یادداشت/ آفرین به اصفهان، نصف جهان

عصرآزادی آنلاین/ محمد فرج پور باسمنجی

تبریز و اصفهان با هم شوند ایران قوی شکل می گیرد.
تبریز و اصفهان دو بال زنده و دردانه ملت ایرانند.

استقبال بی نظیر اقشار مختلف مردم شریف اصفهان از دکتر مسعود پزشکیان نشان داد که مردم مومن و سخت کوش این شهر بزرگ تاریخی همواره در برهه های حساس دنبال ایرانی آباد با نیم نگاهی هم به ترقی زاد و بوم خود بوده اند و 《ایران》 ماندن این سرزمین دوست داشتنی و زیبای کنونی، مثل نقش این تبریز دردانه ملت/ آنان نیز همیشه جلودار و در صف اول هجوم ها و دست درازی های داخلی و خارجی بوده اند و واقعیت این است که تبریز و اصفهان در ترقی و پیشرفت و حفظ تمامیت ارضی کشورمان نقش بی‌بدیل داشته و دارند. ۹ بار پایتختی محلی و ملی تبریز کهن و چند بار مرکزیت ایران در دست اصفهانی‌ها را همه در تاریخ خوانده ایم. روزگاری که پایتخت کنونی ما تهران، روستایی آباد در دامنه های دماوند بیش نبود. مراغه هم پایتخت ایلخانیان و نام اردبیل هم هزار سال پیش در سرودهای فردوسی علیه رحمت طنین انداز بود. در صنعت، هنر، بازار، سبک های تاریخی در فنون، حرف، کسب و کار، نو آوریها و کارآفرینی ها تبریزی ها و اصفهانی‌ها زبانزد و مورد احترام مردم ایرانند.

با این وصف امروز فرزندان کاربلد و آبدیده تبریز و اصفهان همچون پزشکیان و ظریف یکبار دیگر برای ایرانی آباد و سربلندی این سرزمین عزیز به میدان آمده اند و مطمئن ایم که جدا از رقابت‌های تاریخی این دو شهر کهن و تأثیر گذار برای سکانداری ایران و یا بهره گیری بیشتر از منابع و در آمدهای ملی، این بار مردمان آن به《ایران》رای خواهند داد تا بقول دکتر ظریف دیپلمات بین‌المللی کشورمان، شاهد توسعه بیشتر ایران بعنوان یکی از قدیم ترین کشورهای کره خاکی باشیم و به جنگ و تحریم و تمامیت خواهی و تندروی تندروندگان بی بصیرت و خام و ناپخته که این کشتی همیشه در روی آب در کره خاکی و با ثبات را به این روز انداخته اند و حکمرانی خوبی نداشته اند تا اندازه ای پایان دهند.

مردم اصفهان بهتر می‌دانند که آوازه و آبادانی آن بخشی مدیون ترکان صفوی آست که در حکومت ۲۲۳ صفویان اصفهان شهرت یافت و نصف جهان شد و فرزندان کاربلد ترکان ایران هر موقع بر صدر نشسته اند به کل ایران و سربلندی آن اندیشیده اند. وقتی این دو شهر بزرگ ایران یکی شوند به تبع آن تمام شهرهای کوچک و بزرگ و بخش ها و روستاها یکی می‌شوند و بدین سان ایرانی قوی شکل خواهد گرفت و نام بلند ایران با تغییرات هر چند بطئی در بخش‌های مختلف داخلی و خارجی توام خواهد بود.

اراده ملت ما برای تغییر و زندگی خوب و روئیدن سرسبز دوباره و سرافرازی نام بلند آن《ایران》بار دیگر در یک فرصت بی نظیر تاریخی شکل گرفته و آرزوی همه اقوام و مذاهب و ملیت های مختلف ساکن در آن برای ایران به ثپش افتاده است و در این وانفسای مشکلات متنوع و رنگارنگ و کوچک شدن سفرهای مردم و یاس و ناامیدی شکل گرفته چندین دهه گذشته، آبدار گشتن دریاچه ارومیه و زاینده رود هم چاشنی شادی مردمان این دو شهر زیبا، ان شالله در آینده ای نچندان دور خواهد بود.

مکه المکرمه، ۳۱ خرداد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.