سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

رتبه چهارم کشوری آذربایجان شرقی در کشت گل محمدی

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سال جاری بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ تن  برآورد می‌شود. 
مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه متوسط عملکرد در هر هکتار ۳ تن است افزود: سطح زیر کشت گل محمدی در سطح استان یکهزار و ۵۲۳ هکتار است که یکهزار و ۴۷۰ هکتار آن بارور و ۵۳ آن غیربارور است.
وی اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد تولید گل محمدی معادل یک هزار و ۳۲۰ تن در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا، شربت و غیره مصرف می‌شود و ۷۰ درصد بقیه معادل ۳ هزار و ۸۰ تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب، اسانس و عرقیجات مصرف می‌شود.
جعفرنژاد بیان کرد: در آذربایجان شرقی ۲۰ واحد فرآوری مجوزدار و کارگاه‌های خانگی فرآوری گل محمدی مانند گل خشک، غنچه خشک، گلاب و اسانس فعالیت می‌کند و در حدود ۵ لیتر اسانس و ۲،۵ میلیون لیتر گلاب تولید می‌شود،  قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌ شود.
وی اظهار کرد: ارقام بومی ۹۵ درصد سطح زیر کشت آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد و ۵ درصد ارقام اصلاح شده بصورت کشت بافتی است.
جعفرنژاد تاکید کرد: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۳۰ هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود ۵ درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در سطح کشور را دارد و مقام چهارم کشور را به خود اختصاص داده است و بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی به ترتیب در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، میانه، تبریز و شبستر قرار دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در استان هستند و برنامه های ویژه ای جهت توسعه توانمندی های آنها درنظر گرفته شده است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.