اهمیت مقوله ساختمان سازی به بهانه برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان تبریز از نگاه "عصرآزادی"

ساختمان ایمن برای زندگی ایمن

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور هفته قبل میزبان بیست و نهمین دوره نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان تبریز موسوم به Expo Build 2024 Tabriz به عنوان مهم‌ ترین رویداد ساختمانی شمالغرب کشور بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در این نمایشگاه تخصصی، واحدهای تولیدکننده ۱۲ استان و ۷ شرکت خارجی به ارائه انواع مصالح ساختمانی، شیرآلات بهداشتی و ساختمانی، ماشین آلات بتنی و صنعتی، چینی و سرویس بهداشتی، آجرنما، کفپوش، آسانسور و قطعات وابسته، درب و پنجره های UPVC و آلومینیومی، سقف کاذب، عایقهای رطوبتی، دربهای اتوماتیک، لوله و اتصالات پلی پروپیلن، سیستم های تهویه مطبوع و غیره پرداختند.
از نکات جالب توجه این نمایشگاه می توان به نحوه بازگشایی آن اشاره کرد که به احترام سوگ مردم آذربایجان در از دست دادن دو شخصیت فاخر استان، مراسم افتتاحیه برگزار نشد و روابط عمومی نمایشگاه بین المللی تبریز به رسم یادبود در ورودی سالنها، تصاویر شهیدان آل هاشم و مالک رحمتی را با جمله معنادار “منتظرتان بودیم…” در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند که بسیار دراماتیک بود.
گویا از چند ماه قبل و طبق برنامه ریزی ها، قرار بود به مناسبت قرار گرفتن نمایشگاه اکسپو بیلد ۲۰۲۴ در آستانه ۳۰ سالگی، جشن ویژه ای با حضور استاندار و مسئولان ارشد استانی برگزار شود اما با به شهادت رسیدن دو والامقام آذربایجان تمام برنامه ها کنسل شد و داغ حضور آنان در مراسم افتتاحیه بر دل مسئولان نمایشگاه ماند و برخلاف شیرینی سنوات گذشته، به تلخی رقم خورد…

◾️ساختمان اول

در هر کشور با بررسی وضعیت ساختمانهای آن به راحتی و در نگاه اول می توان به میزان توسعه صنعتی، رشد اقتصادی و تکنولوژی آنجا پی برد، در کشورهای پیشرفته صنعت ساختمان تفاوت بسیار زیادی با کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته دارد و معمولاً صنعت ساختمان به همراه زیر مجموعه های آن از قبیل پل، فضای سبز، خیابان و غیره همگی از پیشرفتگی، استحکام و زیبایی خاصی برخوردار شده اند و همچنان نیز در حال توسعه و پیشرفت می باشند.
در کشور ما نیز، صنعت ساختمان یکی از مهمترین و بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده و به جرات می توان گفت پس از صنعت نفت به عنوان یکی از صنایع فرصت آفرین برای رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال زایی به شمار می‌رود.
در حقیقت، صنعت ساختمان به همراه صنایع زیرمجموعه و وابسته خود نقشی موثری در تولید فرصت‌های سرمایه گذاری و تولید ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد دارد و با توجه به ارتباط تنگاتنگ ساخت و ساز با بخش‌های بالادست و پایین دست خود مانند فلزات اساسی، کانی‌های غیرفلزی، خدمات املاک و مستغلات می‌توان به اهمیت جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور پی برد.
سرمایه‌ گذاری در صنعت ساختمان تنها زمانی می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود و دستاورد اقتصادی داشته باشد که تزریق سرمایه و تولید مسکن به صورت هدفمند بوده و در نهایت موجب مصرف مسکن شود زیرا در صورتی که سرمایه‌های وارد شده به بخش ساختمان هدایت نشود قیمت نهایی مسکن افزایش خواهد یافته و مصرف‌کنندگان واقعی مسکن را برای خرید ناتوان‌تر خواهد کرد لذا ورود نقدینگی به صنعت ساختمان نیازمند تدوین استراتژی و سیاست‌ گذاری در جهت افزایش نرخ رشد مسکن است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

◾️ساختمان دوم

نوسان قیمت اقلام ساختمانی یکی از چالش‌‌‌ های تولید‌‌‌کنندگان است که در نمایشگاه مصالح ساختمانی تبریز هم به آن اشاره گردید و طبیعی است دولت باید تدابیری برای تثبیت قیمت مصالح ساختمانی اتخاذ کرده و در عین حال بر لزوم حذف دلال‌‌‌ها از بازار مصالح ساختمانی تلاش نماید.
رئیس هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده آسانسور و پله برقی در تبریز که یک دهه فعالیت دارد معتقد است: در ۱۰ سال اخیر توانسته ایم رضایت شهروندان را کسب کرده و به سوی طرح های نوین حرکت نماییم اما مشکلات تمام شدنی نیست.
“عباس خطائی” افزود: با تولید محصولات لاکچری لاین، خدمات بهینه و پیشرفته ای را با یک سوم قیمت محصولات مشابه دیگر به بازار ارائه می نموده و برنامه ویژه ای جهت تحقق شعار سال داریم.
وی اضافه کرد: با مشارکت یک شرکت تولیدکننده آسانسور از کشور ترکیه به تولید آسانسورهای هوم لیفت می پردازیم که در مرحله اول به صورت مونتاژ و در مرحله بعد نیز به صورت تولید در تبریز و یا منطقه آزاد ارس انجام خواهد شد تا تولیدات باکیفیت ایرانی را به نقاط مختلف جهان عرضه نماییم.
مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل سقفی، دیواری و پروفایل های مختلف هم گفت: محصولات ما در استاندارد ایران و گریدهای مختلف آتش‌سوزی تولید می شوند که ساندویچ پانل های پُلی اورتان استیل به روش کانتینیوس است که برای صنایع لبنی، بستنی سازی و واحدهایی که به نحوی با ساندویچ پنل استیل سر و کار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
“امین بدری” افزود: با ورود به بازارهای خارجی که از طریق حضور در نمایشگاههای بین المللی صورت می گیرد برنامه ویژه ای جهت حفظ رشد تولید همانند سنوات قبل منطبق بر شعار امسال با در نظر گرفته ایم که با عرضه محصولات باکیفیت در بازار داخل و خارج از کشور بتوانیم به رشد صنعت ایران کمک نماییم.

◾️ساختمان آخر

کارشناسان حوزه عمران می گویند پایین بودن کیفیت ساخت‌ و‌ ساز با وجود بالا بودن هزینه ساخت از مشکلات امروز صنعت ساختمان است که در نماسازی بیرونی و داخلی ساختمان از مصالح گران‌قیمت و برای ساخت بدنه ساختمان که مهم و اساسی بوده، از مصالح ارزان‌ قیمت و بی‌‌ کیفیت استفاده می‌ شود و معلوم نیست در مواقع زلزله چه بر سر ساکنانش بیاید!
در نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان اعلام شد با توجه به توسعه شهری تبریز از دهه ۱۳۰۰ شمسی و رونق آن در دهه های بعد، اکنون شمار زیادی ساختمان های ۵ طبقه و بلندتر وجود دارد که به گفته مدیران شهرداری از میان آنها تاکنون ۲۰۰ ساختمان ناایمن شناسایی شده اند تا مورد مقاوم سازی قرار گیرند.
بدیهی است که فراموش کردن حوادث به وقوع پیوسته در ساختمان های ناایمن کشور همچون پلاسکوی تهران و متروپل آبادان و به بایگانی سپرده شدن صورت جلسات نشست های کارشناسی و تصمیم سازی مربوط به این قبیل ساختمان ها در تبریز می تواند در آینده عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.
واقعیت این است که امروزه در تبریز ساختمان های بلند مرتبه با کاربری تجاری بزرگی همچون پاساژ امت، پاساژ برلیان، ساختمان ۱۱۰ و غیره با عمر بیش از ۴۵ سال وجود دارد که ریزش هر کدام از آنها می تواند آسیب های جدی جانی و مالی و پیامدهای روانی فاجعه باری برای شهر به دنبال داشته باشد.
بدین ترتیب، اگر صنعت ساختمان فعال نباشد یعنی کارخانه احداث نمی شود و اگر کارخانه ساخته نشود یعنی تولید کشور تراز پایینی دارد و این سرآغاز مشکلات اقتصادی است که چندین سال است که فعالان و دلسوزان این بخش بر آن تاکید دارند و هر سال در میان روزمرگی فراموش می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.