ایجاد بیش از ۲.۷ میلیون فرصت شغلی در کشور

طبق اعلام مسئولان وزارت کار در ۲.۵ سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده و نرخ بیکاری کشور تا پایان سال گذشته به ۸.۱ درصد رسیده است.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، در طول دهه‌های اخیر رکورد تک رقمی شدن نرخ بیکاری و رسیدن آن به زیر ۹ درصد به نام دولت سیزدهم ثبت شد که مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده و به رقم ۸.۱ درصد رسیده است. درواقع در ۳ سال خدمت دولت سیزدهم نرخ بیکاری تک رقمی و به زیر ۱۰ درصد رسیده که نشانگر تلاش برای ایجاد اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و برقراری امنیت شغلی نیروهای کار بوده است.

به اذعان کارشناسان، دولت کمتر از ۳ سال به نرخ بیکاری تک رقمی رسید و نرخ بیکاری به شکل مستمر کاهشی شد، همچنین نرخ بیکاری زنان در کمتر از سه سال به پایین‌ترین حد خود رسید و نرخ مشارکت اقتصادی نیز نه تنها در هیچ فصلی کاهشی نبود بلکه افزایش داشت.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۱.۳ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی بیانگر آن است که این نرخ نسبت به سال قبل ۰.۴ درصد افزایش یافته است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری نیز نشان می‌دهد که این شاخص کاهشی بوده و نسبت به سال ۱۴۰۱، ۰.۹ درصد کاهش یافته است.

در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور در کانال ۸.۱ درصد قرار گرفت که رکورد کمترین میزان ثبت نرخ بیکاری در طول دهه‌های گذشته به شمار می‌رود. همچنین با تلاش دستگاه‌های اجرایی رشد قابل توجهی در زمینه اشتغال صورت گرفت و هدفگذاری ایجاد یک میلیون شغل در کشور محقق شد.

به گزارش ایسنا، در هفتمین نشست شورای عالی اشتغال که اخیرا برگزار شد، گزارشی از آخرین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه اشتغال و بازار کار ارائه شد.

به موجب این گزارش، از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است. نرخ بیکاری کل کشور نیز از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۱ درصد تا پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

طبق این گزارش نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور روند کاهشی داشته و بیش از ۹۰۰۰ بنگاه تولیدی راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند.

سید صولت مرتضوی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست هیات دولت اعلام کرده هم اکنون نرخ بیکاری در بیشتر استان‌های کشور در کانال ۶ درصد قرار گرفته و نرخ بیکاری در ۲۵ استان تک رقمی شده است.

پرداخت بیش از ۱۶۰ همت تسهیلات اشتغالزایی، توسعه مشاغل خانگی از طریق تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه کسب و کار و رونق اشتغال بوده است.

برابر اعلام معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، متوسط نرخ بیکاری در دولت سیزدهم ۸.۶ درصد بوده و طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وعده ایجاد یک میلیون شغل عمل محقق شده است. همچنین خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته ۷۷۵ هزار نفر بوده و تعداد بیمه شدگان اجباری تامین اجتماعی به بیش از ۹۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایسنا، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه اشتغال تخصیص یافته که در قالب تبصره‌های بودجه سالانه یا منابع پرداختی به نهادهای حمایتی، به جامعه کار و تولید تزریق شده است. هدفگذاری اشتغال امسال وزارت کار نیز بر مبنای ایجاد یک میلیون و ۶۶ هزار فرصت شغلی است و برای نخستین بار در تعهد استانداران، سهم اشتغال فارغ التحصیلان نیز گنجانده شده است؛ به نحوی که ۲۵ درصد از فرصت‌های شغلی موجود در سطح استان‌ها به اشتغال فارغ التحصیلان اختصاص دارد.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.