احداث یادمان شهدای جمهور در محل وقوع سانحه هوایی مسئولان کشوری به روایت "عصرآزادی"

ایستاده بر فراز دیزمار به یاد شهدای جمهور

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ هلی کوپتر حامل مسئولان کشوری در ارتفاعات دیزمار شهرستان ورزقان سقوط و منجر به شهادت رئیس دولت سیزدهم، وزیر امور خارجه، امام جمعه محبوب تبریز و استاندار جوان آذربایجان شرقی و همراهان آنان شد که ضایعه ای بس بزرگ را رقم زد.
اینک پس از حدود یک ماه از آن سانحه دلخراش، عملیات اجرایی ساخت یادمان “شهدای جمهور” با حضور علی سلاجقه معاون شهید جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در منطقه جنگل های دیزمار در شهرستان ورزقان و حوالی محل سقوط هلی کوپتر شهدای خدمت برگزار گردید.
در حقیقت، پس از آنکه سازمان محیط زیست کشور اعتراض فعالان محیط زیست، رسانه ها و اهالی منطقه را در تغییر نام تاریخی دیزمار شنید در یک حرکت منطقی، تصمیم گرفت یادمان نمادین شهدای خدمت را در ارتفاعات منطقه دیزمار در نزدیک ترین محل سقوط هلی کوپتر احداث نماید که یک انتخاب کاملاً بجاست.
از نکات جالب توجه این مراسم می توان به قرآن خوانی علی سلاجقه در آغاز مراسم کلنگ زنی یادمان شهدای خدمت اشاره کرد و برنامه های عزاداری ویژه شهدای خدمت که حال و هوای خاصی را به این منطقه تاریخی و طبیعی بخشید…
یادمان اول
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم کلنگ زنی این یادمان در منطقه دیزمار اظهار کرد: یادمان شهدای جمهور بهانه ای برای تکریم سال ها خدمت گذاری شهید رئیسی به کشور است.
علی سلاجقه افزود: این شهدا همواره در خدمت به مردم شب و روز نمی شناختند و همین موضوع موجب بدرقه و تشییع تاریخی آنها در تبریز، تهران، مشهد، بیرجند و مراغه گردید.
وی ادامه داد: شهادت آنها برای همه عبرت آموز بود حضور میلیونی مردم نشان داد که باید همواره در مسیر خدمت به کشور گام برداریم.
وی یادآور شد: یادمان شهید جمهور در ارتفاعات دیزمار می تواند تداعی گر فعالیت های جهادی دولت انقلابی و مردمی و نیز پاسداشت تلاش های خستگی ناپذیر رییس جمهور شهید و هیات همراه باشد.
در این مراسم و در حضور علی سلاجقه، از سه محیط بان نمونه ملی، محیط بان برتر استانی، خانواده شهدا و جانبازان سازمان حفاظت محیط زیست با اهدای جوایز تجلیل به عمل آمد.
در حضور شهنام اشتری مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی نیز از مرتضی نعمت پور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان به عنوان فرمانده نمونه و مقام اول در کشفیات و دستگیری شکارچیان سطح کشور قدردانی گردید.

یادمان دوم

عملیات اجرایی احداث یادمان شهدای جمهور در محل سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور، امام جمعه محبوب، وزیر امور خارجه و استاندار جوان آذربایجان شرقی در مراسمی با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور و مقامات استانی در ارتفاعات منطقه جنگلی دیزمار در حوالی شهرستان ورزقان برگزار شد.
میثم سعیدی – مدیرکل روابط عمومی سازمان محیط زیست کشور – در گفتگو با خبرنگاران در تبریز تاکید کرد که منطقه دیزمار با همان عنوان تاریخی خود باقی است و سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه منطقه جزو مناطق زیرپوشش بوده و به دلیل اهمیت تاریخی و سیاسی حادثه، اقدام به ایجاد نماد در محل سانحه هوایی می کند.
او اضافه کرد: یادمان شهید جمهور در ارتفاعات دیزمار می تواند تداعی گر فعالیت های جهادی دولت انقلابی و مردمی سیزدهم و نیز پاسداشت تلاش های خستگی ناپذیر رئیس جمهور شهید و هیات همراه او باشد.
سعیدی با اشاره به اینکه قرار بود آیین تجلیل از محیط بانان نمونه کشور با حضور شهید آیت الله رییسی روز سوم خرداد ماه ۱۴۰۳ در مشهد برگزار شود یادآور شد: اما متاسفانه حادثه دلخراش و جانسوز سقوط هلی کوپتر موجب لغو این مراسم شد.
وی تاکید کرد: بر همین اساس آیین کلنگ زنی احداث نماد شهدای خدمت و تجلیل از محیط بانان نمونه، خانواده های نمونه شهدا و جانبازان محیط زیست و یگان های برتر محیط زیست کشور در تبریز از جمله برنامه های جبرانی بود که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مقامات ارشد آذربایجان شرقی برگزار گردید.
یادمان آخر
فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست اعلام کرد: اکنون این سازمان با کمبود بیش از ۵۹ درصدی محیط بان مواجه است، طوری که به هفت هزار و ۸۰۰ محیط بان نیاز دارد که باید این کمبود به سرعت رفع شود.
سرهنگ جمشید محمدخانی افزود: اکنون تعداد سه هزار و ۷۰۰ محیط بان در سطح کشور وجود دارد و برای استاندارد سازی حداقل به هفت هزار و ۸۰۰ محیط بان دیگر نیاز داریم.
وی مجموعه پاسگاه های محیط بانی کشور را ۶۴ مورد اعلام و اظهار کرد: این تعداد پاسگاه رسالت حفاظت و مراقبت از ۱۳ درصد کل مساحت کشور را بر عهده دارند، اما حداکثر استقرار محیط بان در این پاسگاه سه نفر است.
محمدخانی محیط بانی را شغلی مقدس و همراه با اخلاص تعریف کرد و گفت: محیط بانان در سخت ترین شرایط بهترین عملکرد را در نقاط مختلف از خود به جای می گذارند.
به گفته وی هر کدام از محیط بانان ماهانه ۳۶۰ ساعت فعالیت دارند که در نوع خود بسیار چشم گیر است.
محمدخانی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به دقت رصد می شود یادآور شد: در این عرصه محیط بانان به عنوان اسطوره های مقاومت در مراقبت از عرصه های ملی نقش محوری دارند.
وی، خرید یکهزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت، اخذ مجوز برای خرید یکصد دستگاه خودرو که تاکنون ۲۵ دستگاه خریداری شده است، تجهیز محیط بانی ها به تعداد ۵۰۰ دستگاه دوربین چشمی و آموزش تعداد یکهزار و ۸۰۰ نفر ساعت را از مهمترین فعالیت های یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد.
محمدخانی انتخاب محیط بان نمونه را دارای مراحل مختلف بیان کرد و افزود: معیارهای مختلفی همچون فرهنگی، اجتماعی، شرایط ظاهری، شرایط سختی منطقه، امکانات رفاهی در این خصوص سنجیده می شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.