تورک ها و هر چه به غرب تر می رویم، این آشپز است که بهتر تشخیص می دهد غذا چگونه سرهم شود.
مهدی امینی افزود: اگر بخواهیم علاقه تورک ها به غذا را مقایسه کنیم می توان گفت مناطقی از استان گیلان در ایران به همان میزان فعال و خلاق است و گیلانی ها تنها مردم مناطق ایران هستند که به طور متناوب غذای جدید می سازند و به مسافران عرضه می دارند.
او به پیشرفت فرهنگ و صنعت غذای تورکی اشاره کرد و یادآور شد: ترکیه آشپزها و سرآشپزهای خوبی دارد اما ما در ایران مدرسه آشپزی و سرآشپز در رده بین‌ المللی نداریم به طوری که رستوران های ایرانی حتی شرایط ورود به گزینش لیست های برترین رستوران های دنیا را نیز ندارند در حالی که برخی از رستوران های استانبول جزو ۵۰ رستوران برتر سال دنیا قرار دارند.
امینی در خاتمه با اشاره به مزیت های برگزاری جشنواره هفته غذاهای تورکی در تهران و بسط آن در سایر شهرهای بزرگ کشور تاکید کرد: مقایسه یک فرهنگ پویای غذایی امروزی در ترکیه را با یک فرهنگ ایستا مانند ایران صحیح نیست اما طبیعتاً آنکه پیشرفت کمتری دارد باید تعقیب کننده فرهنگ جلوتر از خود باشد و از این حیث، آشنایی ایرانی ها با غذاهای متنوع تورک می تواند بسیار جالب و کارآفرین باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.