تغييرات وقايع حياتی در آذربايجان شرقی به روایت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛

پدیده كاهش شديد تولد در آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی آذربايجان شرقي گفت: طی ۵ سال گذشته شاهد كاهش شديد تولد در استان بوده ایم به طوری كه تعداد تولد از ۶۹ هزار و ۷۳۱ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۴۴ هزار و ۴۶۶ نفر در سال ۱۴۰۲ كاهش يافته است.
“حيدر فتح‌ زاده” در گفتگو با خبرنگاران افزود: تبيين تغييرات وقايع جمعيتي در سطح این استان نيازمند تحليل آن بر مبنای تئوری انتقال جمعيتی است.
وی اضافه کرد: اين تئوري شامل سه مرحله گذار جمعيتي است كه در مرحله اول تولد و مرگ و مير بالا، در مرحله دوم تولد بالا و مرگ و مير پايين و در مرحله سوم تولد و مرگ و مير پايين است.
فتح‌ زاده تاکید كرد: طي ۵ سال گذشته برای اولين بار شاهد كاهش شديد تولد در سطح این استان بودیم كه متاسفانه تعداد تولد از ۶۹ هزار و ۷۳۱ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۴۴ هزار و ۴۶۶ نفر در سال گذشته كاهش يافت.
وي با بيان اينكه تعداد مرگ و مير آذربایجان شرقی از ۲۱ هزار و ۹۰۳ نفر در سال ۱۳۹۵ به ۲۴ هزار و ۶۶۰ نفر در سال ۱۴۰۲ افزايش يافته است یادآور شد: براي اولين بار، پدیده مرگ و مير روند افزايشی داشته و دليل آن افزايش سهم جمعيتي گروه سني ۶۵ ساله و بيشتر از كل جمعيت استان است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقي ابراز داشت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۵ هزار و ۳۳۶ ازدواج و ۱۱ هزار و ۲۳۹ طلاق در سطح استان ثبت شده و نسبت طلاق به ازدواج به ۴۴،۳ درصد رسيده است.
فتح‌ زاده در عين حال خاطرنشان کرد: در بين شهرستان های آذربایجان شرقی، تبريز با ثبت ۱۱ هزار ازدواج و ۵ هزار و ۷۵۰ طلاق بيشترين تعداد ازدواج و طلاق را به خود اختصاص داده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.