معاون برنامه‌ ريزي سازمان مديريت و برنامه‌ريزی استان اعلام کرد؛

هموار شدن مسير توسعه با توازن در آمایش سرزمین

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: معاون برنامه‌ ريزی سازمان مديريت و برنامه‌ ريزی آذربايجان شرقی گفت: عملياتی كردن اسناد آمايش سرزمين استفاده كارآمد از قابليت‌ های اقتصادی، اجتماعی و توسعه پايدار كشور، منطقه و استان را به همراه دارد.
“كريم عابدينی” در گفتگو با خبرنگاران افزود: در سطح دنيا با هدف ايجاد تعادل بين محيط زيست، فعاليت و جمعيت، اسناد آمايش سرزمين تهيه می شود زیرا عدم تعادل و عدم توازن فضايي در استقرار و پراكنش جمعيت و فعاليت هاي اقتصادی شامل كشاورزی، صنعت و خدمات طی مسير توسعه را با دشواری روبرو خواهد كرد.
وی اضافه کرد: بر اين مبنا از سال ۱۳۷۶ مطالعات ملی و استاني آمايش سرزمين شروع و با تلاش كارشناسان سازمان و مشاور تحقيقاتي، در سال ۱۳۹۹ مطالعات، نهايي و به تصويب رسيد و چارچوب هاي قانوني دولت را مكلف كرد تا به منظور توزيع متناسب جمعيت و فعاليت‌ها در پهنه، اسناد آمايش سرزمين عملياتي شوند.
عابدينی تاکید كرد: بديهي است كه عملياتي كردن اين اسناد منتج به ارائه برنامه هاي اجرايي ملي، منطقه‌اي و استاني مي‌شود كه استفاده كارآمد از قابليت‌هاي اقتصادي، اجتماعی و در نهايت توسعه پايدار كشور، منطقه و استان را به همراه دارد.
معاون برنامه‌ ريزي سازمان مديريت و برنامه‌ ريزي استان اعلام كرد: در حال حاضر و با استناد به اختيارات قانوني، كليه طرح هاي توسعه اي بخش دولتي و غير دولتی آذربایجان شرقی با سياست‌ها و الزامات اسناد آمايش سرزمين تطبيق داده می شود كه در اين فرآيند، سازمان مديريت و برنامه ريزي استان نقش راهبري و هماهنگي را بر عهده دارد.
وي توضيح داد: در سال ۱۴۰۲ نيز اين سازمان، تعداد ۳۲ طرح توسعه‌ ای، سرمايه گذاری، خدماتي و طرح هاي ملی مسكن را از بُـعد تطبيق با اسناد آمايش سرزمين مورد بررسي قرار داد و در مواردي با هماهنگي ساير دستگاه های اجرايي بازديد ميداني نيز صورت پذيرفت و در نهايت اين طرح ها در دو گروه «مطابقت با اسناد آمايش و توافق با اجراي طرح »، «عدم تطبيق با الزامات آمايش و اهداف توسعه اي استان و عدم توافق با اجراي طرح» قرار گرفتند.
عابديني افزود: با پيگيري‌هاي امور آمايش و برنامه‌ ريزي منطقه‌ای سازمان برنامه و بودجه كشور مقرر شده كه الزامات آمايش سرزمين با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي استان‌ها و ساير دستگاه‌هاي دخيل در صدور مجوزها در درگاه ملي صدور مجوزها نيز عملياتي شوند كه اين مورد از گام هاي مهم، اجرايي و ساختاري سند ملي و استاني آمايش سرزمين در برنامه ريزي ها محسوب مي‌شود.
وی ابراز داشت: در نهايت، از سامانه‌ هاي كاربستي اسناد آمايش سرزمين مي‌توان به سامانه «پايش و ارزيابي توسعه فضايي كشور» نام برد كه در آن، اطلاعات جغرافيايي و مكاني بخش هاي مختلف زير بنايي، اجتماعي و اقتصادي، بارگذاري شده است تا از قابليت هاي اجرايي سامانه در تدوين برنامه هاي ملي و استان استفاده شود.
عابدينی خاطرنشان کرد: در تكميل داده‌ها و اطلاعات مكانی سامانه «پايش و ارزيابي توسعه فضايي كشور»، سازمان مديريت و برنامه ريزی آذربايجان شرقي با بهره‌گيري از پشتوانه كارشناسي و تخصصي، از سازمان‌هاي پيشرو در سطح سازمانهاي استاني سازمان برنامه و بودجه كشور محسوب می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.