نخستین کارگاه هنری ویژه زنان مسلمان در ترکیه گشایش یافت؛

درخشش زنان ایرانی در عرصه هنرهای اسلامی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: یک هنرمند تورک با هدف ارائه فضایی سرشار از سرگرمی و آموزش در داخل مرزهای اسلام، در استانبول یک کارگاه هنری مخصوص زنان افتتاح کرد که در آن هنرمندان زن ایرانی نیز حضور دارند.

“زینب تونا” Zeynep Tuna دفنواز ۳۵ ساله تورک در استانبول صاحب یک کارگاه هنری موسوم به “زیگاه” است که اساتید و شاگردان آن فقط زنان هستند.
او در تشریح ماجرا، انگیزه و اهداف خود برای گشایش این کارگاه گفت: من در حقیقت، معلم مهدکودک هستم ولی در زمینه‌های مختلف کار کرده‌ام، زمانی که در سازمانهای مردم‌ نهاد فعالیت ‌می‌کردم دیدم که از زنانی که می‌خواهند آموزش ببینند، باید حمایت و برای آنها زمینه‌ای که بتوانند احساس آزادی کنند، فراهم شود، با این اندیشه نخستین کارگاه هنری مخصوص زنان را در ترکیه راه اندازی نمودم.
تونا با اشاره به اینکه از دفنوازان ایرانی همچون بیژن کامکار و نگار اعزازی الهام گرفته است افزود: آشنایی ام با ریتم ابتدا با بندیر بود، سپس با دف آشنا شدم، دف را بسیار دوست داشتم و خواستم در رشته دف تخصص بگیرم، به‌ ویژه پس از اینکه ریتم‌های پرشور و شوق اساتید بزرگ ایرانی را شنیدم با خود گفتم رشته من باید “دف” باشد زیرا دف، سازی است که احساسات مختلفی مانند عشق، غم و شادی را منعکس می‌کند.
وی ادامه داد: از اینکه ساز دف در ایران ساخته شده است، علاقه من به این کشور افزایش یافت زیرا از نظر هنری به ایران غبطه می‌خورم، سال گذشته هم از ایران بازدید کردم، هوا را تنفس، بافت تاریخی را مشاهده و با هنرمندان آنجا صحبت کردم، دوستان عزیزی در ایران دارم در آینده نزدیک پروژه‌ های مشترک اجرا خواهیم کرد.
تونا اضافه کرد: در زیگاه فقط به کارگاه دفنوازی اکتفا نکردیم، آغاز به ارائه آموزش ۱۳ شاخه مختلف هنری نموده ایم که کارگاه‌های آموزش دف، بندیر، موسیقی دستگاهی، نی، فلوت جانبی، پیانو، کمانچه، ویولن، گیتار، سیاه‌ قلم و روانشناسی از جمله آنهاست که همه این کارگاه‌ها توسط معلمان زن برای شاگردان زن برگزار می‌ شود.
او خاطرنشان کرد: هدف ما در کارگاه هنری زیگاه این است که زنان، دختران و کودکان بتوانند در فضایی که احساس راحتی می‌کنند آموزش فرا گرفته و استعداد جدید خود را از مرحله سرگرمی به روی صحنه ببرند، روانشناسان، معلمان، مهندسان، پزشکان، زنان خانه‌دار و دانش‌ آموزان در اینجا هم آموزش می‌بینند و هم معاشرت می‌کنند زیرا در اینجا دنیای متفاوتی پیدا و روشی برای نگاه از چشم‌ انداز متفاوتی به جهان را کشف می‌ کنند.

◾️در ترکیه به استعداد هنرمندان خارجی احترام قائل هستند

یک هنرمند زن ایرانی نیز در کارگاه هنری زیگاه، کمانچه و پیانو آموزش می‌دهد، او ۳ سال پیش برای تحصیل در دوره لیسانس به ترکیه آمده و در حال حاضر در رشته موزیکولوژی دانشگاه فنی استانبول مشغول به تحصیل است.
“چیچک تبریزی” درباره تجربه حرفه‌ ای خود در کارگاه هنری زیگاه اظهار داشت: زیگاه برای من فراتر از یک موسسه حرفه‌ ای است، آنجا برای من خانواده است، یک محیط دوستانه برای ماست که بدون غفلت از مسئولیت‌های خود هم سرگرم می‌شویم و هم یاد می‌گیریم، وقتی شنیدم که این کارگاه مخصوص زنان است با خودم گفتم که باید بخشی از این موسسه باشم.
او با بیان اینکه به استعداد و دانش هنرمندان خارجی در ترکیه احترام قائل هستند اضافه کرد: هنرمندان خارجی در ترکیه مزیت خاصی دارند مثلاً از آنجایی که من ایرانی هستم، به رویدادهای زیادی دعوت می‌ شوم و شرایط لازم برای اجرای هنرم به‌ راحتی فراهم می‌ شود.
تبریزی تاکید کرد: واقعیت این است که در ترکیه می‌ توانید در هر رشته‌ آموزشی یک کارگاه پیدا کنید اما مهمترین ویژگی کارگاه زیگاه این است که برای ما زنان مسلمان، فضای آزادی بسیار خوبی فراهم می‌ کند و مرزها اصلاً نقض نمی‌ گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.