اهمیت انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم و تعجب افکار عمومی از تخریب یک نامزد از سوی رقبا به روایت "عصرآزادی"

تقابل ۱ به ۵

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بیش از یک هفته است که روشنفکران، دانشگاهیان، فعالان صنعت، فرهنگ، هنر و سایر اقشار مردم کشور شاهد تخریب مسعود پزشکیان توسط شبکه‌های معاند هستند، با توجه به اینکه رسانه‌های غربی در تلاشند تا مردم با انتخابات قهر بمانند و نفع آنها در حضور حداقلی شهروندان در پای صندوق‌های رای است اما در داخل کشور نیز برخی از جریان های افراطی و تندرو با هدف تخریب او، قصد وعده های واهی و مضحکی را بر مردم روا دارند که تاکنون به ندرت قادر به عملیاتی نمودن آنها کرده اند و می توان گفت نحوه تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به گونه ای شکل گرفته که علت تقابل یک به پنج کاندیداها در اذهان عمومی را با چالش مواجه کرده است.
حجم و گستره این همه تخریب‌ها علیه مسعود پزشکیان در یک طرف کفه ترازو، افکار عمومی و رسانه ها را متعجب ساخته است؛ اندازه تخریب ها هم به اندازه‌ای بالاست که به نظر می‌رسد برخی ستاد‌های تبلیغاتی رقبای او، به جای تاکید و تکیه بر توانایی‌ها، دستاورد‌ها و ظرفیت‌های نامزد مورد نظر خود، هم و غم خود را معطوف تخریب پزشکیان قرار داده‌اند که عامه مردم را در بُهت و تعجب فرو برده است.
مطابق معمول، برخی از طیف های معلوم الحال تمرکز خود را بر تخریب مسعود پزشکیان قرار داده‌ و با اتهام‌ زنی، تخریب و فضاسازی به زعم خود، تلاش می‌کنند از حجم توجه افکار عمومی به او بکاهند زیرا شاید از منظر این جریانات، گفتمان روشنفکری با توجه به جایگاهی که در افکار عمومی دارد می‌ بایست با تندترین برنامه‌های تخریبی مواجه گردد که البته سرابی بیش نیست…

◾️تقابل اول

آنگونه که همگان مشاهده کردند “مسعود پزشکیان” در بخشی از صحبت های خود، عامل اصلی همه گرفتاری ها را اینگونه بیان می کند: این که یک جناح تصور کند خودش حق و بقیه ناحق هستند، پس باید بپذیریم که حق مال همه مردم، قومیت ها و سلیقه هاست و تعرض به سلیقه‌ها نیز جز تخریب، فایده ای ندارد.
وی با اشاره به اینکه ایران گرفتار تفرقه و نفاق شده است تاکید می کند باید اختلافات را کنار بگذاریم و گفتگو کنیم، اما اینکه بگوییم من سنگ را عبادت می کنم و تو چرا بی احترامی می کنی؟ دنیایی نیست که با هم دعوا کنیم. با دستور هم اتفاقی نمی‌ افتد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اخراج و پرونده سازی در دانشگاهها جایی از اعراب ندارد تاکید می کند در ماجرای دانشگاه صنعتی شریف، مگر دانشجو را کتک می زنند؟ توهین، دعوا به وجود می آورد در حالی که باید اختلافات را حل و تحمل خودمان را بیشتر کنیم، کسی را به فکر اندیشه در دانشگاه مارک دار نکنیم.
برخی از تحلیلگران و فعالان سیاسی، افزایش دامنه تخریب‌ها علیه مسعود پزشکیان را نشانه قوت گفتمان او و نمایان کننده ترس و نگرانی رقبا از گفتمان روشنگری و روشنفکری پزشکیان می‌دانند که گویا با توجه به ضعف‌های آشکار در اردوگاه تندروها و فقدان گفتمان مناسب، این جریان به عزم خود تلاش می‌کند از طریق تخریب، برای طیف خود آورده‌ای هرچند کاذب و خودباور کسب نماید؛ موضوعی که تجربه گذشته در خصوص تخریب برخی از چهره های محبوب، مردمی و بین المللی ثابت کرده است منتج به نتیجه موردنظر نخواهد شد.

◾️تقابل دوم

افزایش دامنه تخریب‌ها، علیه مسعود پزشکیان، افکار عمومی جامعه و متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و سالهای قبل را به یاد همه تلاش‌های سلبی و تخریب‌هایی می‌اندازد که علیه روسای جمهور پیشین کشور در روزهای منتهی به انتخابات ادوار گذشته برنامه‌ ریزی شده بود و همان روند تخریبی مجدداً تکرار می گردد.
یک فعال سیاسی معتقد است تائید صلاحیت نامزدهایی که دور قبل پوششی بوده‌ اند و در عوض سِمت، به نفع کاندیدای اصلی انصراف داده اند عجیب است زیرا برخی ها فقط برای تخریب کاندیدای یکه تاز میدان که در مقابل سایرین قرار گرفته در مناظره‌ها تائید صلاحیت شده‌ اند.
غلامعلی رجایی افزود: سابقه اجرایی، نداشتن سابقه فساد، تسلط بر موضوعات علمی – دینی، صراحت بیان و غیره از عمده ویژگی‌هایی است که می‌تواند برگ برنده مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت خاتمی در این دور از انتخابات باشد.
وی با اشاره به اینکه پزشکیان می‌تواند بخشی از آرای خاکستری را بیدار کرده و به سمت صندوق رای بیاورد اضافه کرد: اما باید این نکته را در نظر گرفت که بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی با صندوق های رای قهر هستند و تماشاچی‌ بودن را انتخاب کرده‌ اند زیرا جامعه نمی داند چرا همتی که در دوره قبل تک مهره بوده حالا باید ردصلاحیت شود.
رجایی تاکید کرد: پزشکیان شخصیتی نخبه و دانشگاهی است و مشهور به فسادستیزی است و علاوه بر آن، ترکیبی از استانهای کردستان و آذربایجان است و می‌ تواند از ظرفیت قومی استفاده کرده و یکی از پدیده‌های غیرمنتظره و جدی دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری باشد.

◾️تقابل آخر

در حالی که اکثریت مردم از خالی‌بندی‌ها و بداخلاقی‌های برخی از مسئولان خسته شده اند اما، کارشناسان سیاسی معتقدند قهر کردن شهروندان با صندوق های رای، در واقع رای دادن به آنهایی است که ظلم بر مردم روا کرده اند و می کنند.
به گفته آنها، ایران در شرایطی است که عده‌ای تصور کردند با حذف همه جریان‌ها و تسلط خودی بر امور می توانند کشور را اداره کنند و لذا گفتند تحریم نعمت است و همانا این امر حقیقتاً برای خانواده‌هایشان نعمت بوده است و برای همین است که برخی ها مایل به پیروزی پزشکیان هستند تا زبان پرادعاها بسته شود.
گرچه مسعود پزشکیان مواضع خود را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی به کرات بیان کرده اما، در مقاطعی از مناظره های صدا و سیما، مجری یا برخی از کارشناسان درصدد ایجاد چالش با او بودند تا پزشکیان را از شرایط پایدار خارج کنند تا شاید مواضع تندی اتخاذ نماید در حالی که به طور مشخص، در یکی از برنامه های جانب دارانه تلویزیون مِیلی، یک کارشناس نظر خود را در خصوص موضوعی اعلام کرد که پزشکیان فوراً به او تذکر داد که فقط نقش گردانندگی برنامه را داشته باشد و نظر ندهد.
پنهان نیست که رقبای پزشکیان بیش از خود مسعود پزشکیان، از قدرت رای‌ آوری محمدجواد ظریف می‌ هراسند و نگران هستند، ناراحتی رقبای مسعود پزشکیان نیز همین است که آنها فردی مانند ظریف را در ستاد خود ندارند که این چنین از جان مایه گذاشته و برای کاندیدای روشنفکر مردم عرق بریزد و ناسزا بشنود.
به همین دلیل نیز جناح رقیب، موتور تخریب خود را علیه وی روشن کرده‌ اند تا پزشکیان را ادامه‌ دهنده راه حسن روحانی جلوه دهند و دولتش را نیز دولت سوم یسدمحمد خاتمی بخوانند که البته آن روزگاران گذشت و حرف های این طیف خریدار ندارد و خودشان هم بر شرایط فعلی واقف هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.