اهم مباحث مطرح شده در بخشهای کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه به روایت "عصرآزادی"

آذربایجان شرقی به حفظ طبیعت می اندیشد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

سلسله نشست های رسانه ای ویژه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی موسوم به “رسم خدمت” که از اواخر هفته گذشته با حضور مدیران کل این ارگانها برگزار می شود با پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه، بخشی از تلاش های دولت سیزدهم در سطح این استان شفاف سازی می گردد.
این سلسله نشست ها که به همت استانداری آذربایجان شرقی و به میزبانی و هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزار می شود به یکی از ارکان توسعه بخش کشاورزی این استان که همانا با محوریت استاندار شهید انجام می شد اختصاص دارد که مردم آذربایجان در تنگناهای مختلف با حضور دو شهید خدمت استان اندک اندک شاهد گشایش بودند که ناکام ماند.
در اثنای برگزاری این نشست ها و به دلیل ترافیک کاری در ورود و خروج مسئولان دستگاه های اجرایی استان، خبرنگاران رسانه ها به شدت درگیر مصاحبه ها شدند تا نحوه فعالیت دولت سیزدهم در سطح آذربایجان شرقی را منعکس کرده و قضاوت درباره آن را به مردم واگذار نمایند.
مسائل حوزه محیط زیست و کشاورزی آذربایجان شرقی از جمله بخشهایی است که در سالهای اخیر مورد انتقاد شهروندان و برخی فعالان اجتماعی و کشاورزی قرار گرفته است که با حضور “اکبر فتحی”، “شهنام اشتری” و “سیروس داوودی” مدیران کل جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در مقابل رسانه ها قرار گرفته و به برخی از مسائل پاسخ دادند؛ هر قدر که مقبول اُفتد…

◾️افزایش ۲۰ برابری تقاضای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از ۲۵۰ هزار میلیارد ریال تقاضای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان در مدت سه سال گذشته خبر داد و گفت: در طول سه سال گذشته سالانه حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در بخش کشاورزی استان سرمایه گذاری شده است در حالی که قبلاً مجموع سرمایه گذاری به بیش از ۳ هزار میلیارد ریال هم نمی‌ رسید.
“اکبر فتحی” افزود: وظیفه بخش کشاورزی، ایجاد امنیت غذایی و تامین غذای مورد نیاز جامعه است و این در حالی است که جمعیت روز به روز در حال افزایش است و منابع نیز در معرض انواع تهدیدات، محدود می‌شوند.
وی با بیان اینکه برای جبران این محدودیت‌ها باید از دانش روز استفاده شود اضافه کرد: حدود ۳۰۰ شرکت و کلینیک کشاورزی در سطح استان داریم که توسط فارغ التحصیلان کشاورزی ایجاد شده و همگی در خدمت بخش کشاورزی هستند و در فرایند اخذ مجوز دانش بنیان قرار دارند.
فتحی با بیان اینکه سالانه ۱۱۵ هزار تن کود و ۷۵ هزار تن بذر اصلاح شده در بخش کشاورزی استان استفاده می‌شود تاکید کرد: اقدامات سازه‌ای در مدیریت آب و خاک شامل اصلاح و بهبود وضعیت خاک، سیستم‌های نوین آبیاری و احیا و مرمت قنات ها و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در دست اجراست.
وی اظهار کرد: مجموع تولید محصولات باغی آذربایجان شرقی اگر خسارت چندانی وارد نشود تا ۱،۲ میلیون تن می‌رسد و امسال نیز وضعیت باغات استان، خوب بوده و پیش بینی می‌شود تا به این عدد برسیم.
فتحی با بیان اینکه بالای ۹۴ درصد الگوی کشت شده استان منطبق بر الگوی تعریف شده از سوی وزارتخانه است یادآور شد: صدور سند برای اراضی کشاورزی، رفع تداخل را به دنبال دارد که در این راستا به لحاظ تعداد صدور اسناد رتبه سوم را داریم و در صورت تعیین تکلیف اسناد در دست اخذ به رتبه نخست نائل می شویم.

◾️با هرگونه کاهش سرانه فضای سبز آذربایجان شرقی مخالفیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با هرگونه طرح و پروژه که منجر به کاهش سرانه فضای سبز کلانشهر تبریز و سایر مناطق استان باشد مخالفت می کنیم زیرا توسعه فضای سبز در سطح تمام مناطق استان جزو اولویت های زیست محیطی ماست.
“شهنام اشتری” در خصوص ارائه شاخص های عملکرد حفاظت محیط زیست استان در عمر دولت سیزدهم افزود: افزایش بیش از سه برابری اعتبارات عمرانی استانی، جذب ۱۱۵ میلیارد ریال از اعتبارات دور اول سفر ریاست جمهوری و اختصاص ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل دور دوم سفر ریاست جمهوری، هزینه کرد ۴۲۵ میلیارد ریال از محل تملک دارایی های سرمایه ای و اعتبارات عمرانی از سال ۱۴۰۱ تاکنون، تعمیر و تجهیز ۴۰ پاسگاه محیط بانی، شهرستانها و ساماندهی اماکن اداره کل با اعتبار بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال، پیگیری تکالیف قانونی دستگاههای اجرایی موظف در قانون هوای پاک از طریق کمیته پیشگیری دادگستری، پیگیری و افتتاح سلول شماره ۲ مرکز دفن شهر تبریز موسوم به لندفیل و هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت استان از جمله اقدامات شاخص و سند ماندگار محیط زیست استان می باشد.
وی ادامه داد: در تصفیه خانه شهرک سلیمی آذرشهر با عدم رعایت مناسب مسائل زیست محیطی روبرو هستیم که امید است با تمهیدات اتخاذ شده با ارتقای این موضوع روبرو شویم.
اشتری تاکید کرد: مقرر شده تا نیروگاه حرارتی تبریز را جایگزین کنند اما درباره نصب فیلتر باید گفت بودجه تهیه این فیلتر را نداریم و اگر مرجعی حاضر است تا این فیلتر را تهیه کرده و در اختیارمان قرار دهد مشکلی نیست.
مدیرکل محیط زیست استان درباره آلودگی کاوه سودا نیز یادآور شد: متأسفانه مکان‌ یابی مجموعه کاوه سودا از بدو تأسیس درست انجام نگرفته و از این‌ رو پساب این کارخانه از اول آب شور بوده، لذا در حال حاضر از لاگون تبخیر برای آن استفاده می‌کنند ولی در آینده از لاگون‌های پایین دست و غیرقابل نفود و با کاهش ۳۰ درصدی پساب استفاده خواهد شد تا مشکل رفع شود.

◾️بیابان زدایی و کاشت گونه های گیاهی در حاشیه دریاچه اورمیه در حال اجراست

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی معتقد است عرصه های منابع طبیعی بر اساس سیستم هوشمند مشاهدات ماهواره ای مبنی بر آنالیز امکان سنجی ریسک وقوع حریق مورد پایش قرار گرفته و هشدارهای پیشگیری از اطفای حریق و قبل از حریق صادر می گردد و در صورت بروز مخاطره آتش سوزی جنگل ها با رعایت دستور العمل اجرایی و اتخاذ تمهیدات لازم در اولین ساعات، عملیات اطفاء حریق انجام می گردد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم به دلیل کسالت “سیروس داوودی” مدیرکل این مجموعه گفت: یکی از تهدیداتی که جنگل های ارسباران با آن مواجه بودیم و در سال ۹۸ به یک بحران تبدیل شد با پایش های صورت گرفته در سالیان اخیر هم اکنون در هیچ نقطه این مناطق تهدید آفتی نداریم.
“علی قنبری” با اشاره به اینکه ۲،۴ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی و ملی استان به ۴۷ بلوک تقسیم بندی شده است افزود: گروه‌های گشت و کنترل خودرویی مجهز به سیستم ردیاب متمرکز در سامانه مانیتورینگ ناوگان خودرویی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور برقرار است و همین موضوع سبب شده در ماه های اخیر آتش سوزی جنگل نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه برای هر دو هزار هکتار جنگل بر اساس استانداردها دست کم باید یک نیروی حفاظتی و برای ۳۰ هزار هکتار مرتع یک نیروی حفاظتی را به کار بگیریم اظهار کرد: متأسفانه هم اکنون نیروی حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع استان کم است و ما مجبور به استفاده از نیروهای دیگر بخش‌های منابع طبیعی استان هستیم تا بخشی از این کمبود را مرتفع کنیم.
شایان ذکر است خبرنگار “عصرآزادی” پاسخ سوال خود درباره میزان آلودگی رود ارس و نحوه مقابله با آن را از مدیرکل محیط زیست استان اینگونه دریافت کرد: آلودگی در آب ارس وجود دارد اما جلساتی با مسئولان کشور ارمنستان برگزار شده و در حال حاضر نیز میزان آلودگی ارس کاهش محسوسی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.