اهمیت انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم و مشارکت پایین مردم کشور به روایت "عصرآزادی"

انتخاب در وقت اضافه

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

انتخابات ریاست جمهوری کشور که برای تعیین رئیس دولت چهاردهم و طبق روال همیشگی می بایست سال آینده برگزار می شد پس از بروز سانحه هوایی هلی کوپتر رئیس دولت سیزدهم و همراهانش، یکسال پیش از موعد مقرر و در ۸ تیر ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار گردید.
اغلب مراکز نظرسنجی درست پیش‌ بینی کرده بودند؛ تعیین پرزیدنت چهاردهم ایران به دلیل مشارکت پایین رای دهندگان و عدم کسب حدنصاب نصف به علاوه یکِ واجدین شرایط به دور دوم کشیده شد ولی وقتی شمارش آرای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری پایان یافت هواداران دو رقیب بزرگ انتخاباتی بازهم شوکه شدند؛ نامزدها آرای لازم را بدست نیاورند و از این رو سعید جلیلی و مسعود پزشکیان که دارای بیشترین آرای ماخوذه هستند به مرحله دوم رقابتها راه یافتند و به غیر از نفر چهارم، آن یکی که ادعای زیادی برای پیروزی داشت قافیه اقبال مردمی را به سبب بداخلاقی انتخاباتی بد باخت…

◾️مرحله اول

شمارش آرای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور به پایان رسید و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات راه یافتند؛ ماراتنی بس نفسگیر و با مشارکت معنی دار کمتر از سوی مردم اما پرشور نسبت به دوره انتخابات اخیر که باید منتظر انتخابات مرحله دوم در ۱۵ تیر ۱۴۰۳ باشیم.
رسانه های گروهی به اعلام قطره چکانی نتایج شمارش آرا از سوی ستاد انتخابات کشور انتقاد دارند که کاملاً بجاست زیرا از بروز شایعه و پیش داوری های سمی جلوگیری می کند.
بر اساس اخبار اعلام شده، میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حدود ۴۰ درصد بوده که این عدد بسیار پایین تر از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ است که رئیسی با حدود ۴۸ درصد و البته به دور از رقابت واقعی راهی ساختمان پاستور شد.
همچنین بر اساس آمار اعلام شده، کل آرای شمارش‌شده ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای بود و تعداد آرای باطله در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رای است که بالاتر از نفر چهارم نامزدهای انتخاباتی قرار گرفته است.
مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی در صدر جدول مرحله اول قرار گرفته و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏رأی، محمدباقر قالیباف با ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی و مصطفی پورمحمدی با ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی در رده های دوم تا چهارم قرار گرفته اند و امید هواداران دو نامزد اول و دوم برای مرحله فینال رقابت سیاسی کشور در روز ۱۵ تیر ۱۴۰۳ همچنان پابرجاست و آن دو نامزد دیگر نیز با گردونه انتخابات وداع کردند.

◾️مرحله دوم

پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری و ناکامی دو نامزد، اعلام حمایت محمدباقر قالیباف از سعید جلیلی بسیار جالب توجه است که قافیه را باخت اما دست بردار نبوده و اعلام کرده که همه تلاش کنیم تا جلیلی رئیس دولت آینده شود.
او با اشاره به اینکه راه هنوز پایان نیافته و علیرغم احترام به شخصیت پزشکیان از همه نیروهای انقلابی و اندک حامیان خود خواسته تا کمک کنند و جریانی که به زعم او، مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز است به عرصه قدرت باز نگردند و البته در این خصوص هیچ اشاره ای به ضعف های دولت سیزدهم هم نکرده است.
در این گیر و دار اما، یک فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود از نحوه رفتار محمدباقر قالیباف انتقاد کرده و خطاب به او نوشته است: تلاشتان برای رئیس‌ جمهور شدن پس از ۱۹ سال باز هم ناکام ماند و باید به همان سقف پرواز فعلی که ریاست مجلس است بسنده کنید، کاش به قولی که به نمایندگان داده بودید پایبند می‌ ماندید و نامزد نمی‌ شدید و اینقدر بد نمی‌ باختید.
“محمد مهاجری” ادامه داده: حالا که اشتباهی بزرگ از پس اشتباهات متعددتان کرده‌ و شکست خورده‌ اید بیایید تا فرصت هست، گذشته را جبران کنید زیرا در انتخابات اخیر جزو ۴ کاندیدایی بودید که اصطلاحاً در جبهه‌ انقلاب قرار داشتید، خوب می‌دانیم که این نام فریبا، یک دروغ بزرگ بیش نیست و دیدید که در انتخابات اخیر مجلس بخشی از همین جبهه انقلاب بداخلاقی‌هایی کرد که در تاریخ بعد از انقلاب سابقه نداشت.

◾️مرحله آخر

درصد آرا از برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هیچ نظرسنجی معتبری نتوانست میزان مشارکت و میزان رای هر کدام از کاندیداها را درست بگوید؛ گرچه مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با فاصله رای اندک به مرحله دوم راه یافتند اما فضای انتخاباتی و هجمه های ناجوانمردانه یک هفته دیگر نیز تداوم خواهد یافت.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نسبت به انتخابات اسفند ۱۴۰۲ مجلس با استقبال نسبتاً بیشتری روبرو شد اما بر اساس آمار منتشر شده، حدود ۸ درصد از دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ کمتر بوده است.
اما به راستی صحنه سیاسی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در هفته داغ پیش رو چگونه خواهد بود؟ با توجه به مشارکت حدود ۴۰ درصدی در انتخابات و با فرض اینکه تا ۶۵ درصد بدنه رای عمومی به شرکت در انتخابات نزدیک است، می‌ توان اینگونه تحلیل کرد که ظرفیت تقریباً ۲۵ درصدی مشارکت انتخابات ریاست‌ جمهوری در دور اول به پای صندوق نیامد آیا آنها در دور دوم رای می‌دهند؟ اگر آری، کدام فرد را انتخاب می‌کنند؟ حضور یا عدم حضور آنها با فرض اینکه همه ۴۰ درصد دور اول در جمعه بعدی هم رای بدهند در تعیین‌ تکلیف دولت چهاردهم مهم است.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی، یکی از مسائل مهمی که هم در میزان مشارکت عمومی و هم در رای نهایی مسعود پزشکیان اثربخش بوده، اثبات توانایی او در کسب موفقیت است اما آیا ورود او به دور دوم و رقابت با سعید جلیلی می‌تواند به بخشی از مُرددهای مشارکت، پیام مثبت داده باشد؟ جواب اینگونه سوالات و ابهامات را در روز ۱۶ تیر ۱۴۰۳ دریافت خواهیم کرد و تا آن زمان باید صبر کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.