اهم مباحث مطرح شده در حوزه مدیران کل راه و راهداری آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه به روایت "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی در اندیشه راههای امن

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
سلسله نشست های رسانه ای ویژه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی موسوم به “رسم خدمت” که از اواخر هفته گذشته با حضور مدیران کل این ارگانها برگزار می شود با پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه، بخشی از تلاش های دولت سیزدهم در سطح این استان شفاف سازی می گردد.
این سلسله نشست ها که به همت استانداری آذربایجان شرقی و به میزبانی و هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار می شود به یکی از ارکان توسعه بخش راه این استان که همانا با محوریت استاندار شهید انجام می شد اختصاص دارد که مردم آذربایجان در تنگناهای مختلف با حضور دو شهید خدمت استان شاهد گشایش بودند.
در اثنای برگزاری این نشست ها و به دلیل ترافیک کاری در ورود و خروج مسئولان دستگاه های اجرایی استان، خبرنگاران رسانه ها به شدت درگیر مصاحبه ها شدند تا نحوه فعالیت دولت سیزدهم در سطح آذربایجان شرقی را منعکس کرده و قضاوت درباره آن را به مردم واگذار نمایند.
مسائل حوزه راه و راهداری آذربایجان شرقی از جمله بخشهایی است که در سالهای اخیر مورد انتقاد شهروندان و برخی فعالان اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی قرار گرفته است که با حضور “اروجعلی علیزاده” و “سیداحمد موسوی” مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای – راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در مقابل رسانه ها قرار گرفته و به برخی از مسائل پاسخ دادند؛ هر قدر که مقبول افتد…
آغاز راه
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه عملکرد پایانه های مرزی جلفا و نوردوز در ترانزیت کالا در سه سال گذشته مناسب است گفت: ترانزیت کالا در پایانه مرزی نوردوز ۳۷ درصد و در پایانه مرزی جلفا ۱۸ درصد افزایش یافته است.
“اروجعلی علیزاده” افزود: سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون از این پایانه ها در زمینه ترانزیت و صادرات و واردات کالا تردد می کنند و پایانه مرزی کلاله در مسیر کشور آذربایجان و ایران در منطقه خداآفرین مصوب شده و در دست اجراست.
وی با بیان اینکه آزادراه تبریز – زنجان به صورت مشارکتی با بانک ملی اجرا شده است افزود: یکی از مصوبه های دولت سیزدهم در دور اول سفر واگذاری وظایف و تحویل این آزادراه به سازمان راهداری بود، که این مصوبه در دو ماه گذشته محقق شد.
وی ادامه داد: از جمله تعهدات بانک ملی بعد از گذشته ۱۰ سال از زمان بهره برداری از آزادراه تبریز – زنجان، بهسازی و آسفالت این آزادراه بود که زیر بار تعهد خود نمی رفت لذا این آزادراه در سال ۱۳۸۶ زیر بار ترافیک رفته بود و باید از سوی بانک ملی در سال ۱۴۰۰ بهسازی و آسفالت می شد.
علیزاده اظهار کرد: در جریان سفر دور اول شهید آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی، انتقال و تحویل این آزادراه از بانک ملی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مصوب شده بود که با پیگیری های مدیران استانی این مصوبه محقق شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه وظایف مربوط به حفظ و نگهداری از این آزادراه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای محول شده است گفت: در زمان کنونی در مقاطع مختلف ۱۸۸ کیلومتر از این آزادراه که در حوزه آذربایجان شرقی قرار دارد، چهار گروه پیمانکار مشغول بهسازی و آسفالت این مسیر هستند.
علیزاده با اشاره به اینکه ۱۳ هزار میلیارد ریال در دور اول سفر و ۱۲ هزار میلیارد ریال در دور دوم سفر شهید آیت الله رئیسی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای به این استان اختصاص یافت تاکید کرد: با تخصیص ۶ هزار میلیارد ریال از اعتبار مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به استان طرح بهسازی و آسفالت راههای روستایی اجرا و با تخصیص ۴ هزار میلیارد ریال نیز نقاط حادثه خیز در راه های اصلی و شریانی استان حذف شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای آذربایجان‌ شرقی گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در دولت سیزدهم یکهزار و ۳۲ کیلومتر از راه های اصلی و شریانی استان با استفاده از یک میلیون و ۳۰۰ تن حجم آسفالت و صرف ۱۶ هزار میلیارد ریال، آسفالت ریزی شده است.

علیزاده، خط کشی ۱۴ هزار و ۳۷۲ کیلومتر، شناسایی و حذف ۱۶۷ نقاط پرحادثه، نصب ۶۵۲ فقره تابلو اطلاعاتی و اصلاح ۶ هزار و ۵۵۵ کیلومتر شیب جاده ها را از جمله اقدامات این اداره کل در راستای ایمن سازی راه های استان در دولت سیزدهم اعلام کرد.
وی اظهار کرد: در این بازه زمانی ۶۵۴ کیلومتر از راه های روستایی استان بهسازی و آسفالت، ۲۵۰ کیلومتر راه روستایی احداث شده و از این میزان ۲۰۰ کیلومتر سال گذشته آسفالت شده و امسال نیز ۵۰ کیلومتر باقی مانده آسفالت می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در راستای هوشمندسازی جاده ها نیز ۴۳ دستگاه دوربین ثبت تخلفات رانندگی در محورهای شریانی و اصلی استان نصب شده است.
علیزاده با بیان اینکه ۴۵۰ دستگاه خودروی سنگین و نیمه سنگین در ناوگان راهداری استان برای برف روبی جاده های در فصل زمستان فعالیت می کنند تاکید کرد: با اجرای طرح نوسازی ناوگان راهداری استان در سه سال اخیر، ۲۴ دستگاه جدید به این ناوگان اضافه شد.
وی جابجایی ۵۰ میلیون تن بار به نقاط مختلف کشور، جابجایی ۱۰ میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل مسافر و حمل و نقل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن نهاده های دامی و کالاهای استراتژیک مانند گندم و جو را از دیگر اقدامات این اداره کل در دولت سیزدهم اعلام کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه وضعیت ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر استان رضایت بخش نبوده و فرسوده است گفت: اکنون ۳۲ هزار دستگاه با ۴۲ هزار راننده در این ناوگان فعالیت می کنند.
علیزاده یادآور شد: بر اساس مصوبه سال گذشته دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل کالا و مسافر تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی جدید به ناوگان باری و ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل مسافری استان اضافه شد.
وی با بیان اینکه ۵۷ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در استان فعال است افزود: در دولت سیزدهم ۱۷ مجتمع خدماتی رفاهی احداث و به بهره برداری رسیده و در حال حاضر نیز ۱۷ مجتمع خدماتی رفاهی در سطح استان در حال احداث است که پیش بینی می شود ۹ تا ۱۰ مجتمع در سال جاری به بهره برداری برسد.
پایان راه
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی هم در مورد مسائل جاری حوزه راه استان نیز گفت: کنارگذر دوم تبریز یا قطعه ۶ اتوبان اورمیه – تبریز به طول ۲۸ کیلومتر از تقاطع اتوبان سهند تا اتوبان پیامبر اعظم با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال در حال اجراست.
“سیداحمد موسوی” با تاکید بر اینکه قرار بود قسمت عمده این مسیر در صورت تامین اعتبار تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد تا بخش مهمی از ترافیک شهری به این مسیر منتقل شود افزود: از این میزان اعتبار ۵ هزار میلیارد از محل مولدسازی اراضی، ۵ هزار میلیارد از محل تسهیلات بانکی و ۳ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی تامین می شود.
وی با بیان اینکه پروژه کمربندی ایلخچی از مهمترین پروژه های سفر استانی شهید آیت الله رئیسی به آذربایجان شرقی است ادامه داد: این پروژه هم اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و در صورت تخصیص به موقع اعتبارات آن، تا ۲ ماه آینده زیر بار ترافیک می رود.
موسوی با بیان اینکه این پروژه به صورت چهار بانده در حال اجراست اضافه کرد: آزادراه مراغه – هشترود نیز به عنوان یکی از آرزوهای شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی در حال اجراست و ۲۹ کیلومتر از آن آماده بوده و یک باند از آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۲۴ کیلومتر نیز تا ۲ ماه آینده افتتاح می شود.
وی با بیان اینکه چهار پروژه آزادراهی در سطح استان در حال اجراست یادآور شد: در سه سال گذشته ۴۰ کیلومتر به عنوان باند دوم بزرگراهی در سطح استان افتتاح شده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.