اهم مباحث جذاب نشست علنی شماره ۱۹۸ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

بی مهری به تبریز!

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

یکصد و نود و هشتمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز به عنوان دهمین جلسه علنی این نهاد مدنی در سال جدید روز ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ و پس از دو جلسه غیبت شهرام دبیری، به ریاست او و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید که عمده مباحث نشست این هفته تحت الشعاع حضور معاون امور عمرانی استاندار و معاون اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و پیرامون بررسی مسائل مشترک شهری معطوف گردید.
از نکات جالب توجه نشست علنی این هفته می توان به اظهارات یکی از اعضای شورا اشاره کرد که در هفته های گذشته با بیان برخی موارد، موجب بروز حاشیه هایی در خارج از گود شورا شده بود.
ماجرا از آنجا شروع شد که حجت الاسلام رسول برگی در اثنای نشست روز یکشنبه به نحوه صدور مجوز ساخت ساختمان های بلند مرتبه ۲۰ طبقه و عموماً هتل در مجاورت حرم امام رضا (ع) پرداخت که چگونه این قانون در تبریز عوض می شود و با انتقاد از سیاست گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان و دیگر ارگانها عنوان کرد که در این کشور تاریخی تر و فرهنگی تر از حرم امام رضا سراغ نداریم.
او در یک تعبیر معنی دار، از تبدیل هسته مرکزی تبریز به خرابه سخن راند و تاکید کرد که می گویند “قوچعلی خان” یک بار از اینجا رد شده و نمی‌توان به آنجا دست زد، در حالی که خیلی از این مکانها تبدیل به محلی برای تجمع معتادان شده است؛ اظهاراتی که ممکن است باز هم حاشیه ساز شود…

◾️شهرک اول

در ابتدای جلسه شماره ۱۹۸ شورای شهر تبریز، مسائل مشترک شهرداری تبریز و اداره کل راه و شهرسازی استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی و مدیران ذیربط مورد بررسی قرار گرفت.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم ایجاد بستر تعامل بین بخشی برای ساماندهی بافت ناکارآمد تبریز تاکید کرد و گفت: بازآفرینی شهری و ساماندهی بافت پر خطر و حاشیه نشین تبریز نیازمند عزم جدی بخش دولتی است.
جبارعلی ذاکری، احداث شهرک جوانان و ساماندهی بافت حاشیه نشین تبریز را مهمترین فرصت خدمت برای دستگاه‌ های دولتی عنوان کرد و افزود: ضرورت دارد علاوه بر احداث واحدهای مسکونی شهرک جوانان، زیرساخت‌های لازم برای این شهرک نیز همزمان اجرایی شود.
وی اضافه کرد: مقرر شده بود واحدهای مسکونی شهرک جوانان در راستای جایگیری بافت پرخطر حاشیه اتوبان پاسداران احداث شود و دیروز جلسه‌ای با مدیران راه و شهرسازی برگزار و مشکلات مربوط به تاخیر اجرای پروژه را احصا کردیم.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکهزار و ۲۰۰ واحد از ۷ هزار واحد این شهرک توسط شهرداری احداث می شود تاکید کرد: اقدامات اجرایی شهرداری تبریز آغاز شده و برخی محدودیت ها مانند کدهای برکف شهرک جوان مورد بررسی قرار می گیرد.
ذاکری بر لزوم ایجاد همت اجرایی برای دستگاه های خدمت رسان دولتی تاکید کرد و یادآور شد: اگر تا یکسال خدمات دستگاه های خدمات رسان به شهرک جوانان نرسد، همانند دیگر شهرک‌هایی خواهد بود که خدمات دریافت نمی کنند و مردم مجبور به ترک آن می گردند.

◾️شهرک دوم

فریدون بابایی اقدم – رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز – در اظهاراتی جالب توجه به انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم پرداخت و با اشاره به اینکه دولت در قبال شهر تبریز احساس مسئولیت ندارد گفت: چند ماه است که نتوانسته ایم مدیرکل راه و شهرسازی را ملاقات کنیم زیرا وقتی تبریز را با مناطق دیگر کشور مقایسه می کنیم می بینیم خیلی عقب مانده است و مدیران کشوری به شهر تبریز کم لطفی می کنند.
روح الله رشیدی – دیگر عضو شورا – نیز با اشاره به اینکه همیشه منتظر زمان هستیم تا بافت های فرسوده حل شود گفت: دولت مکلف است در ساخت پروژه ها با شهرداری ها همکاری کند ولی این امر مهم در شهر تبریز اتفاق نیفتاده است زیرا دولت از اختیارات خود استفاده نکرده و در مکان های بِکر هزینه می کند، در حالی که شهرداری اراده واقعی دارد تا پایان سال ۱۲۰۰ واحد را احداث کند اما این وظیفه دولت است که تاکنون محقق نشده است.
محمد عزتی – معاون راه و شهرسازی شهرداری تبریز – نیز با اشاره به اینکه بسته تشویقی برای بافت های فرسوده اختصاص پیدا کرده و شهرداری تبریز در این رابطه رتبه سوم را دارد گفت: دولت می گوید برای شهرداری زمین نمی دهیم یعنی شهرداری در این رابطه وظیفه ای ندارد در حالی که شهرداری تبریز با دستور اعضای شورا به موضوع احداث یکهزار و ۲۰۰ واحدی شهرک جوانان ورود پیدا کرده است.
در پایان، معاون راه و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: اکثر عزیزان شورا معتقدند اداره کل راه و شهرسازی همکاری نمی کند و به نظرم این روند، کم لطفی به خدمات دولت است.
نجفیان افزود: اگر قرار باشد هزینه تمام پروژه ها را دولت بدهد در توانش نیست زیرا منابع محدودیت دارد اما تمام تلاش ما بر این است حداکثر خدمات را از دولت دریافت کرده و در ساخت پروژه ها اختصاص دهیم اما در رابطه با شهرک جوانان، چند قطعه اراضی ملی از جمله شهرک ارم و اسدگولی را اختیار شهرداری قرار داده ایم تا ساخت و سازها انجام گیرد.

◾️شهرک آخر

واپسین لحظات نشست شماره ۱۹۸ نیز، به آخرین وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی و اقدامات شهرداری تبریز در خصوص تامین اتوبوس های مورد نیاز شهری اختصاص داشت که مدیر این شرکت تعداد کل اتوبوس های شهری را ۵۹۹ دستگاه عنوان کرد که از این تعداد ۴۲۸ به بخش ملکی و ۱۷۱ دستگاه نیز در اختیار بخش عمومی است.
حسین زاده، تعداد اتوبوس و مینی بوس های فعال را ۲۵۵ دستگاه و غیرفعال بخش ملکی را ۲۹۲ دستگاه عنوان کرد و افزود: متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی ۹ سال بوده و متوسط عمر ناوگان بخش ملکی ۷،۵ سال است.
به گفته او، بدهی شرکت واحد به فروشگاهها ۵۰ میلیارد تومان است و شهرداری تبریز مبلغ ۱۴۵ میلیارد تومان در سال گذشته به شرکت واحد اتوبوسرانی مساعدت نموده است.
شهردار کلانشهر تبریز نیز در این لحظه گفت: در بحث خریدهای جدید، تعداد ۳۰۰ دستگاه از ۵۰۰ دستگاه متعهد شده را تحویل گرفته ایم اما ضمانت نامه ها برای ما مهم هستند و تمام خریدها بر اساس کمیته بازرگانی بوده و به قولی که برای شهروندان داده ایم پای بند برای اجرای آنها هستیم.
شایان ذکر است در پایان جلسه شماره ۱۹۸ شورای شهر تبریز و بر اساس مصوبات کمیته نامگذاری اماکن و معابر عمومی شهر تبریز، پل روگذر معلم که عریض‌ ترین پل سگمنتال کشور محسوب می‌شود به نام شهید رحمتی استاندار فقید و جوان آذربایجان‌ شرقی نامگذاری شد و علاوه بر آن، ۴۵ متری انقلاب به نام شهید آل هاشم و جاده معروف سنتو نیز به نام بلوار شهدای خدمت تغییر نام یافت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.