برگزاری پرشور مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به روایت "عصرآزادی"

انتخاب برای ایران

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

استانهای بزرگ و کلیدی کشور نقش بی بدیلی در انتخاب رئیس دولت چهاردهم دارند زیرا نامزدهای این دوره از انتخابات با دو دیدگاه متفاوت توانستند طیف وسیعی از مخاطبان و شهروندان مناطق مختلف را متقاعد نموده و مسائل مطرح شده در مناطره ها، آنها را بر سر صندوق های رای سوق دهد.
نکته جالب توجه دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، رغبت مردم کشور و علی الخصوص اقوام رنگارنگ ایران در پای صندوق های رای بود که برخلاف اینکه در انتخابات سال ۱۴۰۰ با مشارکت پایین به تعیین رئیس جمهور سیزدهم ختم شد اما، برای انتخاب رئیس دولت چهاردهم در دور دوم و به جهت عوامل متعدد سیاسی و اجتماعی تا حدودی بر مشارکت مردم افزوده شد به طوری که به گفته کارشناسان سیاسی، ایران پس از انتخابات سال ۱۴۰۰ که منجر به تشکیل دولت سیزدهم با حداقل مشارکت مردم گردید پرشورترین انتخابات ۳ سال اخیر را تجربه نمود.
طبق مشاهدات خبرنگار “عصرآزادی” اقشار مختلف مردم از پیر و جوان آنچنان با رغبت به پای صندوق های رای رفتند که علاوه بر اینکه آرای نامزدهای ناکام و انصراف داده نیز به جمع رای دهندگان ملحق می شوند تقریباً می توان نتیجه گرفت که گویا وجود یک نامزد خاص که مدنظر شهروندان بوده، آنها را به حضور در حماسه سیاسی انتخابات کشانده ولو اینکه نباید از دلایل عدم مشارکت کنندگان نیز غافل شد…

◾️حضور اول

ارتباط با جهان را شاید اصلی ترین مولفه حضور مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم قلمداد کرد که همانا می تواند موجب شکوفایی اقتصاد کشور گردد؛ نظریه ای تخصصی که در مناظرات مرحله دوم نیز از سوی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی بر آن تاکید شد.
انتخابات ریاست جمهوری کشور که برای تعیین رئیس دولت چهاردهم و طبق روال همیشگی می بایست سال آینده برگزار می شد پس از بروز سانحه هوایی هلی کوپتر رئیس دولت سیزدهم و همراهانش، یکسال پیش از موعد مقرر و در ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار گردید و پس از به حدنصاب نرسیدن آرای مردم با مشارکت حدود ۴۰ درصدی، پرونده انتخاب گزینه نهایی پرزیدنت چهاردهم ایران به مرحله دوم موکول شد و در روز ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳، این امر انجام شد.
با دميدن نخستين شراره‌ های خورشيد سحرگاهی، ماراتن انتخابات چهاردهم آغاز شد؛ جالب بود که قبل از ساعت ۸ صبح در بسياري از حوزه‌ های انتخابيه شهرهای بزرگ همچون تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اصفهان، کرج، کرمانشاه، رشت و غیره برخی از شهروندان در انتظار باز شدن رسمي مراكز رای گيری و انداختن آرای خود به صندوق‌ ها بودند.

◾️حضور دوم

یک استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز معتقد است تعامل با دنیا و سرمایه گذاری هدفمند اقتصاد را به سمت رونق سوق می دهد و از اهداف نگرش اصلاح طلبی اهمیت دادن به این موضوع است.
“محمدباقر بهشتی” با تاکید بر اینکه مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در سرنوشت ایران بسیار تاثیرگذار بود افزود: افراد حائز شرایط رای برای جلوگیری از عقب ماندگی ایران در سطح بین الملل و اقتصاد با صندوق های رای نسبتاً آشتی کرده و به صحنه انتخابات آمدند.
وی با ذکر این نکته که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم رقابت شفاف تر شده و دو نوع اندیشه در مقابل هم قرار گرفتند اضافه کرد: اندیشه روشنفکری به دنبال ارتباط و تعامل با دنیا و جذب سرمایه گذاران خارجی به ویژه سرمایه های ایرانیان خارج از کشور بوده و در داخل کشور نیز به دنبال استفاده از کارشناسان در عرصه های مختلف است.
این فعال سیاسی و استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه کشور ما نیاز شدید به سرمایه گذاری خارجی دارد خاطرنشان کرد: در زمان کنونی نیاز به ۵ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داریم که برای تامین این نیاز باید راه را برای سرمایه گذاران خارجی هموار کرد.
بهشتی یادآور شد: در کنار مردم، برخی از جمعیت قهر کرده با صندوق های رای به این مسئله فکر کردند که آیا می خواهند اندیشه تعامل سازنده، مفید و موثر با جوامع بین المللی در کشور حاکم شود یا نه؟ و برای همین منظور بر سر صندوق های رای حاضر شدند.

◾️حضور آخر

پس از اینکه دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری آنچنان چنگی به دل نزد همانا در دور اول دوره چهاردهم نیز با مشارکت حدود ۴۰ درصدی، تعداد آرا به حدنصاب نرسید اما حضور جوانان، نخبگان، روشنفکران، دانشجویان و قاطبه مردم استانها در پای صندوق های رای، شور و نشاط ویژه‌ ای به انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری بخشید؛ حضوری که به مثابه آرمان خواهی و آرزوخواهی و امید به آینده است.
در حقیقت، حضور شهروندان کشور از سالمندان گرفته تا نسل جوان در دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، گواه اهمیت این رویداد سیاسی است که حضور مردم در پای صندوق های رای – ولو اینکه از علاقه اکثریت مردم از یک نامزد خاص نشات گرفته باشد – به طور حتم روزهای روشن آینده را رقم می زند.
در روز جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳، جوانان و آینده سازان ایران آمدند تا نشان دهند که به آینده خود و تعیین سرنوشت خودحساس هستند و با مشارکت حداکثری، آینده روشن را برای کشور رقم بزنند و جوانان پرنشاط دیار آذربایجان نیز با حمایت از نامزد مورد علاقه خود به این اصل مهم جامه عمل پوشاندند.
بدین ترتیب، همگان منتظر می مانند تا روز شنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۳ نتیجه قطعی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور مشخص شده و طیفی از جامعه که هواداران و طرفداران نامزد برتر را در بر خواهد گرفت به شادی و نشاط بپردازند و برای چند ساعت محدود هم که شده به آینده خود امیدوار باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.