مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

خاموشی برق خانگی مشترکان آذربایجانی خط قرمز ماست

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در آستانه تابستان ۱۴۰۳ گفت: این شرکت برنامه ای برای خاموشی برق در بخش خانگی حدود ۴ میلیون مشترک استانهای شمال غرب کشور ندارد و قطعی های کوتاه مدت نیز بر اثر شرایط خاص جوی و اتفاقات غیرمترقبه رُخ می دهد.

“رسول اسماعیل زاده” در نشست خبری مدیران عامل صنعت برق منطقه آذربایجان با اصحاب رسانه که البته در غیاب مدیر شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی برگزار شد افزود: منطقه آذربایجان کوهستانی بوده و مستعدترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی است که دمای معتدل منطقه موجب افزایش بازدهی تولید این انرژی می شود لذا بر اساس مصوبه ایجاد شهرک های خورشیدی در کشور، اکنون در مناطقی همچون هریس و مرند نیروگاه های خورشیدی ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت اجازه سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی ندارد ادامه داد: اما با ارائه مشوق های لازم از بخش خصوصی و صنایع برای تولید این انرژی حمایت می کند.
اسماعیل زاده با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق در منطقه اضافه کرد: این ناترازی ناشی از افزایش مصرف و استفاده از کولرهای گازی و توسعه صنایع است
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه تکنولوژی نیروگاه حرارتی تبریز فرسوده شده است گفت: این روزها اولین طرح “ری پاورینگ” یا همان بازتوانی کشور در این نیروگاه اجرا می شود و با ساخت واحدهای گازی در جوار این نیروگاه، سوخت نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل و راندمان تولید آن افزایش می یابد.
اسماعیل زاده سپس از اجرای این طرح در دو فاز ۶۰۰ مگاواتی و افزوده شدن یکهزار و ۲۰۰ مگاوات برق به شبکه برق منطقه و رفع مشکل سوخت مازوت این نیروگاه خبر داد و اظهار کرد: اکنون زمین مورد نیاز برای اجرای این طرح مشخص شده و برای ایجاد زیرساخت انتقال برنامه ریزی شده و با بهره برداری از آن کل ناترازی تولید و مصرف برق استان برطرف می شود.
وی با بیان اینکه خاموشی با برنامه در بخش خانگی به هیچ وجه وجود ندارد، خاموشی برق خانگی را جزو خط قرمز دولت و برق منطقه ای آذربایجان دانست و تاکید کرد: این شرکت برنامه ای برای خاموشی برق در بخش خانگی ندارد و قطعی های کوتاه مدت نیز بر اثر شرایط خاص روی می دهد.
اسماعیل زاده با بیان اینکه عمده مصرف برق در این استان در بخش صنعت است اظهار کرد: صنایع باید به سمت تولید تکنولوژی که مصرف برق کمتری دارد، بروند و صنایع تولید فولاد انرژی زیادی مصرف می کنند لذا امروزه ۴ واحد صنعتی بزرگ این استان بدهی ۸۶۰ میلیارد تومانی به شرکت برق منطقه آذربایجان دارند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان اینکه طرح تونل انرژی تبریز در مراحل نهایی برای بهره برداری است گفت: با بهره برداری از این تونل، برق مورد نیاز بخش مرکزی تبریز برای مدت ۶۰ سال تامین می شود لذا این تونل به صورت نعل اسبی به طول ۳،۷ کیلومتر اجرا شده و با اتمام کارهای عمرانی آن، کابل کشی ها در مراحل نهایی است و به زودی به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه در دور اول سفر ریاست جمهوری شهید به آذربایجان شرقی ۱۵ پروژه در حوزه برق استان با اعتبار یکهزار میلیارد تومان مصوب شد خاطرنشان کرد: ارزش روز این پروژه ها ۱،۶ هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر ۳ پروژه به بهره برداری رسیده و ۸ پروژه نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد که در ۱۱ شهرک صنعتی استان مورد اجرا قرار می گیرد.

◾️بیش از ۷۰ میلیارد تومان پاداش در بخش خانگی به مشترکان پرداخت شده است

مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز نیز در این نشست خبری با بیان اینکه اوج مصرف برق در تابستان است گفت: ۴۰ درصد افزایش بار مصرف برق این شرکت در تبریز و شهرهای اسکو و آذرشهر ناشی از استفاده وسایل سرمایشی و بیشتر کولرهای گاز است.
“اکبر فرج نیا” با بیان اینکه تبریز و شهرهای اسکو و آذرشهر در منطقه آب و هوایی خشک واقع شده و به جای کولرهای گازی باید از کولرهای آبی استفاده شود افزود: این شرکت برای جبران این ناترازی برنامه مدیریت مصرف بار را در بخش های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و ادارات اجرا می کند.
وی ادامه داد: بر اساس این برنامه، بخش صنعت باید در طول هفته، یک روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب میزان مصرف برق خود را ۹۰ درصد، بخش کشاورزی باید مصرف برق خود را از ساعت ۱۳ تا ۱۸ قطع کند و ادارات دولتی نیز در وقت اداری باید ۳۰ درصد و خارج از ساعات اداری ۶۰ درصد برق مصرفی خود را کاهش دهند.
فرج نیا تاکید کرد: برای مشترکان عادی و خانگی نیز مشوق هایی برای مدیریت مصرف برق در نظر گرفته شده است به طوری که هر مشترکی میزان مصرف برق خود را نسبت به سال ۱۴۰۱ به عنوان مثال یک کیلووات کاهش دهد، ۵ برابر تعرفه برق پاداش دریافت می کند لذا در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ میلیارد تومان پاداش در بخش خانگی به مشترکان پرداخت شده است که این میزان معادل ۴۰ درصد درآمد این شرکت می باشد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم نامه وزارت نیرو با شبکه همراه اول، برای مشترکانی که برق مصرفی خود را کاهش دهند جوایز مختلفی از جمله یک دستگاه خودرو اهدا می شود تشریح کرد: در قرعه کشی برای هر استان یک دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است که در راستای تشویق مشترکان بخش خانگی و جبران ناترازی در مصرف برق انجام می گیرد.
وی با ذکر این نکته که از سال ۹۸ تاکنون ۱۱ هزار و ۱۲۹ دستگاه ماینر یا همان دستگاه استخراج رمز ارز با همکاری نیروی انتظامی در شهر تبریز جمع آوری شده است و این امر کنترل می گردد اظهار کرد: نوسانات حوزه دیجیتال و کاهش ارزش رمز ارز نسبت به هزینه تولید و اعمال جرائم مالی برای استفاده کنندگان ماینر از عوامل بازدارنده در استفاده از دستگاه های استخراج رمز ارز است.
فرج نیا با اشاره به طرح تعویض کابل های مسی برق با کابل های آلومینیومی هم توضیح داد: این اقدام در جهت جلوگیری از سرقت کابل های برق انجام می شود که خوشبختانه نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.
شایان ذکر است شبکه توزیع برق تبریز دارای ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر کابل سیم مسی است و به گفته فرج نیا، برلی امسال تعویض یکهزار الی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر کابل سیم مسی در برنامه این شرکت قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.