اهم مباحث نشست علنی شماره ۲۰۲ پارلمان شهری تبریز به روایت "عصرآزادی"

تمرکز بر مسیرگشایی های اصلی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

دویست و دومین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز روز ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۳ در غیبت شهرام دبیری، به ریاست روح الله دهقان نژاد و با حضور اعضای شورا، کارشناسان، مدیران شهری و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید که عمده مباحث نشست این هفته پیرامون بررسی مسائل شهری معطوف گردید.
از نکات جالب توجه نشست علنی این هفته می توان به غیبت پرویز هادی، حکیمه غفوری، فریدون بابایی اقدم و شهرام دبیری اشاره کرد که از سوی دهقان نژاد – به عنوان ریاست موقت جلسه – مطرح گردید که گویا هر یک از آنها به دلیل ماموریت کاری(!) بصورت موجه غائب جلسه هستند اما این موضوع هم خاطرنشان کرد که مبادا با خروج حتی یک نفر از اعضای شورا، جلسه از رسمیت ساقط شود.
در نشست این هفته شورای شهر به جهت قدردانی از تلاش های ارزنده عوامل طراحی، اجرا و بهره برداری از پروژه‌ پل مالک در میدان معلم تبریز به نمایندگی از عوامل اجرایی احداث بزرگترین پل سگمنتال شمالغرب کشور از شهردار و همکاران او تجلیل به عمل آمد تا مدیریت شهری تبریز به اجرای پروژه های مشابه مبادرت کرده و این شهر را همانند دهه های گذشته به کارگاه سازندگی شمالغرب کشور تبدیل نماید…

در ابتدای نشست این هفته شهردار تبریز در خصوص تکالیف بودجه ای مسیر گشایی های مناطق دهگانه در سال ۱۴۰۳ به ارائه گزارش پرداخت و ضمن اعلام اتمام ۷ رشته مسیرگشایی تا پایان سال‌جاری گفت: برای پروژه های مسیرگشایی مصوب سال جاری ۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.
یعقوب هوشیار با بیان اینکه پروژه های در حال اجرا مشمول پروژه های مصوب سال جاری و سال های گذشته است ادامه داد: با تلاش دست اندر کاران، امیدواریم تا شهریور ۱۴۰۳ پروژه‌های مسیرگشایی شهید بی‌ مثل، ۴۵ متری انقلاب، باند کندرو جاده تهران به بهره برداری رسیده و در اختیار شهروندان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تملک اراضی ایستگاه‌های شماره ۶ و ۴ خط دوم مترو اتمام یافته است افزود: عملیات اجرایی ایستگاه ۶ خط ۲ نیز آغاز شده است.
هوشیار با اشاره به اینکه اجرای یک رشته مسیرگشایی در هر یک از مناطق دهگانه در بودجه امسال برنامه ریزی شده است اضافه کرد: هدف گذاری شهرداری تبریز، تخصیص متمرکز بودجه در حوزه مسیرگشایی هاست و با تحقق آن مسیرهای پیش بینی شده مدیریت شهری در حوزه مسیرگشایی به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه طی فرآیند تملک اراضی، رضایت مالکین و تاکید بر توافق از موضوعات مورد توجه شهرداری تبریز است خاطر نشان کرد: تملک اراضی مسیرگشایی های ۴۵ متری انقلاب و ایستگاه شماره ۶ خط دوم تبریز در کنار زمانبر بودن و با صرف انرژی و هزینه بالا به پایان رسید به طوری که اولویت نخست شهرداری اتمام پروژه های مسیرگشایی‌ اصلی است.
هوشیار با بیان اینکه اجرای مسیرگشایی های مورد تاکید شورای شهر هم از دیگر اولویت‌های شهرداری تبریز است یادآور شد: با توجه به شرایط بافت موجود منطقه ۴ امسال برای اجرای مسیرگشایی این منطقه بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان کمک نقدی انجام گرفت.
شهردار تبریز از ارائه گزارش تفصیلی از آخرین وضعیت پروژه‌ های مسیرگشایی در ۳ ماهه دوم امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس معیار سال گذشته نیازمند ۸۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تفصیلی در سطح شهر هستیم.

طبق معمول هفته های گذشته، اظهارات خارج از برنامه اعضای شورا برخلاف تایم بندی هیئت رئیسه، باعث شد تا زمان زیادی صرف اظهارنظرهای کارشناسی گردد به طوری که علیرضا نوای باغبان در این خصوص گفت: شهرداری چطور می تواند بودجه را جذب کند؟ و چند مسیر طرح تفصیلی وجود دارد که مسیر گشایی آنها باقی مانده است؟
رسول برگی هم یکی از مسیرگشایی‌های مهمی که بیش از ۴۰ سال است معطل مانده است را مربوط به مسیرگشایی کوی فروردین دانست و گفت: در ادوار مختلف کارهایی برای این مسیرگشایی انجام شده اما نیمه کار رها شده است.
روح الله رشیدی – دیگر عضو شورا – هم تاکید کرد: گرچه هنوز در سه ماهه ابتدایی سال قرار داریم و درخواست عملکرد زود است اما شهرداری باید تملکات خود در حوزه مسیرگشایی را اعلام کند.
وی با اشاره به اینکه مسیرگشایی‌های مختلفی در مناطق شهرداری وجود دارد که هیچ عملکردی برای آن ثبت نشده است افزود: یکی از مسیرگشایی‌هایی که پروژه بزرگی هم نیست مسیرگشایی خیابان سعیدی است که مردم از وضع آن ناراضی هستند.
احد صادقی – دبیر هیئت رئیسه شورای ششم شهر تبریز – نیز گفت: به اهالی منطقه کرکج قول داده ایم‌ تا مسیر گشایی آن منطقه را انجام دهیم و از سوی دیگر در محله سنجران منطقه ۸ و حوالی کوچه حسن در منطقه یک فعلاً هیچگونه مسیر گشایی انجام نگرفته است.
شهردار تبریز پس از اتمام اظهارنظرهای اعضای شورا یکبار دیگر به ارائه توضیحات پرداخت و با اشاره به اینکه در هر منطقه اولویت بندی کرده ایم تا یک پروژه، به مسیرگشایی منجر گردد گفت: تملک جزو پیچیده ترین و دشوارترین کارهاست اما تمام تلاش ما این است طرف مقابل را راضی نگه داریم و این امر، کار را سخت تر می کند.
یعقوب هوشیار با ذکر این نکته که تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ چندین فقره مسیرگشایی تعیین تکلیف خواهد شد تاکید کرد: پروژه‌ ای مانند امامزاده امکان بودجه‌ای ندارد اما باز هم به خاطر شهروندان تا حد امکان آن را پیش برده‌ایم.

در بخش دیگری از فرصت محدود نشست شماره ۲۰۲ شورای شهر تبریز، لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز اقاله قرارداد مشارکتی پروژه مجتمع مسکونی آپارتمانی باغ وزیر و مصالحه با رضایت طرفین جهت تعیین و تکلیف پروژه مذکور مورد بررسی قرار گرفت و با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.
همچنین، لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز اصلاح بند ۲ از قسمت تعهدات طرفین قرارداد مشارکتی احداث یک پروژه تجاری در خصوص تعیین ۳۰ درصد سهم شهرداری از سرقفلی های تجاری مورد بررسی قرار گرفت اما شهرداری این لایحه را پس گرفت و مقرر گردید پس از بررسی مجدد در کمیسیون برنامه و بودجه، در صحن علنی شورا مطرح گردد.
در آخرین لحظات نشست این هفته نیز، نامه شهرداری تبریز در خصوص معرفی و تعیین نماینده تام الاختیار شورای کلانشهر تبریز جهت عضویت در شورای مطالعات و پژوهش شهرداری، با نظر اعضای شورا، سید کاظم زعفرانچیلر به عنوان نماینده تام الاختیار پارلمان شهری در این تشکیلات انتخاب گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.