گزارش "عصرآزادی" از مشکلات حوزه فولاد و ریخته گری کشور به بهانه برگزاری نمایشگاه تخصصی تبریز متافو ۲۰۲۴؛

اراده فولادی برای حضور در بازارهای جهانی

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تبریز به عنوان یکی از شهرهای نمایشگاهی کشور از ۱۲ الی ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ میزبان رویداد بیست و یکمین نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد، متالورژی، ریخته گری، آهنگری، معادن فلزی، ماشین آلات و صنایع وابسته موسوم به 2024 TABRIZ METAFO بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.
در این نمایشگاه تخصصی که فعالان حوزه فولاد استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، اصفهان، کرمان، خراسان شمالی، همدان، زنجان، یزد، گیلان و قزوین و نمایندگانی از ترکیه در آن شرکت داشتند آخرین تولیدات و تکنولوژی های صنایع فولادی، ریخته گری، مقاطع فولادی، ماشین سازی، اتوماسیون صنعتی، پروفیل، ماشین آلات صنعتی، تولید آهن اسفنجی، اره نواری، تولید الکتروموتور و غیره در معرض دید متخصصان و علاقه مندان این حوزه قرار گرفت اما نکته قابل توجهی که توجه خبرنگار “عصر آزادی” را به خود جلب کرد تعبیر حضور ضعیف صنایع تولیدی شرکت کننده در این نمایشگاه بود که از سوی برخی از فعالان و متخصصان اظهار گردید.

◾️واحدهای تولید فولاد آذربایجان شرقی نیازمند ارتقای تکنولوژی هستند

آذربایجان شرقی یکی از بزرگترین خطوط تولیدی فولاد سطح کشور را در اختیار داشته و یکی از قطب های صنعت فولاد است و نمایشگاه فولاد نیز باید نقش لازم را ایفا کند کمااینکه در این دوره از رویداد فولادی، برخی از واحدهای صنعتی تولید فولاد حضور نیافتند و گاهاً غرفه های خالی ای مشاهده گردید که گویا بعداً از حضور در نمایشگاه منصرف شده اند!
معاون اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه توسعه و گسترش فولاد در کشور می تواند بخش های دیگر را نیز به حرکت در بیاورد گفت: توسعه هر کشور منوط به زیرساخت و صنایع سنگین است که فولاد بخشی از آن است و برای همین، باید تلاش کنیم نمایشگاه فولاد تبریز به قطب نمایشگاهی این صنعت تبدیل شود.
“محمد کلامی” با اشاره به اینکه تولید، وظیفه بخش خصوصی است افزود: وظیفه دولت هم حمایت و مانع زدایی است لذا فولاد جزو صنایعی است که به حمایت زیادی نیاز دارد چراکه از لحاظ انرژی مصرفی بالایی داشته و در حال حاضر چون دچار ناترازی انرژی هستیم باید بتوانیم با این صنعت را با کمترین آسیب از تابستان و زمستان عبور دهیم.
وی با اشاره به اینکه باید نقدینگی لازم و کافی برای این صنعت فراهم شود اضافه کرد: باید با استفاده از سیستم بانکی یا روش های غیربانکی با تامین مالی به رشد صنعت فولاد کمک کنیم.
معاون امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه صنعت فولاد آذربایجان شرقی نیازمند ارتقای تکنولوژی است یادآور شد: در حال حاضر کارخانه های تولیدی فولاد عموماً از ماشین آلات فرسوده استفاده می کنند که سرعت و کیفیت تولید تحت تاثیر قرار گرفته و هم میزان مصرف انرژی بسیار بالایی دارند لذا حمایت های دولتی می تواند کمکی ویژه ای به توسعه تکنولوژی این صنعت داشته باشد.

◾️حمایت‌های دولتی کافی برای بازگرداندن ارز به کشور صورت نمی‌ گیرد

عضو هیئت مدیره شرکت آذرکاست که از سال ۱۳۶۳ با تلاش جمعی از فعالان حوزه فولاد شروع به فعالیت کرده و برای واحدهای بزرگی همچون ذوب آهن، تراکتورسازی تبریز، لیفتراک سازی و غیره به خدمات ریخته‌ گری می‌پردازد به “عصر آزادی” گفت: از چند سال اخیر در حوزه صادرات نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید به عرضه تولیدات خود به بازارهای جهان اقدام بپردازیم.
“امین افتخاری” افزود: زیرا حمایت‌ های دولتی کافی برای بازگرداندن ارز به کشور صورت نمی‌ گیرد اما قبلاً از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی و آمریکایی صادرات انجام می‌ دادیم که در واقع صادرات به کل جهان از طریق ترکیه تلقی می شد اما اکنون آنگونه نیست.
وی در مورد نقش انجمن فولاد آذربایجان در تسهیل گری شرایط تولید و صادرات اضافه کرد: چند بار از طریق انجمن فولاد آذربایجان در برخی از نمایشگاه‌های بین‌ المللی حضور یافته ایم که پربار بود اما رفته رفته همانند سایر ارگان‌ها، نقش حمایتی این تشکل از واحدهای صنعتی نسبت به قبل کاهش یافته که آن هم به خاطر بسته بودن بازارهای خارجی برای ما و تداوم تحریم‌هاست که سایه خود را بر روی تولید داخل کشور انداخته‌ و به هر نحو ممکن در زیر فشار قرار گرفته‌ ایم و نمی‌ توانیم مانند سابق به انجام فعالیت‌ های تخصصی در تولید فولاد و خدمات ریخته‌ گری بپردازیم.
افتخاری با ذکر این نکته که قضیه کمبود نیروی کار اصلی‌ ترین مشکل حال حاضر تولید در واحدهای صنعتی است تاکید کرد: از هر یک از مدیران صنایع استان پرس و جو می‌ کنیم اظهار می‌ دارند که مشکل نیروی کار وجود دارد و جالب اینکه وقتی متقاضیان اشتغال جهت مصاحبه به شرکت مراجعه می‌ کنند حقوق‌های آنچنانی و نجومی را درخواست می‌ کنند که شاید انتظار بزرگی باشد.
این فعال حوزه ریخته گری، تامین مواد اولیه از خارج از کشور را مشکل بعدی واحدهای تولیدی دانست و خاطرنشان کرد: مواد اولیه این حوزه مانند فرو سیلیس ها، فرو آلومینیوم ها و سایر فرو آلیاژ‌ها که وابستگی ۱۰۰ درصدی به خارج از کشور را دارد همگی از کشورهایی همچون چین به داخل کشور وارد می‌شوند و نسبت به قیمت ارز، بالا و پایین می‌شوند و عدم ثبات بازار مشکلات عدیده ای را به وجود می آورند که باید چاره ای برای آنها اندیشیده شود.

◾️باید با خودداری از صادرات مواد خام به سمت تولید فولاد آلیاژی حرکت نمود

طبق آمارهای منتشر شده، نزدیک به ۱۰ درصد صادرات فولاد کشور مربوط به آذربایجان‌ شرقی است که صنعتی پیشران در اقتصاد منطقه شمالعرب ایران بوده و بیش از ۲۳ واحد موجود در زمینه نورد، شمش فولادی و صنایع مرتبط با فولاد فعالیت دارند.
کارشناسان حوزه فولاد معتقدند واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی باید با خودداری از صادرات مواد خام، به سمت تولید فولاد آلیاژی حرکت نمایند تا ارزش افزوده بیشتری عاید منطقه گردد کمااینکه در حوزه قوانین نیز باید، تصمیم سازی توسط بخش خصوصی انجام شود زیرا تولیدکنندگان با تمام وجود با این قوانین درگیر هستند.
درگیری بین دستگاه‌ها و نبود وحدت رویه بین سازمان‌ها به خصوص ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست، ضرورت استفاده از ظرفیت شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت در حوزه معادن، پروسه طولانی اخذ مجوز یا فعالسازی مجدد معادن و واحدهای راکد، نبود پشتوانه قانونی و ضمانت اجرایی برای تصمیمات کمیسیون‌ها از جمله موارد پیش روی فعالیت در این حوزه است که نباید آنها را فراموش کرده و پایه های حوزه پرقدرت فولاد آذربایجان را سُست نمود.
یک نکته غیرقابل اغماض هم وجود دارد؛ اغلب واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی در فصول گرم سال که بازه زمانی آن آغاز شده است در حوزه برق و انرژی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که تعهدات مجموعه های صنعتی در قبال مشتریان را تحت الشعاع خود قرار می دهد و باید برای افزایش راندمان حوزه فولاد و صادرات آن، یک تصمیم اساسی اتخاذ نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.