۳ میلیون رای قالیباف به سبد جلیلی می رود یا پزشکیان؟ / مناظره ها تکلیف را مشخص می کند

سوال اصلی در انتخابات ۱۵ تیرماه این است که آیا تمام سه‌میلیون رای قالیباف قابلیت ریخته شدن در سبد یک نامزد را دارند و شانس کدام‌یک از نامزدها برای جذب این رای بیشتر است؟

به گزارش عصرآزادی آنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت: از آنجا که بخش زیادی از این رای از بدنه انقلابی جامعه است که در جناح اصولگرایی هم تعریف می‌شوند، شانس سعید جلیلی برای جذب رای این بدنه بیشتر است اما برخی رویدادها و کنش‌ها می‌تواند جذب این رای را سخت‌تر کند.

درمورد سرنوشت سه‌میلیون رای قالیباف می‌توان سه فرض را مطرح کرد: ۱- از آنجا که بخشی از این بدنه منتقد جدی برخی کنش‌ها و نظرات تیمی هستند که در خط مقدم دفاع از سعید جلیلی قرار دارد، ممکن است علی‌رغم پیام حمایت قالیباف از جلیلی حاضر به رای دادن به او نشوند؛ شکافی که درون اصولگرایی در انتخابات اسفند تقویت شد و تا آخرین دقایق انتخابات تیرماه ادامه پیدا کرد، ممکن است در بخشی از این بدنه منجر به نزدیک شدن رای آنها به‌سمت مسعود پزشکیان شود.

۲- بخشی از این سه‌میلیون نیز ممکن است در دوگانه دو نامزد انتخاباتی دور دوم به‌خاطر کنش ضعیف کمپین‌ها، رای ندادن یا رای سفید دادن را ترجیح بدهند که در این حالت احتمالا میزان آرای باطله در انتخابات ۱۵ تیرماه افزایشی خواهد شد.

۳- بخشی از این طیف هم ممکن است به سمت رای دادن سلبی سوق پیدا کنند و با این گزاره که اگر پزشکیان رای بیاورد تکرار دولت روحانی خواهد بود، ترجیح دهند به جلیلی رای دهند تا از تکرار دولت روحانی و ضرباتی که در دهه ۹۰ به فضای سیاسی و اقتصادی کشور وارد شد، جلوگیری کنند.

نامزدها و کمپین‌های این دو نامزد نیز با نگاه به این سه احتمال تلاش می‌کنند در این رقابت همه این آرا را در سبد رای خود بریزند. کمپین‌ انتخاباتی پزشکیان در رقابت تا حد زیادی از جذب رای هم‌اصلاح‌طلبان ناامید شدند و از زمان اعلام نتایج نیز تلاش کردند بتوانند بخشی از آرای سه‌میلیونی قالیباف را جذب کنند. بااین‌حال بعد از انتشار پیام حمایت قالیباف از جلیلی کار آنها برای جذب رای این بخش سخت شده است.

نمی‌توان به‌طور قطع این گزاره را مطرح کرد که سه‌میلیون رای قالیباف در سبد رای جلیلی ریخته خواهد شد یا خیر. بخش زیادی از این افراد هنوز در مورد کنش انتخاباتی خود و رای دادن یا رای ندادن به یک نامزد مرددند و درحال رصد فضای انتخابات‌ هستند. شروع مناظره‌ها و کشاکش کمپین‌های رقیب می‌تواند در شفاف شدن آرای این طیف تعیین‌کننده باشد. بر این اساس قضاوت دقیق‌تر درمورد سرنوشت نهایی سه‌میلیون رای را می‌توان به یکی، دو روز پایانی منتهی به انتخابات موکول کرد.

در حال حاضر می‌توان بخش زیادی از سه‌میلیون رای را نه مختص یکی از نامزدها، بلکه مرددهایی دانست که هنوز درحال رصد فضا و کنش‌های نامزدها هستند. به‌نظر می‌رسد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم را هم مرددها تعیین‌تکلیف خواهند کرد و اگر سبد رای آنها میان دو نامزد تقسیم نشود و در سبد آرای باطله ریخته نشود هم می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در نتایج انتخابات داشته باشد.

منبع/ خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.