معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی کشور در مراغه تاکید کرد؛

لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها جهت دانش بنیان کردن بخش کشاورزی

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج كشاورزی گفت: موسسه تحقیقات دیم کشور که در شهرستان مراغه واقع است نقشی ملی دارد و باید پاسخگوی نیاز همه استانها باشد. 
“سید مجتبی خیام نكویی” در حاشیه بازدید از مزارع گندم آذربایجان شرقی افزود: رهبر انقلاب در بازدیدی که سال قبل از غرفه بخش کشاورزی نمایشگاه داشتند به اهمیت بخش کشاورزی اشاره کردند که در دنیا امنیت غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است و مسئله امنیت غذایی، مسئله جدی است که کارکنان بخش کشاورزی باید تمام توانشان را بکار بگیرند، کشور ما هرچه جلوتر می رود به سمت کشور خشک سوق پیدا می‌کند، لذا وزارت جهاد کشاورزی باید تمام تمرکز را روی محصولات دیم یا دیمزارها بگذارد. دانش بنیان شدن بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و برای تقویت این بخش حمایت های لازم از طریق صندوق توسعه صورت گیرد.
وی ادامه داد: در طول ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته کشور ما دو درجه گرم شده و میانگین بارندگی ما حداقل ۳۰ میلی متر کاهش پیدا کرده و به سمت کشور خشک سوق پیدا می‌کند. تغییرات اقلیم روی تولیدات بخش کشاورزی تاثیر خودش را به شکل مشهودی می‌گذارد بنابراین اگر ما به دنبال آن هستیم که روی پای خودمان بایستیم و در حوزه امنیت غذایی به جایگاه مستحکم دست پیدا کنیم لازمه اش این است که از همه ظرفیت ها و توانمندی های کشور به تناسب شرایط اقلیمی به بهترین نحو ممکن استفاده بکنیم.
خیام نکویی اظهار کرد: تولیدات ما امروز حداقل ۱۳۲ میلیون تن است، در سال ۱۴۰۰ میزان تولید ۱۲۵ میلیون تن بود، فقط محصول گندم امسال حداقل نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۷ میلیون تن افزایش داشته است.
خیام نکویی بیان کرد: سالانه بین ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار از ارز کشور را بابت مقداری از محصولات که مورد نیاز مردممان است از کشور خارج می کنیم، بیش از ۹۰ درصد از روغن مورد نیازمان را وارد می کنیم، قسمت اعظمی از خوراک دام و طیور را وارد می کنیم، برخی دیگر از محصولات فناورانه مثل بخشی از بذر، بذور هیبرید را وارد می‌کنیم. در افق ۱۴۳۰ جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر با همین ضریب رشد می‌رسد که نیازمند ۱۸۰ میلیون تن غذا هستیم. تامین این غذا از طریق افزایش سطح زیر کشت ممکن نخواهد بود و باید تمرکز ما روی بهره وری باشد یعنی کل دانش های بومی، دانش های جدید که قابیلت ورود، نسوخ و نفوذ به بخش کشاورزی و منابع طبیعی را دارد به بهترین نحو ممکن استفاده بکنیم که میوه آن افزایش بهره وری از بعد کمی و ارتقا بهره وری از بعد کیفی باشد.
وی به ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت اشاره کرد و گفت: در این برنامه باید ۹۰ درصد در محصولات راهبردی مانند برنج، گندم، جو، محصولات علوفه ای، پنبه و شکر خودکفا شویم، در این سه سال که از دولت سیزدهم سپری شده، سال اول ۳ میلیون تن، سال دوم ۶ میلیون تن و امسال هم ۷ میلیون تن فقط در یک محصول بدون افزایش سطح زیر کشت میزان تولیدمان افزایش پیدا کرده است، به شرطی که به مفهوم واقعی کلمه، کشاورزی را دانش بنیان بکنیم و از همه دانش‌های بومی و جدید، فناوری های نوین، هوش مصنوعی، بیگ دیتا و سایر فناوری ها استفاده کنیم، امید بخشی ما برای اینکه بتوانیم به آن میزان تولید دست پیدا کنیم هست.
خیام نکویی افزود: اگر این کشوری که امروز در اختیار داریم که نعمت های فراوانی در آن هست اعم از برخورداری از 11 تا 12 تا از 13 اقیلم، برخورداری از 4 اقلیم همزمان، برخورداری از 300 روز آفتابی، برخورداری از 8300 گونه گیاهی، نیروی انسانی که فقط مجموعه سازمان تات حدود 2 هزار نفر هیئت علمی، 7 هزار نفر نیروی کارشناس و پشتیبانی، دانشگاه حدود 12 هزار هیئت علمی، این ظرفیت ها را به کار بگیریم آن هدفی که ما به دنبالش هستیم به طور قطع محقق می شود.
وی اظهار کرد: حالا که تغییر اقلیم ما را به این سمتی می برد که به یک کشوری با میزان بارندگی کمتر و با افزایش وضعیت نیمه خشک به خشک تر و محدودیت های منابع آبی روبرو می شویم، موسسه تحقیات دیم کشور می تواند مثل یک نگین بدرخشد و ایفای نقش کند. ما امروز نیازمند ارقام متحمل به خشکی هستیم. چه در حوزه گندم و غلات و چه در حوزه حبوبات و گیاهان علوفه ای و سایر محصولات ما نیازمند گیاهانی هستیم که میزان آب کمتری استفاده کند و میزان بهره وری‌اش ارتقا پیدا کند، اینها لازمه‌اش این است که آخرین دانش‌های بومی و جدید به کار گرفته شود و آموزش و ترویج را که به عنوان پنجه های جبهه مقدم تولید بسیار مهم است، جدی گرفته شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.