اهمیت برگزاری مناظره های تلویزیونی و لزوم آگاهی شهروندان از اهداف نامزدهای تخریب گر زیر ذره بین "عصرآزادی"

انتخاب نامزد اصلح در بحبوحه فرافکنی ها

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران برای تعیین نُهمین پرزیدنت کشور که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود اما پس از بروز سانحه هوایی سقوط هلی کوپتر حامل هشتمین رئیس جمهور، یک‌ سال پیش از موعد مقرر، در تاریخ ۸ تیر سال جاری برگزار می‌ شود.
این روزها و در مدت زمان یک هفته ای تا روز مقرر، تنور انتخابات با برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری حسابی داغ شده و کاندیداهای ریاست جمهوری با ارائه برنامه‌ های خود تلاش می‌کنند مخاطب بیشتر و آرای بالایی را در این دوره از انتخابات به نام خود ثبت کنند و البته برگزاری مناظرات تلویزیونی نیز که اغلب با حواشی زیادی همراه است بر حساسیت انتخاب اصلح توسط مردم افزوده است.
کارشناسان مسائل اجتماعی معتقدند نامزدها باید حرمت یکدیگر را حفظ نموده و به جای اظهارات مُخرب از برنامه ها و اهداف خود برای حل مشکلات کشور به مردم سخن بگویند چرا که بداخلاقی انتخاباتی از نظر عرفی، دینی و جهانی اشتباه بوده و ضعف رئیس جمهور ضعیف را نشان می دهد.
مردم انتظار دارند در مناظره های تلویزیونی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کارنامه قابل دفاع و طرح های مدونی برای حل مشکلات اساسی، اقتصادی و سیاسی جامعه ببینند و لذا عیب جویی و تخریب از نظر اجتماعی خوشایند نبوده و قطعاً شهروندان جامعه نسبت به کاندیدای فرافکن و تخریب گر اقبال پیدا نخواهند کرد و شاید طنز این روزهای انتخابات مطرح شود که آرای باطله از آرای فلان کس هم بیشتر خواهد شد…

◾️اول

این روزها در محافل کاری، دوستانه و خانوادگی صحبت‌های انتخاباتی و سیاسی زیادی همانند سالهای گذشته انجام می شود و مردم درباره فرد اصلح و حواشی صحبت های مطرح شده در مناظره ها با یکدیگر گفتگو می‌کنند و عده‌ای نیز در تلاشند تا دیگران را متقاعد کنند که کاندیدای موردنظرشان شایستگی بیشتری نسبت به دیگری دارد و گاهی این بحث‌ها منجر به دلخوری بین طیف‌های سیاسی نیز می‌ شود.
از سوی دیگر، عده‌ای نیز هنوز با صندوق‌های رای قهر هستند و عموماً تمایلی به شرکت در بحث‌های انتخاباتی ندارند، برخی ها نیز به نظر می‌رسد برای مشارکت در انتخابات تصمیم قطعی نگرفته‌ اند و شاید منتظر هستند ببینند که برنامه‌های کاندیداها می‌تواند نظرشان را برای رفتن به پای صندوق جلب کند و یا نه… و شاید هم منتظر جمع بندی خود از مناظره های انجام یافته هستند.
یکی از مهمترین شاخصه‌های سلامت انتخابات ریاست جمهوری، رعایت اخلاق انتخاباتی در میدان رقابت‌هاست و نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها باید بدانند که مردم بداخلاقی را به عنوان یک پارامتر منفی نگاه می‌کنند و به عبارت دیگر این امر یک ضد تبلیغ برای نامزدها خواهد بود.
در حقیقت، بی‌اخلاقی برای مردم پذیرفتنی نیست و وقتی بازتاب مناظرات گذشته که از حدود اخلاقی خارج می‌شد را نگاه کنیم متوجه می‌ شویم که این مناظرات در ذهن مردم جایی ندارند لذا فارغ از مباحث قانونی، دینی و چرایی این که نامزدها نباید دست به چنین اقداماتی بزنند. برداشت منفی مردم از بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی بهترین دلیلی است که کاندیداها به چنین سمتی حرکت نکنند تا مردم برای حضور در پای صندوقهای رای تشویق شوند وگرنه انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با مشارکت پایین رقم خواهد خورد.

◾️دوم

یک فعال سیاسی اصلاح‌ طلب معتقد است: بدعت ناروای بداخلاقی‌های انتخاباتی از سال ۸۸ شروع شد و باعث هتک حرمت شخصیت‌های نظام از سوی رئیس دولت نهم گردید به طوری که ایشان با نام بُردن از اشخاصی که نامزد انتخاباتی نبودند به آنها توهین کرد و متاسفانه نهادهای نظارتی نیز برخورد قاطعی انجام ندادند.
“علیرضا خامسیان” افزود: این بدعت ناروا باید تجربه‌ ای برای همه افرادی که پا به عرصه انتخاباتی کشور می‌گذارند باشد چرا که کشورمان مدتها آبستن قضایای ناگواری به واسطه همین نوع بداخلاقی صورت گرفته از جانب رئیس دولت نهم بود و عوارض آن نیز تاکنون ادامه دارد.
وی اضافه کرد: قانون انتخابات با همه بحث هایی که نسبت به آن وجود دارد فعلاً فصل الخطاب است و رعایت اصول اخلاقی آن باید توسط کاندیداها و کمپین های انتخاباتی در دستور کار قرار گیرد لذا کاندیداها نباید برای پیروزی در انتخابات اخلاق را زیر سوال ببرند بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید در چارجوب وظایف قانونی خود نسبت به نحوه رفتار انتخاباتی دقت لازم را داشته و در این خصوص صدا و سیما هم باید اگر حقی از هر فردی از جامعه در جریان مناظره های انتخاباتی تضییع شد فرصت دفاع را به آن شخص بدهد.
خامسیان تاکید کرد: اگر در خصوص بداخلاقی صورت گرفته در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ این فرصت در اختیار افرادی که مورد هتک حرمت قرار گرفته بودند قرار داده می‌ شد به احتمال زیاد حوادث ناگوار بعد از انتخابات آن سال پیش نمی آمد و به اقناع ذهن شهروندان منجر می گردید.

◾️سوم

یک استاد دانشگاه و کارشناس تاریخ سیاسی در ارزیابی میزگردهای تخصصی تلویزیونی معتقد است: به نظرم این میزگردها چند ویژگی و خاصیت دارد که آن را از سال های قبل متفاوت کرده است به طوری که تخصصی بوده و نامزدها در موقعیت و معرض مسائل تخصصی قرار می گیرند.
“علیرضا زادبر” افزود: به همین دلیل نامزدها باید در سه موضوع مهم کشور یعنی فرهنگی، اقتصادی و سیاست خارجه مقابل متخصصان و کارشناسان مقابل نامزدها قرار گرفته و با پاسخگویی به سوالات مورد سنجش مردم قرار گیرند.
وی اضافه کرد: این مسئله کمک می کند که نامزدها از صحبت عوام پسندانه خودداری کرده و در عین حال مسئله تشخیص را برای مردم روشن تر می کند لذا فکر می کنم در این دوره از انتخابات، مناظرات کماکان مهم است اما آن چیزی که معتقدم، میزگردها به این شکلی که در حال برگزاری است از مناظره ها هم اثرگذارتر می شود؛ چراکه مردم با دقت آن را دنبال می کنند.
بدین ترتیب، نخستین مناظره نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری چهاردهم بیش از بقیه دارای حواشی متعددی بود به طوری که در نظرسنجی انجام گرفته روی وبسایت اطلاعات آنلاین، با مشارکت حدود ۸ هزار کاربر منحصربفرد، کاربران فضای مجازی یکی از نامزدهای انتخاباتی را به عنوان بداخلاق ترین چهره مناظره ها انتخاب کردند که با ۵۶ درصد آرا یعنی بیش از ۴ هزار رای، بداخلاق‌ترین چهره مناظرات انتخاب شد و قافیه را باخت و بطور حتم از سوی مردم نیز سیلی آبداری نوش جان خواهد کرد زیرا مردم ما رئیس جمهور بداخلاق نمی خواهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.