دکتر پزشکیان؛ جاده صاف کن توسعه اقتصادی، آشتی ملی و بین المللی

عصرآزادی آنلاین/ محمدرضا انزابی

تبریز از روزی که قانون مشروطه توشیح شد، همواره به عنوان مکتب کنش‌گری در سپهر سیاسی ایران، نقش اساسی ایفا کرده است. به گو‌نه‌ای که در لایه‌های مختلف سیاسی ایران، سیاستمداران آذربایجانی حضور فعال داشته و امر سیاسی ایران را راهبری نموده‌اند. از قانون‌گذاری تا مدیریت اجرایی. این کنش‌گری سیاسی در دهه‌های اخیر کم‌رنگ شده و اثرگذاری رجال سیاسی آذربایجان در عرصه‌های مختلف ملی، کاهش یافته است. در عرصه انتخابات که محملی برای جذب مشارکت حداکثری برای اقتدار سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی تبدیل شده است، نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری، به آذربایجان به عنوان منطقه‌ای تاثیرگذار، چشم امید دوخته‌اند. بررسی اینکه تا چه اندازه در توسعه اقتصادی و سیاسی این منطقه کوشیده‌اند، مجال دیگری می‌طلبد. اما با همه این تفاسیر، مردم آذربایجان، هویت و موجودیت خود را در جغرافیای ایران تعریف می‌کنند.

ضمن ادای احترام به شهدای خدمت، ایران در یک نقطه تاریخی ایستاده است. حضور دکتر مسعود پزشکیان، یکی از مشهورترین چهره‌های سیاسی دهه‌های اخیر آذربایجان و ایران، ، در عرصه رقابت‌های انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، ایران را وارد مرحله‌ای متفاوت از سیاست در عرصه داخلی و بین‌المللی کرده است. ایران به خاطر شرایط خاص سیاسی، همواره محل تضارب آرای سیاسی بوده است. اما با حضور دکتر پزشکیان در عرصه رقابت انتخاباتی، قاطبه فعالان و کنش‌گران سیاسی از تفکرات مختلف و متفاوت، در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند و این فرصتی طلایی برای ایران می‌تواند باشد تا با گفتمان‌سازی متفاوت دکتر پزشکیان که مبتنی بر بازگشت به قانون، بازگشت به مردم، عدالت و صداقت و تفکر توسعه‌یافته و مدرن و البته دین‌مدارانه می‌باشد، تا دوباره به سپهر سیاسی جهانی بازگردد. این گفتمان برای ایران و برای همه مردم ایران تعریف شده است.
با حمایت مردم ایران، علی الخصوص مردم آذربایجان، از دکتر مسعود پزشکیان، امکان بازتعریف اقتدار سیاسی و بازگشت ایران به بازی اصلی سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌شود.
دکتر پزشکیان با سابقه حضور در مدیریت کلان کشور در قوه مجریه و سیاستگذاری و قانون‌گذاری در قوه مقننه و با روش و منش اجماع‌ساز، می‌تواند با دعوت از جریان‌های مختلف سیاسی، مسیر توسعه و تعالی کشور را پیموده و باعث آشتی مجدد بعضی از لایه‌های اجتماعی که از شرایط موجود گلایه‌مند هستند، با نظام سیاسی جمهوری اسلامی شود.
حضور دکتر پزشکیان در راس قوه اجرایی کشور، می‌تواند ایران را به نقطه ثقل قدرت سیاسی خاورمیانه تبدیل نموده و مسیر توسعه اقتصادی، تجاری، سیاسی ایران در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تسریع گردد.
اینک مردم ایران و علی‌الخصوص آذربایجان، در یک پیچ تاریخی هستند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.