رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای ششم شهر تبریز در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

حاشیه نشینی اولویت اول شوراست 

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای ششم شهر تبریز در پاسخ به سوال “عصرآزادی” گفت: سرمایه گذاری در تبریز به قدری عجولانه و بدون بررسی انجام گرفته که هم به ضرر مشارکت جو و هم شهرداری بوده است لذا چند طرح بزرگ سرمایه گذاری در شهرداری تبریز معلق مانده که بیشتر آنها، پروژه‌ هایی هستند که با بانک شهر قرارداد داشته است.
“روح الله رشیدی” با بیان اینکه اولویت اول شورای شهر بحث حاشیه نشینی بافت فرسوده شهر تبریز است گفت: بنده نیز این موضوع را به شکل‌های مختلف پیگیری کرده‌ام، موضوع دومی که جایگاه مهمی در پیگیری‌های ما داشته موضوع اتوبوسرانی است که برای این موضوع اقداماتی صورت گرفته که توضیح می‌دهیم.
وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم عدم اظهارنظر و موضع نگرفتن در خصوص موضوعات در جلسات شورا به فضیلت تبدیل شود افزود: شورا محل گفتگو و مشورت است، عضو شورا باید ظرفیت کارشناسی خود را در  خدمت کل شهر قرار دهد.
رشیدی ادامه داد: هرموضوعی که اعضای شورا به آن تمرکز کرده‌اند نتیجه بخش بوده است، هر مسئله‌ای که درست شناسایی شده و بر و تمرکز صحیح گذاشته و سماجت‌ به خرج داده‌ ایم، نتیجه داده است.
وی اضافه کرد: یکی از نتایج پیگیری‌های دوره ششم شورا راه‌ اندازی پروژه‌ راکد ۴۵ متری انقلاب بوده که یک پروژه‌ ترافیکی بسیار مهم و توسعه ساز است که می‌تواند بر چند لایه از شمال و جنوب پشت خیابان از لحاظ نوسازی و ارتقاء ارزش منطقه تاثیر بگذارد که حاصل همان پیگیری‌ها و سماجات این دوره از شورا است.
رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز تشریح کرد: شورای دوره‌ ششم نگاه خود را نسبت به موضوع حاشیه نشینی تغییر داده است، یکی از دغدغه‌های من و این دوره از شورا بحث حاشینه نشینی است، قبلاً تکالیف شهرداری را در تنظیف و جمع آوری زباله در این مناطق می‌دانستند که رویکرد تغییر کرد و تصمیم گرفته شد تا نگاه و مداخله‌ شهرداری بر حاشیه نشینی توسعه‌ای باشد.
وی تاکید کرد: مسیرگشایی‌هایی که در این مناطق نیمه تمام بود در حال پایان است و علی بقال با وجود اینکه از روند اجرایی آن راضی نبودیم تمام شده است اما به هرحال به این منطقه‌ی سم گذاشته شد یا ۴۵ متری انقلاب که به قربانی قهوه سی و ثقه‌ الاسلام شمالی تا پایان ایده‌ لو رسیده موجب کلی تحول در این منطقه شده است و بر تدوام اجرای درست آن تمرکز می‌‌شود تا شاهد تبعات دیگر این پروژه باشیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترافیک رانندگی تبریز چه زمانی حل می‌شود تاکید کرد: بنده در سال اول موضوع ساختمان‌های پزشکان و هم مجتمع‌های تجاری خارج از قائده را پیگیر شدم که نتیجه‌ آن موجب ریزش قبح این مسائل شد، نبش چهارراه ارتش تبریز که با تاخیر دو ساله در سطح استان حتی در شورای تامین جلسه برگزار شد چون این مشکل بیان شد. مدافعان اطبا به ما گفتند مگر نمی‌دانید این عزیزان چه خدماتی برای استان کرده‌اند، مجوز ساخت این ساختمان‌ها را کمیسیون ماده ۵ می‌دهد و ما هیچ اختیاری در دادن مجوز نداریم.
رشیدی ابراز داشت: اما قبل از صدور پروانه برای این ساختمان، من این موضوع را در خرداد ۱۴۰۱ در صحن علنی شورا اعلام کردم اما دریغ از هیچ بازتابی از این موضوع بار دوم انجام نگرفت در حالی که اگر به موقع این مسئله پیگیری می‌شد پروانه‌ قطعی صادر نمی‌شد. ترافیک بحث رفتاری نیست که به سطح روانشناسی تبدیل کنیم، این اموضوع زمانی که زیرساخت‌ها در حد استاندارد باشد، می‌توان گفت که رفتار مردم در ایجاد ترافیک غیر طبیعی است اما در جایی که زیرساخت‌ها در حد استاندارد نیست چگونه می‌توان انتظار رفتار طبیعی از مردم داشت، وقتی کلینیک سلامت در جایی قرار گرفته است که مردم مجبور است به آنجا بیاید و خودروی خود را در آنجا پارک کند و چاره‌ای ندارد. در اتوبانی که تمامی امکانات آن در حد استاندارد است فردی که با سرعت غیرمجاز رانندگی می‌کند را  می‌توان جریمه و توقیف کرد و هیچ کس هم حق اعتراض ندارد ولی جایی که در آن‌جا نمایشگاه، مجتمع و یا درمانگاه ساخته می‌شود مردم از آن‌جا معیشت خود را تامین می‌کنند، چه می‌ توان گفت.

وی در خصوص قضیه خلعت پوشان نیز بیان کرد: تغییر کاربری خلعت پوشان به صورت ویژه زیر نظر برخی از اعضای شورا بود، ذات کاربری خلعت پوشان آموزشی بوده و برای توسعه‌ی تحقیقات کشاورزی است که باید این موضوع روشن شود، ماده پنج این‌ مکان را در اختیار دانشگاه تبریز قرار داده است. کار عقلانی نیز انجام داده است دانشگاه تبریز به عنوان مادر دانشگاه‌های شمالغرب ایران باید در آینده توسعه یابد و یا در حوزه‌ی تحقیقات کشاورزی که دانشگاه تبریز در این زمینه ابنیه و ذخیره‌ بکری دارد که دانشگاه از آن صیانت می‌کند ما نیز برای این تشکر می‌کنیم توسعه یابد.

رشیدی با بیان اینکه نگهداشت فضای سبز سال گذشته با مشکلاتی مواجه بوده است، گفت: با روی کارآمدن شرکت جدید تدبیراندیش و حذف پیمانکاران و در نتیجه بزرگ شدن ابعاد کار مخاطراتی در نگهداشت فضای سبز شهر داشتیم که تعدادی از تذکرات برخی از اعضای شورا موجب شد تا به این موضوع اعتنا داده شده و بازنگری شود. گل آرایی شهر در آستانه‌ی عید خوب بود و خدا را شکر بارندگی‌ ها نیز خوب داشته‌ایم و اگر مدیریت فضای سبز نیز به خوبی انجام گیرد روی هم رفته شرایط فضای سبز شهر در سال جاری بهتر از سال گذشته است.
وی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز، اضافه کرد: ساخت و ساز غیر مجاز به دو دلیل صرفه اقتصادی یا فقدان سند پدید می‌آید؛ ساخت‌وساز غیرمجاز در سکونتگاه‌های غیررسمی و جاهایی که قولنامه‌ای است متاسفانه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دولت توانست یک قانونی در بند میم بند ۱۱ قانون برنامه بودجه دولت تصویب کند که در آن گفته شده است ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی یا مکان‌های قولنامه‌ای دولت برود و اسناد آن‌ها را واگذار کند چرا که اگر طرف ۵۰ سال هم در آن مکان است شهرداری تملک نمی‌تواند کند. متاسفانه راه و شهرسازی استان در عمل به این قانون نزدیک به صفر بوده است، در جلساتی به گوشمان رسید گفته‌اند عمل به این قانون که رسمیت دادن به متصرفان است در حالی که خود شهرسازی دنبال این است تا در وسط بیابان جایی پیدا کند زیرساخت‌ها را آن‌جا برده و مسکن بسازند و به کسانی که ندارد بدهد در حالی است که این مکان‌های که به عنوان متصرفی شناخته می‌شوند موجود است که به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند و اگر بافت و زیرساخت تشکیل شده است این منزل را به طرف واگذار کند، که شهرداری باید با وضع قوانین متناسب از جمله دادن پروانه ساخت به خانه های که در بافت حاشیه ای قرار گرفته‌اند با آن مقابله کند.
رشیدی در پاسخ به سوالات خبرنگار “عصرآزادی” درباره وضعیت اجرای تراموا، علت فرار سرمایه گذاران و روند اشتباه تغییر اسامی معابر شهری با اشاره به ایجاد تراموا در تبریز گفت: این طرح همان خط چهارم مترو است که قرار بود به صورت تراموا و روی زمین اجرا شود که فقط ۱۹ پل برای مسیر این خط ایجاد شده است، اما متاسفانه اراده‌ای برای تدوام تکمیل این طرح وجود ندارد.
وی اضافه کرد: پس از بررسی مشاورین نتیجه گرفتیم این مسیر مناسب مسیر تراموا نیست و بجای این طرح خط اتوبوس تندرو ۲ اجرا شود که این پیشنهاد نیز در مرحله بررسی مسیرهای اجرا قرار دارد.
عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل عمومی و ترافیک شهر تبریز یادآور شد: سرمایه گذاری به قدری عجولانه و بدون بررسی انجام گرفته که هم به ضرر مشارکت جو و هم شهرداری بوده است، چند طرح بزرگ سرمایه گذاری در شهرداری تبریز معلق مانده است که بیشتر آنها، پروژه‌ هایی هستند که با بانک شهر قرارداد داشتند.
وی افزود: تغییر نام محلات بیشتر به درخواست مردم انجام می‌گیرد و استفاده از اسامی تورکی انجام نمی‌گیرد باید اسامی با محله تناسب داشته باشد بنده از مخالفین تغییر نام محله‌ ملا زینال به استاد عابدینی بودم لذا سامانه‌ای به نام‌ مونام توسط شهرداری ایجاد شده که شهروندان می‌ توانند در آن درخواست تغییر و یا اصلاح اسامی محلات خود داشته باشند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.