ششمين همايش سير در شهر تيمورلو شهرستان آذرشهر برگزار شد؛

رتبه اول تيمورلو در فرآوری و بسته بندی سير در کشور

اکبر فتحی از کسب رتبه چهارم آذربايجان شرقي در ميزان توليد سير در سطح کشور خبر داد
عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌ شرقي گفت: این استان از لحاظ سطح زير کشت محصول سير رتبه ششم کشوری و از لحاظ ميزان توليد رتبه چهارم را در اختيار دارد.
“اکبر فتحی” در ششمين همايش سير که در شهر تيمورلو شهرستان آذرشهر برگزار شد با بيان اينکه توجه به بازرگاني محصولات کشاورزي باعث توسعه اقتصادي مي شود ادامه داد: اگر مي‌خواهيم محصولات کشاورزي توسعه پيدا کند بايد ابتدا بازار آن را سر و سامان داده و به سمت برندينگ حرکت کنيم.
وي افزود: هر بخش از شهرستان آذرشهر نماد برند ویژه ای بوده و در هر محصولي سرآمد است، تيمورلو نیز با محصول سير معروف است که امسال هم از نظر کميت و هم کيفيت اين محصول از شرايط خوبي در آذرشهر برخوردار بوده است.
رئيس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: اصلاح الگوي کشت اولويت اساسي وزرات جهادکشاورزي در دولت سيزدهم بود که کشاورزان نيز پيشگام شدند تا محصولي با نياز آبي بيشتر را با نياز آبي کمتر جايگزين کنند.
فتحي با بيان اينکه حق نداريم امنيت آبي را در برابر امنيت غذايي قرار دهيم تاکید کرد: کشاورزان قدر آب را بهتر از هر کسي می دانند که اگر آن را بهينه مصرف نکنند برای امرار معاش و توليد محصول، آبي نخواهند داشت.
وی اظهار کرد: کشاورزان اين شهرستان از هر کدام از اصول علمي تبعيت کرده‌ اند که به موفقيت آنها منجر شده و توانسته‌اند با استفاده از امکانات داخلي کوچکترين تغييرات را که مدنظر رهبر انقلاب است را عملياتي کنند.
فتحی با بيان اينکه مردم شهرستان آذرشهر به خوبي می دانند که از زمين بايد استفاده کرده و به درآمد رسيده و فقير نشوند خاطرنشان کرد: همه‌ مردم اين شهرستان به شعار سال جامه‌ عمل پوشانده‌اند.
وي سطح زير کشت محصول سير در سطح آذربايجان شرقي را ۸۳۰ هکتار اعلام نمود و گفت: از اين سطح سالانه حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن محصول به دست مي آيد.
فتحي، متوسط توليد محصول سير را در هر هکتار در استان را ۲۹ تن بیان کرد و یادآور شد: متوسط توليد سير تر در هر هکتار در سطح آذربايجان شرقی ۵۳ تن است که نسبت به خيلي از استانها فراتر بوده و متوسط توسط سير خشک در هر هکتار ۱۴ تن مي باشد.
وي با بيان اينکه عمده شهرستانهاي توليدکننده سير در استان شامل آذرشهر، عجب شير، ملکان و بناب است افزود: جايگاه آذربايجان شرقي از لحاظ سطح زير کشت محصول سير در سطح کشور رتبه ششم و از لحاظ ميزان توليد رتبه چهارم کشور را در اختيار دارد.
◾️تولید سير بدون حمايت های دولتی دارای جايگاه ویژه ای در آذربایجان شرقی است
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهادکشاورزی آذربايجان شرقي نيز با بيان اينکه سطوح عمده زير کشت سير به صورت پاييزه بوده و به علت استفاده از آب سبز شامل نزولات جوي پاييزه و زمستانه، ميزان آب مصرفي اين محصول نسبت به ساير محصولات سبزي و صيفي پايين مي باشد گفت: اين موضوع باعث زودرسي محصول در اواخر فصل بهار است به طوري که محصول سير کشت پاييزه در خرداد قابل برداشت و عرضه به بازار مي باشد.
“اکبر کرامتی” با اشاره به رتبه اول تيمورلو در فرآوري و بسته بندي سير در کشور افزود: برداشت محصول سير به دو صورت سير تر و سير خشک مي باشد؛ سير تر مصرف تازه خوري داشته و زودتر به بازار عرضه مي گردد و برداشت سير خشک به منظور انبارداری و نگهداري محصول ديرتر برداشت شده و ديرتر هم به بازار عرضه مي گردد.
وی اضافه کرد: سير محصولي است که بدون حمايت هاي خاصی از طرف دولت داراي جايگاه توليد در استان مي باشد و به عنوان منبع درآمد برخي از کشاورزان سبزي و صيفي کار مي تواند مطرح باشد.
کرامتي تاکید کرد: عمده محصول توليدي سير در داخل آذربایجان شرقی و يا استانهاي همجوار مصرف مي شود و در مواقعی تیز، مقصد محصول توليدي کشور عراق ایت که اين محصول به اين کشور صادر مي گردد.
وي با بيان اينکه سطح زير کشت سير طي سالهاي اخير به دليل توليد خوب محصول در واحد سطح و همچنين زودرسي محصول نسبت به ساير محصولات سبزي و صيفي در سطح استان کاهش نيافته و داراي تداوم توليد مي باشد اظهار کرد: ارقام سير مورد کشت در سطح استان شامل سير محلی، سير صورتي، سير قرمز، سير سفيد و رقم آذر است و بيش از ۸۰ درصد سير کشت شده در سطح استان رقم صورتی می باشد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.