عکاس جوان تبریزی در گرنت عکاسی ورزشی 2024 آمریکا خوش درخشید؛

احترام جهان به افتخار هنرمند تبریزی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: یک افتخار دیگر بر صفحات زرین آذربایجان اضافه شد؛ یک عکاس جوان تبریزی که به تازگی با به تصویر کشیدن و نشان دادن الگوهای ورزشی و منش پهلوانی ورزش کشور، گام های حرفه ای برداشته است برنده گرنت Grant یا همان کمک هزینه هنری در رشته عکاسی ورزشی 2024 ایالات متحده آمریکا شد.

“سید متین هاشمی” توانست در یک میدان رقابتی متشکل از 365 شرکت‌ کننده از 45 کشور جهان به عنوان عکاس حرفه‌ ای ورزشی نوظهور انتخاب شود که نفرات برتر این گرنت Grant توسط هیئتی از داوران هیئت مشورتی DPPF انتخاب می گردند.
هاشمی متولد سال 1377 شهر تبریز است، لیسانس چند رسانه ای و کارشناسی ارشد هنرهای رایانه ای را از دانشگاه هنر تبریز دریافت کرده و در حال حاضر به عنوان عکاس و مستند ساز در آژانس مستند سو soo images فعالیت می کند و سابقه همکاری با خبرگزاری های دانشجویان ایران موسوم به ایسنا، صدا و سیما، میزان، خبرنگاران جوان و فارس را نیز در کارنامه عکاسی خود دارد.
از نکات جالب توجه درباره این عکاس جوان تبریزی که توانست به ارتقای جهانی جایگاه هنری کشور و به ویژه منطقه آذربایجان کمک شایانی کند می توان به نگرش او به ورزش به عنوان یک سبک زندگی اشاره کرد که با به تصویر کشیدن ورزش در روستاها بین مردم کار می کند.

◾️تا به حال حمایتی از سوی هیچ یک از مسئولان انجام نشده است

سید متین هاشمی در مورد گرنت عکاسی ورزشی 2024 آمریکا می گوید: این گرنت برای حمایت از استعداد های جوان برگزار و کمک هزینه ای برای ادامه مسیر حرفه با در اختیار قرار دادن مربیان متخصص داده می شود و برندگان آن به سمینار ویژه ای در آمریکا دعوت می شوند.
او درباره حمایت‌های گرنت تاکید می کند: صندوق عکاسی داگ پنسینگر موسوم به DPPF از عکاسان ورزشی نوظهور با ایجاد جامعه ای که مهارت و بینش آنها را توسعه و ارتقا می دهد، حمایت می کند.
هاشمی با اشاره به ۸ برگزیده در این رقابت بین المللی می گوید: این ۸ عکاس حرفه‌ ای ورزشی نوظهور، نامزدهای برتر از یک میدان رقابتی متشکل از 365 شرکت‌کننده از 45 کشور جهان هستند که توسط هیئتی از داوران هیئت مشورتی DPPF انتخاب شدند.
وی ادامه می دهد: سه حوزه اصلی برنامه‌ ریزی DPPF شامل کمک هزینه برای عکاسان نوظهور، مشاوره با اعضای هیئت مشاوران، و فرصت‌های توسعه حرفه‌ای که از طریق گردهمایی عکاسی ورزشی دوسالانه و سمینار فصلی ارائه می‌شوند.
هاشمی در خصوص نمونه عکس های ورزشی خود که در گرنت برنده شده است تاکید می کند: نمونه عکس‌هایم در این گرنت اکثراً در روستاها و مرتبط با آئین های ملی ثبت شده است که از مجموعه عکس های لوچو، چوخه، بک استیج، ایوب، کودکان سیل، کشتی پهلوانی می باشد.
او هدف خود را از شرکت در گرنت را به تصویر کشیدن و نشان دادن الگو‌های ورزشی و منش پهلوانی در ورزش ایرانی عنوان می کند و می‌ گوید: مدتی است در حوزه آئین های ملی و قهرمانان ورزشی کار می‌کنم تا با به تصویر کشیدن آئین های ملی و قهرمانان کشور، آنها را در سطح بین المللی مطرح کنم.
این عکاس پرافتخار تبریزی با توصیه به افرادی که در حوزه عکاسی فعالیت دارند توصیه می کند: برنده شدن در مسابقه، جشنواره و یا گرنت نباید تنها هدف عکاسان باشد، هرچند برنده شدن در رقابت بین المللی و در میان 400 عکاس حس خوشایند و رضایتمندی به انسان می بخشد اما مهم، حفظ رسالت عکاسی و کمک به سوژه‌ های مختلف اعم از سوژه فردی و انسانی یا حتی یک آئین ملی ورزشی است‌.
هاشمی با انتقاد از نبود حمایت از سوی مسئولان برای عکاسان خاطرنشان می کند: تا به حال هیچ حمایتی از سوی هیچ مسئولی ندیده ام  و از این بابت بسیار متاسفم که استعداد عکاسان ما در کشورها و مسابقات خارجی کشف می شود، بسیار علاقه مند بودم که در ایران نیز با برگزاری چنین رویدادها، کمک هزینه مالی به عکاسان انجام گرفته و تسهیلاتی برای سهولت کار عکاسان جهت تجهیز وسایل عکاسی ارائه شود که تاکنون خبری از آن نیست.

شایان ذکر است “سید متین هاشمی” یکی از اعضای انجمن عکاسان ایران و انجمن صنفی مطبوعات و هنرمندان دانشجوی جهان بوده و علیرغم جوانی اش، چندین سال سابقه درخشان در رشته های عکاسی، فیلمبرداری و مستندسازی دارد و در واقع، در ساخت فیلم مستند و روایی جزو هنرمندان معاصر منطقه آذربایجان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.