اهمیت مشارکت اقوام و گروه های مذهبی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به روایت "عصرآزادی"

انتخاب اقوام انتخاب آینده ایران

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
روز ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ برای برگزاری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور را می توان جمعه سرنوشت سازی دانست که حضور اقوام و اقلیت های مذهبی با حضور در پای صندوق های رای، امکان تحقق بخشی از خواسته های بحق و قانونی خود در اثنای شهروند ایران را کسب نموده و به آینده موطن خود امیدوار باشند.
طبق برنامه ها، مناظره ها و نظرهای هر یک از دو نامزد راه یافته به مرحله نهایی رقابت های کسب مَسند ریاست جمهوری کشور، گویا اظهارات مسعود پزشکیان به دل اقوام و مذاهب داخل ایران نشسته و آنها را به حمایت از او در دور اول انتخابات در روز ۸ تیر ۱۴۰۳ وا داشته است و برای همین منظور، طبیعی است که در دور دوم نیز، این امر تحقق یابد اما چه بهتر که پرزیدنت چهاردهم با آرای بالای اقوام ایران انتخاب شده و راه برای آزادی های فرهنگی آنان هموار گردد.
با تکیه بر اظهارات مسعود پزشکیان و ایجاد پایگاه مردمی مناطق مختلف ایران، او همواره تاکید کرده که باید برای اقوام داخل کشور، عدالت را برقرار کنند زیرا به اعتقاد پزشکیان، هیچکس حق ندارد با سیاست‌ها و اقدامات‌ تنگ نظرانه خود، قومیت های غیرفارسی زبان همچون تورک ها، کوردها، عرب ها، تورکمن ها و سایرین را از خدمات مسئولان آزرده خاطر سازد که اگر تاکنون نیز اینگونه بوده، دودش به چشم بدنه ادوار دولت ها رفته است و نباید تکرار شود…
◾️اول کلام
آنطور که آمارها می گوید، بیشترین میزان مشارکت مردم در دور اول چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری مربوط به استان خراسان جنوبی بوده و کمترین مشارکت نیز در کرمانشاه رقم خورده است کمااینکه مسعود پزشکیان در ۱۶ استان کشور توانست حائز اکثریت آرای شهروندان شود؛ استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال‌ و بختیاری و ایلام را می‌ توان از پایگاه‌های اصلی رای او عنوان کرد که اتفاقاً اقوام مختلف در آنجا زندگی می کنند و تهران و کرج نیز که جای خود را دارد و در صورت مشارکت بالای مردم این مناطق می توان به آینده حق و حقوق ساکنان استانهای رنگارنگ کشور امیدوار بود.
“مسعود پزشکیان” با اشاره به سخنان حضرت علی (ع) درباره عدالت در خصوص قومیت‌ها مصداق دارد؛ ایران برای همه اقوام است، متعلق به یک قوم، دسته، گروه یا جناح نیست، ما اگر از قومیت دفاع می‌کنیم، این قومیت‌ها ایرانی هستند. آیا امروز به یک فرد بلوچ پُستی داده می‌شود؟ طبیعی است که چنین فردی با ما تعارض پیدا می‌کند، تقصیر او هم نیست، تقصیر منِ نوعی است که حقش را نداده‌ ام.
او درباره تهمت ها و افتراهای برخی از جریانات تندرو که می‌گویند این افراد قوم‌ گرا هستند می گوید: در حالی‌ که آنها حق خود را می‌خواهند و ما هم باید حق‌شان را بدهیم و اگر چنین نکنیم آنها اعتراض می‌کنند، آیا می‌دانید چرا برخی به پان‌ عربیسم، پان‌ ترکیسم و پان‌ کردیسم روی می‌‌آورند؟ زیرا مشاهده می‌کنند که حقشان داده نمی‌ شود؛ بنابراین از جای دیگری اقدام می‌کنند.
پزشکیان با اشاره به اینکه اگر امکانات رشد و تربیت برای همه مردم فراهم شده و جلوی فعالیت‌ شان گرفته نشود خودشان با قدرت به ایجاد شغل و درآمد اقدام می‌کنند تاکید می کند: اما وقتی اجازه نمی دهیم عده‌ ای آموزش ببینند و رشد کنند وضعیت اینگونه می شود؛ دعوا بر سر ضایع کردن حقوق افراد است، باید جلوی افرادی که حقوق سایرین را ضایع می‌کنند گرفته شود زیرا نمی‌گویم سهم کسی را زیادی بدهید، بلکه می‌گویم سهم مردم را درست بدهید، باید سهم سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان، خوزستان و غیره را درست اعطا نمود اما سهم جایی را ۱۰ برابر می‌دهند و به جایی دیگر هیچ سهمی اختصاص نمی دهند که یک ظلم بزرگ است.

◾️آخر کلام

یک نکته جالب توجه وجود دارد؛ نامزد مورد حمایت اقوام انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم در مقابل برخی مُغرضان و تنگ نظران که او را قومیت‌ گرا می نامند تاکید می کند که اگر قومیت‌ گرا بودم، نمی‌ گفتم ایران برای همه و هیچوقت برای ایران تا پای مرگ در جبهه‌ ها نمی‌جنگیدم و امروز نمی‌گفتم به حق و حقوق همه آحاد جامعه باید گوش کرد و مشکلات همه را حل نمود.
یک فعال سیاسی اقلیت های مذهبی در خصوص حمایت شهروندان اهل سنت از مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم با توجه به تاکید مداوم وی از اقوام مختلف کشور معتقد است: آقای پزشکیان چند ویژگی شخصیتی دارد؛ اولاً به لحاظ فردی شخصیتی مومن و دارای صفات برجسته انسانی است، باورمند به انقلاب و مردم است، سابقه جبهه، مردمداری و دفاع از حقوق مردم دارد که نشان می دهد او همواره فردی شجاع و صادق است.
“جلیل رحیمی جهان آبادی” اظهار داشت: ایشان نیرویی است که از دانشگاه و حوزه پزشکی وارد کار سیاسی شده و به نظر من شناخت عمیقی از طیف ها و گروه های مختلف قومی و مذهبی دارد؛ متولد مهاباد است، در میان تورک ها بزرگ شده، سالها در سیستان و بلوچستان خدمت کرده و در مناطق متنوع قومی و مذهبی حضور داشته است؛ در عرصه مجلس هم که ۸ سال در خدمت ایشان بودیم هر کمکی نیاز بود در دفاع از مسائل قومی و مسائل مذهبی مردم انجام می داد.
وی اضافه کرد: ایشان به وحدت به مفهوم عملی آن نه شعاری اعتقاد راسخ دارد و واقعاً کسی است که اگر رئیس جمهور شود هم می تواند یک حلقه قدرتمند در دولت و مدیران قوی در استان ها شکل دهد و بخشی از مطالبات واقعی مردم اعم از زنان، جوانان، اقوام و اقلیت ها را تا حدودی پاسخ دهد.
رئیس فراکسیون اقلیت های مذهبی مجلس دهم با ذکر این نکته که او می تواند بسیاری از اقوام و گروه های مذهبی را به آینده امیدوار کند اذعان کرد: در حقیقت، این امر بزرگترین خدمت به امنیت ملی، سیاست داخلی و سیاست خارجی کشور محسوب می گردد.
بدین ترتیب، از گوشه و کنار ایران خبر می رسد که اقوام و اقلیت های مذهبی قصد حضور در کنار مسعود پزشکیان را دارند تا با ارتباطات گسترده‌ صندوق محوری، مناطق سنی‌ نشین کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان، هرمزگان، گیلان منطقه تالش، مناطق تورکمن صحرا و مناطق دیگر که اهل سنت در آنها سکنی گزیده اند پای صندوق رای آمده و از طبیب جمهور آینده کشور حمایت نمایند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.