مشارکت پایین مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم و اهمیت استراتژیک دور دوم از نگاه "عصرآزادی"

مشارکت سیاسی برای وعده اقتصادی!؟

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که بر طبق تقویم رسمی کشور باید در سال ۱۴۰۴ برگزار می‌ شد با وقوع سانحه‌ پیش‌بینی نشده هوایی در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ منجر به سقوط هلی کوپتر حامل رئیس دولت سیزدهم و هیئت همراه وی از جمله امام جمعه معتبر و استاندار جوان آذربایجان شرقی شد و به ناچار در مسیر برگزاری زودهنگام قرار گرفت.
تاریخ برگزاری این انتخابات مصادف با ۸ تیر ۱۴۰۳ و یک روز بعد از چهلم شهدای خدمت اعلام شد که هلی کوپتر حامل آنها در منطقه جنگلی دیزمار ورزقان دچار سانحه شد اما موضوعی که این انتخابات را به چالش کشید و به دور دوم سوق داد عدم مشارکت ۶۰ درصد از مردم بود.
در حقیقت، صبح روز شنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۳ و پس از شمارش آرا و آمار منتشر شده از میزان مشارکت، ارقام شرکت کنندگان در رای گیری نشان داد که تنها ۳۸.۵ درصد از مردم در انتخاباتی با این حجم از تبلیغات رسانه ای شرکت کردند.
به اعتقاد کارشناسان سیاسین وضعیت انتخاباتی دور دوم دوره چهاردهم ریاست جمهوری برای روز جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ آنقدر شکنتده است که هر آن ممکن است اتفاقات جدیدی رقم خورده و قریب به اتفاق آرای محدود نامزد ناکام به سبد یکی از دو نامزد نهایی – پزشکیان و جلیلی – برود و یا در حالت پیچیدگی خاص، آرای خاکستری به میدان آمده و قضیه یک جور دیگر اتفاق بیفتد، برای همین است که واقعاً معلوم نیست روز نیمه ماه تیر جاری چه اتفاقی رخ دهد و چه بر سرمان آید…

◾️مبحث اول

رئیس‌ جمهور آینده باید برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور، اصلاحات اقتصادی را با حمایت مردم اجرایی کند اما حال پرسش کلیدی این است که با توجه به نیاز اجماع‌ سازی میان مردم و سیاستمداران برای توفیق در اصلاحات، با کدام ابزار و سیاست می‌توان این تفاهم را ایجاد کرد؟
انتخابات اخیر در کشور، نمایانگر پویایی‌ها و تغییرات عمده‌ ای در جامعه سیاسی ایران بود که همانا در این انتخابات، سه گروه اصلی خودنمایی کردند که هر یک با دیدگاهها و استراتژی‌های متفاوت در قبال وضعیت کنونی و آینده کشور موضع‌ گیری کردند؛ گروه عدم مشارکت، طرفداران اصلاحات و میانه‌ روها و منتقدان شرایط اقتصادی از درون جبهه انقلاب، که تحلیل دیدگاههای این گروه‌ها نشان می‌ دهد که اکثر مردم از شرایط کنونی اقتصاد رضایت ندارند و هر گروه با یک آرایش در حال انتقال این پیام هستند.
در صورتی که دولت‌ آینده به سوی اصلاحات ساختاری و حل مسائلی همچون ناترازی‌ های بودجه‌ ای، ناترازی انرژی، رفع دائمی تحریم‌ها و غیره گام برندارد، کشور با مشکلات بزرگی روبرو خواهد بود که با همراه ساختن اکثریت مردم می توان از این مرحله بسیار دشوار عبور کرد.

◾️مبحث دوم

یک تحلیلگر سیاسی اصولگرا معتقد است اینکه چرا رأی سعید جلیلی نسبتاً بالا و رأی محمدباقر قالیباف تا آن پایین بود و هیچکس هم این دو عدد را پیش بینی نکرده بود از عجایب انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری است.
“ناصر ایمانی” در خصوص میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳ که حتی کمتر از ۱۴۰۳ بود گفت: اولین چیز شگفت‌ آور، میزان مشارکت پایین مردم است که هم در واقع تعجب برانگیز بود و هم تاثرآور؛ در حالی که از آن چیزی که همه ادعا داشتند و می‌ گفتند که مشارکت حدود ۵۰ درصد خواهد بود، چنین امری واقع نشد و میزان مشارکت پایین آمد.
وی افزود: نکته دیگر اینکه میزان مشارکت حدود ۴۰ درصدی از پیش بینی همه صاحب نظران و از آن چیزی که مراکز نظرسنجی اعلام کرده بودند نیز کمتر بود، یعنی تمام مراکز نظرسنجی ما بدون استثناء هیچکدام پیش بینی نکرده بودند که میزان مشارکت ۴۰ درصد باشد.
ایمانی اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که واقعاً ما در کشور می‌ خواهیم چه بکنیم برای این ۴۰ درصد؟ که میزان مشارکت به ۴۰ درصد رسیده، آن هم در انتخابات ریاست جمهوری که معمولاً شور و شوق دارد و آن هم در انتخاباتی که رقابت بسیار جدی هم وجود داشت و این در واقع یک اتفاق بسیار بسیار مهمی است که در کشور افتاده، شاید هیچ اتفاقی به نظر من مهمتر از این نیفتاده است.
این تحلیلگر سیاسی اصولگرا با اشاره به درگیری ها و دلخوری روزهای آخر انتخابات در بین اردوی اصولگرایان یادآور شد: هنوز جامعه در یک شوک قرار گرفته است و واقعاً یک مقدار زود است که در این خصوص صحبت شود اما قبل از روز جمعه ۸ تیر ماه و در طی هفته های گذشته این پیش بینی می شد که اگر قالیباف انصراف دهد پیش بینی این بود که بیشتر از ۵۰ درصد آرای او به سبد مسعود پزشکیان خواهد رفت و عدد کمتری به نفع سعید جلیلی جذب خواهد شد که قالیباف تا آخر رقابت انتخاباتی ماند اما باید دید آیا اکنون نیز این قاعده صدق می کند یا نه و باید منتظر ماند و روز جمعه ۱۵ تیر را نظاره گر شد.

◾️مبحث سوم

گویا مسئولان دولت سیزدهم نتوانستند به وضعیت سه سال اخیر توجه داشته باشند در حالی که باید به رفع مشکلات فعلی اندیشید؛ وقتی خرید خودروی پراید با حقوق قانون کار تقریباً ۳۰ ماه طول می کشد، سبد غذای خانواده ها کوچک شده و همه اقشار جامعه دغدغه معیشت و اقتصاد دارند، عامه مردم مسببان این شرایط را در هم حزبی ها و کابینه نامزدهای گروهی انتخابات ریاست جمهوری می بینند و با این اوصاف چگونه می توانند امیدوار به آینده کشور باشند و وضعیت فعلی تداوم یابد؟
آنطور که کارشناسان پیش بینی کرده بودند جامعه دیگر گوش شنوایی برای وعده پوشالی ساخت مسکن و کاهش تورم و دهها وعده غیرقابل باور نامزدهای انتخاباتی را ندارد که اگر امکان رفع آنها وجود داشت در سالهای اخیر اتفاق می افتاد.
اگر گزینه های ریاست جمهوری هدف اخذ رای مردم و جذب اعتماد آنها را دارد باید درد عمیق جامعه را درک کند و نه اینکه گوش های خود را به شنیدن صدای خرد شدن استخوان های یک ملت زیر فشار ناعدالتی و تبعیض و نگاه از بالا ببندد و از جنگ با جهانیان سخن بگوید.
بدین ترتیب، رده های عالیرتبه کشور و دولت باید با تحلیل دقیق و عمیق میزان مشارکت پایین در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که جامعه جوان از تمام شعارها و وعده‌ها که هیچ، بلکه از سیاهی نیز عبور کرده و انتظار شنیده شدن دارد پس باید صدای محکم و رسای این ۶۱.۵ درصد را بشنوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.