رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

ضرورت تقاضا محوری پژوهش های بخش کشاورزی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پژوهش ها در بخش کشاورزی باید تقاضا محور باشند تا خلاءهای گذشته را از بین ببریم.
اکبر فتحی در جلسه تودیع و معارفه سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: حادثه بالگرد و شهادت شهدای خدمت برای آذربایجان شرقی ضایعه‌ ای مضاعف است که دو تن از افراد بسیار موثر استانمان را از دست دادیم، امام جمعه محترم و استاندار انقلابی آذربایجان شرقی عنایت ویژه ای به بخش کشاورزی، به کل تولیدات و تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی داشتند و امام جمعه محترم همیشه جهادگران را مورد تفقد قرار می دادند.
وی ادامه داد: استاندار فقید از زمان حضورشان در استان یک استاندار پرکار و پرتلاش بودند و نگاه ویژه ای به امنیت غذایی داشتند و همیشه توصیه می کردند دست تولیدکننده را بگیریم و انشالله بتوانیم ادای دین کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با قدردانی از حسین لطفعلی زاده که سرپرستی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان را برعهده داشت افزود: محققان ما در مرکز تحقیقات همراه با مروجان و مجریان در واحدهای تولیدی حضور پیدا می کنند و آنچه را لازم است انجام می دهند و پشتیبانی می کنند.
فتحی اظهار کرد: در گذشته بین اجرا و تحقیق حلقه مفقوده وجود داشت و برای اینکه این خلا از بین برود، با هماهنگی های بیشتری که به وجود آمده در معاونت آموزشی تات کارهای خوبی صورت می‌گیرد و انشالله بتوانیم با برطرف شدن خلا‌ءها در خدمت جامعه کشاورزی کشور باشیم لذا ساماندهی مراکز خدمات جهاد کشاورزی از کارهای ماندگار است و امیداوریم در استان نیز با تاسی از اقدامات ملی کارهای موثری بتوانیم انجام دهیم.
وی تاکید کرد: ساختار وزارت جهاد کشاورزی، ساختار ترویج و آموزش است اگر تحقیق را به مزرعه نبریم تحقیقات کارایی لازم خود را نخواهد داشت، ما باید پا به پای هم مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی را حل کنیم و جزیره ای عمل نکنیم.

◾️استفاده از آموزش و ترویج فرهنگ تولید برای بهره برداران مهم است

معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانش گفت: آینده پژوهی بسیار اهمیت دارد و استراتژی های ما در زمینه پژوهش باید متناسب با شرایط آینده باشد.
محمد مهدی قاسمی افزود: سازمان تات وظیفه تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی و برنامه ریزی و سیاست گذاری این موضوع را در وزارت جهاد کشاورزی برعهده دارد و حکمرانی کشاورزی دانش بنیان که وظیفه و رسالت امروز همه ماست سیاست گذاری اش در تات انجام می شود لذا پژوهش ها و تحقیقات ما براساس نظام مسئله شناسی شکل می گیرد و ما وظیفه پاسخگویی به چالش ها و مسائل را داریم.
وی اضافه کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است پاسخ بیش از ۸۰ درصد مسائلی که وجود دارد مشخص بوده و نیاز است با استفاده از آموزش و ترویج این پاسخ ها را به دست تولیدکنندگان و بهره برداران برسانیم.
قاسمی با اشاره به اینکه یکی از وظایف خطیر سازمان تات توانمندسازی نیروی انسانی است تاکید کرد: در حوزه توانمندسازی نیروهای انسانی وزارت جهاد کشاورزی که بالغ بر ۶۴ هزار نفر هستند و تولیدکننده های بخش کشاورزی که بالغ بر ۵ میلیون نفر هستند وظایف مهمی را عهده دار هستیم و از طریق دانش بنیانی و ارتقای بهره وری باید این کار را انجام دهیم.
وی یادآور شد: در شرایطی که کشور تحریم است و فشارهای ظالمانه مستکبران عالم روز افزون است ما ثابت کرده ایم که این تحریم ها اثری در عزم ما ندارد چرا که ما ملت بزرگی هستیم و کشور وسیع و پهناوری داریم که ظرفیت های بسیار بسیار بزرگ انسانی دارد. منابع انسانی ما غنی هست و ما خواستن و توانستن را معنا کردیم.
قاسمی بیان کرد: ما ۲۱ موسسه ملی، ۳۸ مرکز استانی داریم که در کنار مزارع و ایستگاه های تحقیقاتی و مراکز نوآوری ما فعالیت می کنند. در سازمان تات دو هزار و ۵۰۰ پژوهشگر در تلاش هستند تا دانش و نوآوری را به مزارع ببرند لذا تحقیقات سازمان تات در حوزه های مختلف بذر، بیماری ها، آفات و غیره است و همه پژوهشگران در تلاش هستند که بهره وری را به میانگین جهانی نزدیک تر کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.