همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» در رباط کریم

عصرآزادی آنلاین / سرویس فرهنگی – علیرضا نیاکان:
همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» در ۷ محور و ۳ بخش طراحی شده و تا هفته پیش ۵۰۰ اثر به ثبت رسیده که شامل آثار شاخص از شاعران ملی، بین‌المللی و شاعران شهرستان رباط کریم است.
حمیدرضا الله یاری شهردار شهرستان رباط کریم در نشست رسانه‌ای همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» ضمن اعلام این خبر گفت: پیش از برنامه‌ریزی برای این همایش می‌خواستیم جشنواره شعر وعده صادق را پیش ببریم اما به دلیل شهادت رئیس جمهور و همراهانشان، همایش شعر «خدمت تا شهادت» را در اولویت قرار دادیم.
الله یاری با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به فرهنگ و هنر اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که مقام معظم رهبری اشراف و علاقه خاصی به حوزه فرهنگ و هنر دارند و ادبیات و شعر و موسیقی را می‌شناسند و این امر از نگاه بزرگ این پیرفرزانه است.
در ادامه این نشست، میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز گفت: ایامی که پشت سر گذاشتیم برهه مهمی برای ملت ایران بوده است. از خبر سهمگین حادثه‌ای که برای آیت الله رئیسی و همراهانشان رخ داد تا نزدیک شدن به اتفاق بزرگ انتخابات، همه و همه از رویدادهایی است که شاید اگر ملتی این پشتوانه فرهنگی، عزت و اقتدار را نداشت در این دوره کم می‌آورد و خود را می‌باخت و حتی تصور فردا برایش دشوار می‌شد.
وی با قرائت غزل تازه سروده خود که با حال و های ایران امروز همخوانی داشت، عنوان کرد: افتخار داریم در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از جهت کیفیت‌بخشی برنامه‌های ادبی از نهادها و ارگان‌ها استفاده کنیم. در این کار همت اصلی با شهرداری رباط کریم است و ما هم در حوزه هنری به کمک دوستان تلاش کردیم تا نقش یاری‌گر و ناظر فنی و تخصصی را داشته باشیم.
عرفان پور در ادامه افزود: همایش شعر «خدمت تا شهادت»، اولین رویداد مهمی است که در حوزه ادبی در حال برگزاری است و روایت شهیدان خدمت و شهید جمهور را به زبان شعر  پیگیری می کند.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه در روز اعلام خبر شهادت هم شعرهای زیادی سروده شد، عنوان کرد: ما در همایش «خدمت تا شهادت» رویداد برگزار نمی‌کنیم تا اثری خلق شود بلکه همایش برای قدردانی و تجمیع و انتشار آثار برجسته‌ای که به همت شاعران به صورت خودجوش خلق شده، برگزار می‌شود.
وی در خصوص معایب و مزایای رویدادهای ادبی اظهار داشت: از مزایای رویدادها انگیزه‌بخشی برای خلق اثر در موضوعات مغفول مانده، رونق‌دهی به شعر، تجلیل از شعرهای شایسته و شناسایی استعدادها است و از معایب این همایش‌ها، این است که از دل چنین رویدادهایی شعری که اثرگذار باشد و در دل جامعه نفوذ کند کمتر می‌بینیم.
عرفان پور اضافه کرد: تفاوت چنین رویدادها با همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» این است که ما برای دستمریزاد گفتن به شاعران جوان، نوجوان و پیشکسوتی که در موضوع شهادت رئیس جمهور کشور غیورمندانه نقش ایفا کردند، تلاش می کنیم. باور ما این است که اغلب شعرها آثاری هستند که شاعر برای ادای دین به شهید و بدون انگیزه حضور در فراخوان آن را سروده است.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به اینکه در این همایش دو رویکرد دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: اولین رویکرد جوایز همایش است که در بخش ملی سه جایزه ۲۰ میلیون تومانی، سه جایزه ۱۵ میلیون تومانی و  سه جایزه ۱۰ میلیون تومانی خواهیم داشت. در بخش بین‌المللی هم سه جایزه ۸۰۰ دلاری، سه جایزه ۵۰۰ دلاری و سه جایزه ۳۰۰ دلاری در نظر گرفته‌ایم. همچنین در بخش شاعران رباط کریم ۵ جایزه ۵ میلیون تومانی به برگزیدگان اهدا می‌شود.
وی ادامه داد: دومین رویکرد در این همایش بحث اعتبار گروه علمی و داوران این رویداد است. ما در همایش «خدمت تا شهادت» از برجسته‌ترین داوران شعر انقلاب استفاده و بهره‌ خواهیم برد، داورانی که توانمند هستند و از شاعران شاخص به شمار می‌روند.
عرفان‌پور درباره بخش ویژه که برای شاعران شهرستان رباط کریم در نظر گرفته شده، گفت: می‌خواهیم با برگزاری این همایش فضای ادبیات و شعر را در کهن شهر رباط کریم افزایش دهیم؛ شهری که شاید با فضای صنعتی‌اش بیشتر شناخته شده است. در این رویداد محورهایی را تعیین کرده‌ایم که نگاه شاعرانی که هنوز شعری سروده‌اند را جهت‌دهی کند.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در پایان اذعان داشت: اختتامیه همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» در نیمه تیرماه و پیش از ماه محرم در شهرستان رباط کریم برگزار خواهد شد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.