در نشست مشترک کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی تبریز با فعالان اقتصادی بناب عنوان شد؛

روسیه مقصد مناسب صادراتی محصولات تولیدی آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: نشست مشترک کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی تبریز با حضور فعالان اقتصادی شهرستان بناب، اعضای کمیسیون و مسئولان دستگاه های اجرایی برگزار شد.
در ابتدای جلسه، سهند شهبازی؛ دبیر کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق و مسئول امور بین‌ الملل اتاق تبریز، توضیحاتی در رابطه با نحوه فعالیت کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و نقش این کمیسیون در حل مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان استان ارائه کرد.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز، به بیان کلیاتی از روند فعالیت‌های کمیسیون در سال ۱۴۰۲ پرداخت و هدف از تشکیل این جلسه در شهرستان بناب را آشنایی با مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان این شهر عنوان کرد.
سید یوسف حسینی با اشاره به مسائل مربوط به برگشت ارزش افزوده و مشکلات سازمان استاندارد، به مسائل رفع تعهدات ارزی به طور جامع پرداخت و اعلام کرد: با توجه به اینکه الزام به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات ادامه خواهد داشت، ضروری است نحوه ایفای این تعهدات اصلاح شود.
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز ضمن ابراز خرسندی از حل مسئله رفع تعهدات ارزی مرتبط با سال ۱۳۹۷ با پرداخت جریمه ریالی، ابراز امیدواری کرد که برای سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز سریعاً بحث جریمه‌های ریالی به سرانجام برسد.
طاهر روحی؛ مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اهمیت تشکیل کنسرسیوم صادراتی در اتاق تبریز، به تشریح مواردی در خصوص مسائل ارزی مرتبط با بانک مرکزی، میزهای تجاری، تخصیص ارز، رفع تعهدات ارزی و سایر سوالات مرتبط پرداخت.
بحری‌ پور؛ معاون ارزی بانک ملی آذربایجان‌شرقی نیز ضمن پاسخگویی به سوالاتی در خصوص تخصیص ارز و مسائل بانکی، به سهمیه‌های سال جاری برای واردات مواد اولیه اشاره کرد و به تشریح چرایی علل تاخیر در تخصیص ارز پرداخت.
در ادامه جلسه، قاسمی؛ نائب رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق، با اشاره به تشکیل کنسرسیوم صادراتی در اتاق بازرگانی تبریز با مدیریت این کمیسیون، به تشریح مزایای آن، انواع کنسرسیوم و روند تشکیل کنسرسیوم پرداخت و اعلام کرد: پس از برگزاری چندین جلسه، فدراسیون روسیه، به‌ عنوان کشور مقصد صادراتی و ۴ قلم از محصولات کشاورزی، به‌ عنوان کالای صادراتی انتخاب شده‌اند.
پیروی؛ نماینده اداره کل نظارت بر گمرکات آذربایجان شرقی، آماری در خصوص صادرات شهرستان بناب در سال ۱۴۰۲ ارائه داد و اظهار کرد که گمرک شهرستان با ۱۳۷ میلیون دلار صادرات، یکی از ۲۰ گمرک اول صادرات کشور محسوب می‌شود.
وی به صادرات محصولات فولادی و کشمش اشاره کرد و توضیحاتی در خصوص جوایز صادراتی در زمینه صادرات کشمش ارائه داد.
در این نشست نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و بانک‌ های توسعه صادرات و ملی آذربایجان شرقی نیز به ارائه توضیحات و پاسخگویی به سوالات مربوط به ثبت سفارش مواد اولیه، واردات ماشین‌آلات، تخصیص ارز و مسائل بانکی پرداختند.
شایان ذکر است در پایان جلسه، فعالان اقتصادی شهرستان بناب به بیان مشکلات خود در خصوص صادرات و واردات از جمله رفع تعهدات ارزی، تخصیص ارز، مشکلات سامانه جامع تجارت و سامانه ثبت سفارش برای تهیه مواد اولیه و ماشین‌آلات پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.