در نشست مشترک اتاق بازرگانی تبریز و دانشگاه صنعتی سهند مطرح شد؛

ضرورت تشکیل خوشه تجهیزات پزشکی در آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: مرکز تحقیقات تجهیزات پزشکی دانشگاه صنعتی سهند با حضور رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق تبریز، جمعی از مسئولان استانی، اساتید دانشگاه، صنعتگران و کارشناسان برجسته حوزه تجهیزات پزشکی آذربایجان شرقی به صورت رسمی در دانشگاه صنعتی سهند افتتاح شد تا فرصت مناسبی برای بررسی چالش‌های پیش روی صنعت تجهیزات پزشکی استان فراهم گردد.
رشد سریع‌ تر آذربایجان شرقی نیاز به همکاری مستمر میان دانشگاه و صنعت دارد
رئیس کمیسیون صنایع، انرژی و احداث اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اهمیت پیوند قوی‌ تر بین دانشگاه و صنعت گفت: برای رسیدن به رشد سریع‌ تر، نیاز به همکاری مستمر میان دانشگاه و صنعت داریم به­ همین منظور تفاهم­نامه‌ های امضا شده با دانشگاه‌های استان و اتاق بازرگانی تبریز می‌ تواند بستر مناسبی برای این همکاری فراهم نماید.
“یونس اکبرپور پایدار” از فعالان حوزه تجهیزات پزشکی خواست تا حداقل یک دانشجو را در قالب تفاهم­نامه همکاری صنعتی حمایت کنند و در عین حال از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی تبریز برای همکاری با دانشگاه صنعتی سهند به­ منظور تشکیل خوشه تجهیزات پزشکی خبر داد.
آزمایشات تجهیزات پزشکی در ترکیه و دریافت نتایج آن در تبریز میسر می شود
رئیس دانشگاه صنعتی سهند نیز به اهمیت همکاری میان دانشگاه و صنعت تأکید کرد و گفت: دانشگاه صنعتی سهند با تلاش‌های فراوان موفق به امضای قراردادهایی با آزمایشگاه‌ های استاندارد ترکیه شده است که این قراردادها امکان انجام آزمایشات لازم برای تجهیزات پزشکی در ترکیه و دریافت نتایج آن در تبریز را فراهم می‌کند.
“اسماعیل فاتحی ­فر” همچنین به آغاز به کار پردیس علم و فناوری دانشگاه سهند اشاره کرد و افزود: این پردیس با وسعت ۱۱۰ هکتار و با هدف ایجاد خوشه تجهیزات پزشکی شروع به کار کرده و دانشگاه صنعتی سهند آماده همکاری با صنعت در این زمینه است.
در آذربایجان‌ شرقی ۸۰ واحد تولیدی تجهیزات پزشکی فعال هستند
مدیر اداره تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی تبریز با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۸ علاوه بر تمدید پروانه، صدور آن نیز بر عهده ما گذاشته شد گفت: دیگر نیازی به سفرهای طولانی برای تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به تهران نیست و افراد می‌توانند جهت صدور و تمدید پروانه‌ها به این اداره کل مراجعه کنند.
“خوش خلق” به پتانسیل بالای آذربایجان­ شرقی در تولید تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: در آذربایجان‌ شرقی ۸۰ واحد تولیدی تجهیزات پزشکی فعال هستند و یکهزار و ۲۱۵ پرونده در حال بررسی است که ۳۲۰ پروانه صادر شده و نزدیک به یکهزار نفر نیروی انسانی در این حوزه مشغول به کار هستند.

دانشگاه صنعتی سهند پلتفرمی را در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد داد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند به اهمیت اتحاد میان دانشگاه و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تأکید کرد و گفت: دانشگاه صنعتی سهند پلتفرمی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌ دهد لذا اساتید برتر دانشکده مهندسی پزشکی آماده‌اند تا به عنوان مشاور به شرکت‌ها کمک کرده و در رفع مشکلات صنایع یاری رسانند.
“رضا فلاحت” به برنامه‌های آینده دانشگاه اشاره کرد و افزود: قصد داریم در آینده نزدیک جلساتی را به صورت یک یا دو روزه برگزار کنیم که صنایع تولیدی تجهیزات پزشکی بتوانند در رابطه با امکانات و پتانسیل‌های خود به بحث و گفتگو بپردازند.
بروکراسی اداری و اقتصاد دستوری مانع توسعه صنعت تجهیزات پزشکی هستند
بازرس اتحادیه تجهیزات پزشکی تبریز نیز در این مراسم با اشاره به آمار و ارقام صنعت تجهیزات پزشکی گفت: سهم ایران در تجارت تجهیزات پزشکی ۳،۷ میلیارد دلار است که ۲،۵ میلیارد دلار آن برای واردات و بقیه برای تولید است و ایران سه برابر ترکیه، شرکت فعال در این حوزه دارد.
“علیرضا رزاقی اصل” به مشکلات این صنعت اشاره کرد و افزود: کثرت بخشنامه‌ها، بروکراسی اداری و اقتصاد دستوری از موانع اصلی توسعه این صنعت هستند.
فعالیت ۵۰ شرکت تجهیزات پزشکی در استان تنها ۲ درصد نیاز کشور است
مدیرعامل شرکت سینا حمد آریا نیز گفت: تولید تجهیزات پزشکی در کنار صنایع غذایی و تسلیحات نظامی، از کالاهای استراتژیک به شمار می‌رود. با توجه به شرایط اقتصادی ایران و سیاست‌های انقباضی دولت، تأمین سرمایه یکی از مشکلات اصلی است.
“حمدالله غضنفری” افزود: صنعت تجهیزات پزشکی با سرمایه‌گذاری کم می‌تواند سود بالایی داشته باشد زیرا کاملاً دانش‌ بنیان است لذا ارزش بازار تجهیزات پزشکی ایران ۳ میلیارد دلار است که ۲ میلیارد دلار آن واردات و یک میلیارد دلار آن تولید داخلی است، با وجود یکهزار و ۷۰۰ شرکت فعال در کشور، تنها ۵۰ شرکت در استان فعالیت می‌کنند که نیاز به سرمایه‌ گذاری بیشتری دارد و تهران ۹۰ درصد از تولیدات تجهیزات پزشکی را به خود اختصاص داده و سهم تبریز تنها یک الی ۲ درصد است.
وی با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی متخصص و نیاز به ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه برای ماشین‌آلات از چالش‌های اصلی هستند خواستار استفاده از هوش مصنوعی در تولید، ایجاد آزمایشگاه‌های همکار استاندارد و برگزاری مستمر جلسات توسط اتاق بازرگانی تبریز گردید.
شایان ذکر است این نشست مشترک پس از عقد تفاهمنامه ارتباط صنعت با دانشگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با دانشگاه‌های معتبر استان برگزار شد و تلاش بر این است تا با رفع نیازهای علمی و نیروی انسانی صنایع، گامی در راستای مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برداشته شده و ارتباط صنعت با دانشگاه به معنای واقعی محقق شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.