در همایش مشترک مسئولان دانشگاه تبریز و اتاق بازرگانی تبریز تاکید شد؛

ضرورت رفع شکاف بین دانشگاهها و صنایع آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: همایش مشترک مسئولان دانشگاه تبریز و اتاق بازرگانی تبریز با حضور رضا جعفری؛ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، یونس اکبرپور پایدار؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز، رؤسا و معاونان دانشگاه‌ ها، فعالان صنعتی، مدیران عامل شرکت‌ها و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

◾️دانشگاه‌ های آذربایجان شرقی باید دانشجویان پای‌کار و صبور تربیت کنند

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز، بر لزوم رفع شکاف و جدایی میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: صنعت به نیروی انسانی متبحر، دلسوز و متخصص نیازمند است و در این راستا نیز دانشگاه ها و نهادهای آموزشی با فراز و فرودهایی، دانشجویان متخصص را تربیت می‌کنند ولی این دو مجموعه نمی‌ توانند به یکدیگر متصل شده و همکاری کنند.
“رضا جعفری” اقتصاد کلان را دلیل مهم عدم همکاری صنعت و دانشگاه دانست و افزود: نسبت عمومی درآمد‌ها به تورم و معیارهای جهانی، عامل مهمی برای بی‌ رغبتی جوانان به شاغل شدن در واحدهای صنعتی است اما بهبود این شرایط از اختیار واحدهای صنعتی خارج است.
وی از پرداخت حقوق‌های حداکثری در واحدهای صنعتی استان به کارگران و کارمندان خبر داد و اضافه کرد: دانشگاه‌ ها باید دانشجویان پای‌کار و صبور تربیت کنند و‌ صنعتگران نیز باید تحمل خود را در آموزش دانشجویان افزایش دهند و اتاق بازرگانی نیز آماده همکاری برای تربیت تخصصی و عملیاتی دانشجویان قبل از ورود به واحد های صنعتی است.
جعفری تاکید کرد: دانشگاه تبریز برای افزایش انگیزه، حس تبریز پرستی و امیدآفرینی دانشجویان می‌ تواند از تجربیات کارآفرینان و صنعتگران بزرگ آذربایجان شرقی بهره مند شود.

◾️کمیته ارتباط صنعت با دانشگاه برای ایجاد پل ارتباطی دانشگاه‌ها با صنایع است

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، یکی از دغدغه‌ های این دو مجموعه را عدم ارتباط صحیح با یکدیگر دانست و گفت: کمیته ارتباط صنعت با دانشگاه برای تسهیل‌ گری تحقق این امر تشکیل شد که در این راستا با برگزاری ۱۰ جلسه تخصصی روسای دانشگاه‌ها با فعالان اقتصادی و صنعتی، تفاهم‌ نامه‌ای میان اتاق بازرگانی تبریز و دانشگاه های استان منعقد شد.
“یونس اکبرپور پایدار” با اشاره به نیازمندی متقابل صنعت و دانشگاه، بر لزوم آشنایی دانشجویان با محیط کار در واحدهای صنعتی تاکید کرد و افزود: دانشگاه ها دانشجویان مستعد، متخصص و خلاق را پرورش می‌دهند و واحدهای صنعتی نیز به این دانشجویان نیاز دارند.
وی، دانشجویان را پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت قلمداد کرد و ادامه داد: دانشجویان می‌توانند مشکلات، موانع و نیاز های صنعت را به عنوان پروژه با همکاری و همیاری اساتید دانشگاه ها حل کنند.
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز، دانشجویان را سرمایه‌های واقعی و اصلی کشور دانست و گفت: فعالان اقتصادی و صنعتی برای تربیت و آموزش دانشجویان هزینه‌ ای نمی‌ کنند، بلکه سرمایه‌ گذاری در زمینه رشد و پیشرفت خود انجام می‌دهند.
پایدار به ارائه واحد‌های درسی صنعت محور در دانشگاه‌ها تاکید کرد و یادآور شد: نهادهای آموزشی باید مطالب درسی صنعت محور ارائه دهند تا موجب رونق، تعالی و پیشرفت دانشگاه و صنعت شوند.

◾️رفع شکاف و فاصله میان دانشگاه ها و صنایع در آذربایجان شرقی ضرورت دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، جوانان را سرمایه‌ های بی‌ بدیل انسانی، تجدید ناپذیر، سرشار از انرژی، شور و نشاط جوانی، با استعداد، در حوزه‌های مختلف علمی دانست و گفت: دانشجویان بعد از فارغ‌ التحصیلی واهمه ورود به بازار کار و سرمایه دارند که این امر به نفع کشور، دانشگاه و صنعت نیست.
“جلال شیری” به رفع شکاف و فاصله میان دانشگاه و صنعت تاکید کرد و افزود: تفاهم‌ نامه دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی بر روی کاغذ امر بسیار خوبی است ولی باید در عرصه عملیاتی و اجرایی نیز این تفاهم‌ نامه بروز پیدا کند.
وی، دغدغه اصلی وزارت علوم را اشتغال دانش‌ آموختگان، کارآفرینی و ‌‌پایش اشتغال دانش‌آموختگان عنوان کرد و یادآور شد: روسای دانشگاه‌ها به‌ صورت دوره‌ ای گزارشات عملکرد خود را در مسئله اشتغال دانشجویان به مراجع ‌ذیربط بالاتر ارسال می‌ کنند که این امر در راستای اهمیت آن است.
شیری به اهمیت بسترسازی فعالان صنعتی و اقتصادی برای بهره‌ مندی از دانشجویان تاکید کرد و افزود: با تعاون و همیاری نهادهای آموزشی و واحدهای صنعتی دانشجویان در حین تحصیل، باید حداقل‌های آموزشی و عملیاتی صنعتی را فراگیرند.
وی به همت، هوشیاری و کوشش فعالان اقتصادی استان تاکید کرد و گفت: آذربایجان‌ شرقی به‌ وسیله فعالان اقتصادی صاحب صنعت خود پیشرو در کشور است و هرچقدر هم دانشگاه‌ها نسل چهارم و پنچم و مسئله محور باشند، باید مسئله محور بودن از جانب فعالان صنعتی برای نهادهای آموزشی ایجاد شود.

◾️سرمایه‌ گذاری در شرکت‌های دانش‌ بنیان باید از معافیت‌ مالیاتی برخوردار باشد

مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز با تجزیه و تحلیل نقشه‌های سرمایه‌ گذاری بخش صنعت و دانشگاه از بیشترین سرمایه‌ گذاری کشورهای توسعه یافته در این زمینه خبر داد و گفت: کشورهای توسعه یافته مثل کره‌ جنوبی و کشور های غربی از طریق سرمایه‌ گذاری بر اتصال دانشگاه و صنعت رشد و توسعه خود را به دست آورده‌اند.
“عطالله ندیری” افزود: بودجه تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰، حدود ۹۰ میلیارد دلار بوده که حدود ۶۴ درصد را برای پژوهش‌های راهبردی داده‌اند که فقط ۵۲ درصد این منابع را بخش دولتی و ۴۸ درصد دیگر را بخش خصوصی تامین کرده است که این امر نشان دهنده مشارکت بخش خصوصی در پیشرفت و توسعه کشور است.
وی به اهمیت معافیت‌های مالیاتی برای تحقیقات پژوهشی واحدهای صنعتی تاکید کرد و یادآور شد: واحدهای صنعتی و اقتصادی باید با سرمایه‌ گذاری در بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی مانند شرکت‌های دانش‌ بنیان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.
شایان ذکر است در پایان این همایش، چراغی – معاون امور مالیاتی آذربایجان‌ شرقی – به همراهی این سازمان با شرکت‌ های دانش‌ بنیان و واحدهای صنعتی تاکید کرد که همانا در چارچوب ظرفیت‌های قانونی و آئین‌ نامه‌های اجرایی سازمان امور مالیاتی، معافیت‌هایی برای تولیدکنندگان و فعالان صنعتی اعطا می‌کند که بیشترین ظرفیت در قانون جهش تولید دانش‌ بنیان‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.