اهمیت صنعت کشاورزی کشور به بهانه برگزاری نمایشگاه های تخصصی کشاورزی تابستانه تبریز از نگاه "عصرآزادی" 

آذربایجان شرقی پیشقراول کشاورزی مُدرن

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۳۰ خرداد الی دوم تیر ماه ۱۴۰۳ میزبان دو رویداد بیست و پنجمین نمایشگاه تخصصی ادوات و ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات آبیاری و صنایع وابسته موسوم به TABRIZ FARM SHOW به همراه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، آبزیان، دارو‌های دامپزشکی و صنایع وابسته موسوم به TABPLEX SHOW 2024 بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در این نمایشگاه تخصصی که بیش از ۱۵۰ شرکت و واحد تولیدی و بازرگانی از ۲۱ استان کشور به علاوه چند شرکت از ترکیه حضور داشتند تمام شاخه‌های صنعت کشاورزی در یک مکان تجمیع شده و محصولات متنوع خود را به نمایش گذاشتند و یک فرصت تجاری ممتاز برای ارتقای سطح صنعت کشاورزی کشور و جذب سرمایه گذاری این حوزه پدید آمد.
نباید فراموش کرد که آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود ۱۰۰ هزار هکتار باغ و قلمستان است و سالانه بیش از ۵ میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود که برگزاری اينگونه نمايشگاه‌های تخصصی به آشنايی سرمايه گذاران با توانمندی های صادراتي و ظرفيت‌ های ايجاد زنجيره ارزش منجر شده و به شرط حمایت جدی از فعالان این حوزه، نام آذربایجان در تولیدات کشاورزی خاورمیانه پرآوازه خواهد شد…
سالن اول
سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با سیاستگذاری خود در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف تخصصی در طول سال توانسته کشاورزان و فعالان حوزه های مرتبط با این بخش را از آخرین یافته ها و فن‌آوری‌های جدید آگاه سازد لذا این سازمان امسال نیز همچون سالهای گذشته تلاش کرد تا توانمندی‌های صادراتی و ظرفیت‌های مربوط به ایجاد زنجیره ارزش را در این نمایشگاه به نمایش بگذارد که گویا مورد استقبال کشاورزان استان قرار گرفت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در صنعت کشاورزی باید از فناوری های روز استفاده کرد و مجبور به استفاده از دانش هستیم گفت: باید تمام تلاش ما این باشد که بهره برداری بیشتری از داشته های خود داشته باشیم لذا این موضوع تنها با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها ممکن است.
“اکبر فتحی” با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه شرکت های بسیاری در حوزه تغذیه، مبارزه با عوامل خسارت زا و غیره حضور پیدا کردند افزود: در چند سال گذشته اقدامات مناسبی برای استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان انجام شده است.
وی با اشاره به شکل گیری و استقرار شرکت های دانش بنیان در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان مستقر در این دهکده در نمایشگاه تبریز نیز حضور پیدا کرده و محصولات خود را عرضه نمودند لذا علاوه بر حمایت های کلی از این شرکت ها در سطح استان، در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز حمایت های ویژه ای از شرکتهای دانش بنیان ها به عمل می آید.

سالن دوم

معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی یکی از نیازهای مهم کشور در مسیر توسعه را، تامین امنیت غذایی عنوان کرد و گفت: کمبود آب خصوصاً در منطقه خاورمیانه یکی از مشکلات اساسی صنعت کشاورزی است و این مشکل سبب شده حتی فرآورده های صنعت کشاورزی نیز در مرحله تولید و صادرات به مشکل بر خورد.
“محمد کلامی” با بیان اینکه باید به تولیدات بومی، علم دانش بنیان و  تولید اقلام مصرفی در داخل کشور متکی باشیم افزود: ضرورت دارد تا بخش کشاورزی استان به لحاظ علمی ارتقا یافته، تقویت شود و وارد دورانی شویم که از نهاده ها بهترین بهره وری را به عمل آوریم.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات استان و کشور کاهش رغبت جوانان به فعالیت در بخش کشاورزی است تاکید کرد: یکی از اقداماتی که باید در این راستا انجام شود ارتقای جایگاه و منزلت کشاورز است زیرا نسل حاضر منزلت اجتماعی را مورد توجه قرار می دهد و باید تلاش کرد تا جایگاه کشاورزی از نظر فرهنگی ارتقا یابد.
معاون امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: هرچه بیشتر فرهنگ کشاورزی را در سطح استان ارتقا دهیم نسل جوان و آینده ساز آذربایجان شرقی بیشتر به سمت کشاورزی حرکت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه نسل جوان به دلیل نگاه فرهنگی نامناسبی که به کشاورزی می شود علاقه ای برای ورود به این بخش و صنعت را نداشت یادآور شد: با ورود دانش و تکنولوژی مدرن به عرصه کشاورزی، نگاه جامعه به صنعت کشاورزی متحول شده و بسیاری از جوانانی که نگاه علمی به بحث کشاورزی پیدا کرده و تحصیلات مرتبطی با این صنعت دارند وارد این بخش شده اند و قضیه کشاورز گریزی دهه های گذشته کاهش یافته است.
سالن آخر
آذربایجان شرقی در حوزه ایجاد زنجیره ارزش، فرآوری، بسته‌ بندی و بازرگانی محصولات کشاورزی ظرفیت خاص و بالایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد لذا برای آشنایی سرمایه گذاران با توانمندی‌ های صادراتی و ظرفیت‌ های مربوط به ایجاد زنجیره ارزش این استان در حوالی تابستان هر سال نمایشگاه های تخصصی در این راستا برپا می شود که بسیار تاثیرگذار است.
در واقع، نمایشگاه بین المللی کشاورزی تبریز یک رویداد راهبردی در حوزه صنعت کشاورزی است که هر سال با حضور صدها شرکت نمونه تولیدکننده تجهیزات کشاورزی و فناوری های نوین از داخل و خارج از کشور، فرصتی منحصر به فرد برای نمایش و ارتباط با بازارهای داخلی و خارجی فراهم می آورد.
در حقیقت، این نمایشگاه فرصتی را برای بحث و گفتگو درباره مسائل و چالش‌های صنعت کشاورزی و دام و طیور فراهم آورد و بحث و تبادل نظر در مورد راهکارها و سیاست های بهبود صنعت کشاورزی میان شرکت کنندگان راه اندازی گردید.
به باور کارشناسان، این نمایشگاهها فرصتی مغتنم بود که تمام شاخه‌های صنعت کشاورزی در یک مکان تجمیع شده و محصولات متنوع ایران و دنیا را به نمایش گذاشتند و به عنوان یک فرصت تجاری برای ارتقای سطح صنعت کشاورزی کشور و جذب سرمایه گذاری در این حوزه، نقشی بسیار مهم و قابل توجه داشت لذا خلق ارتباطات تجاری، تبادل تجربیات و افزایش همکاری های بین المللی در حوزه صنعت کشاورزی میسر شد تا به توسعه اقتصادی و اشتغال زایی منطقه نیز کمک کند.
بدین ترتیب به نظر می رسد توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از مولفه‌ های مهم توسعه این بخش است و به لحاظ حضور فعال بسیاری از مجموعه های معتبر تولیدکننده ادوات و ماشین آلات کشاورزی در نمایشگاه بین المللی کشاورزی تبریز، اهمیت و جایگاه این نمایشگاه مضاعف گردید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.