گزارش از جلسه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی

عصرآزادی آنلاین / سرویس پارلمانی:
مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی (سه شنبه)بیست و دوم خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.
جلسه علنی روز سه‌شنبه بیست و دوم خرداد ماه  مجلس به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی گزارش وزیر جهاد کشاورزی در مورد نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
پیش از آغاز جسله علنی، بر اساس تصمیم نمایندگان در نشست غیر علنی نیز مقرر شد که با توجه به تعطیلی روز دوشنبه ۲۸ خردادماه به مناسبت عید قربان، جلسات مجلس شورای اسلامی هفته آینده در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۹ و ۳۰ خردادماه) تشکیل شود.
در ادامه جلسه علنی امروز، وزیر جهاد کشاورزی که برای ارایه گزارش از نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، بیان کرد: بنده می‌دانم که دغدغه نمایندگان در مجلس دوازدهم کمتر از بنده در حوزه کشاورزی نیست، انتظار بنده این است که مانند قبل من را همراهی کنید تا بتوانیم موفق شویم.
محمدعلی نیکبخت با اشاره به دستاوردهای عملکرد خود در ۱۱ ماه گذشته بیان کرد: با استفاده از راهبردهایی که پیش گرفته شد نرخ رشد ارزش افزوده در بخش‌های کشاورزی در سه الی چهار سال قبلی منفی بوده است اما در نهایت در این ۱۱ ماه روند رو به بهبود را داشته است. در سال جاری تاکنون خرید گندم از ۴ میلیون تن گذشته است و نسبت به سنوات قبل روند افزایشی داشته است.
پس از صحبت های وزیر، تعدادی از نمایندگان بر لزوم توجه به وضعیت برنج‌کاران و جلوگیری از واردات مازاد برنج تاکید کرده و خواستار قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان شدند.
۲ نماینده دیگر هم از کمبود سوخت و برق چاه‌های کشاورزی انتقاد کرده و خواستار ورود جدی وزیر جهاد کشاورزی به این موضوع شدند.
رحمت‌الله نوروزی در تذکری شفاهی در همین ارتباط گفت: استان گلستان ۱۶ محصول اساسی کشور را تولید می‌کند و امروز کشاورزان استان نیازمند نگاه حمایتی از سوی وزیر کشاورزی هستند.
در ادامه جلسه علنی وزیر کشاورزی در بخش دیگری از توضیحاتش گفت: سران قوا، هیأت دولت و مجلس تلاش بسیاری کردند تا کلیه مطالبات کشاورزان پرداخت شود و تا الان ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شده است.
سپس حسین صمصامی درتذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: آقای وزیر حذف ارز ترجیحی را یکی از اقدامات مثبت خود تلقی کردند در حالی که توجه ندارند حذف ارز ترجیحی چه مشکلاتی را در زندگی مردم ایجاد کرده است. لازم است در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی هم به تولید کننده توجه شود و هم به سفره و معیشت مردم توجه داشته باشیم.
پس از استماع توضیحات وزیر حمیدرضا حاجی‌بابایی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت گفت: کشاورزان از عملکرد بانک‌ها رضایت نداشته و از سوی دیگر انتظار می‌رود مطالبات گندمکاران در قالب خرید تضمینی به ازای گندم تحویلی به آنها پرداخت شود.
درهمین جلسه و در جریان بررسی گزارش وزیر جهاد کشاورزی، رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه فرآیند خرید تضمینی با چالش‌های زیادی مواجه است، گفت: در حال حاضر برخی از کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی حاضرند گندم تولیدی خود را با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت تضمینی و به‌طور نقدی به واسطه‌ها بفروشند.
اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس
بابایی‌کارنامی: کاندیداها حرف‌هایی نزنند که مردم را در مقابل ساختارها قرار دهند
سلیمی: عملکرد ۱۸ بانک در تسهیلات وضع شده برای وام مسکن، ودیعه و ازدواج صفر بوده است
تذکر کریمیان به بانک مرکزی درباره اعطای تسهیلات به زوج‌های جوان
فلسفی: کشاورزی پایه و اساس اقتصاد کشور است
حاجی‌بابایی در پاسخ به نوروزی: بازنشستگان برای متناسب‌سازی حقوق دغدغه‌ای نداشته باشند
نخعی راد: نقطه ضعف مدیریت کشور در توزیع ثروت است در جلسه علنی روز گذشته مجلس همچنین ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را محکوم کردند.
ناطقین مجلس
خزایی: نامزدهای انتخابات اخلاق را رعایت کنند
فروردین: چرا مسئولان ورزشی برای مبارزه با فساد در ورزش برخورد جدی نمی‌کنند؟
طهماسبی: مردم با مشارکت حداکثری نظام و انقلاب پیروز و سربلند خواهند کرد
جلالی: حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان شود
با اعلام نائب رئیس مجلس، جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۳ خرداد تشکیل نمی‌شود.
همچنین یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که جلسه روز چهارشنبه هیات رئیسه مجلس برای بررسی اعتراض نمایندگان به عضویت در کمیسیون‌های تخصصی برگزار می‌شود.
علیرضا نیاکان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.