اهمیت اقتصادی بازدید سفیر تام‌ الاختیار جمهوری خلق چین در ایران از تبریز به روایت "عصرآزادی"

چراغ سبز چین به آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
منطقه آذربایجان و تبریز، از دیرباز کانون مراودات تجاری و دروازه تجارت ایران با غرب بوده است اما اهمیت تجاری آن از اوایل حکومت قاجارها دوچندان شد و علیرغم افتخارات بی شمار، فراز و نشیب بسیاری را نیز تا به امروز به خود دیده است.
این منطقه همواره به خاطر تجارت ترانزیتی و قرار گرفتن بر سر راه جاده ابریشم اهمیت فوق‌ العاده ای داشته است که همانا کالاها از استانبول، ترابزون و گرجستان به تبریز وارد می‌ شد و از آنجا به تهران و سایر شهرهای ایران ارسال می گردید، لذا بازرگانان داخل کشور به شکل فعالی در زمینه تجارت خارجی وارد گود شده و کالاهای فرانسوی، آلمانی و انگلیسی از طریق تبریز به دیگر شهرهای کشور و همچنین مناطق ماوراءالنهر و شرق آسیا از جمله چین ارسال می‌ شد.
امروزه، آذربایجان شرقی به عنوان قلب تجاری صنعتی منطقه غرب و شمالغرب ایران، جایگاه ویژه‌ ای در سطح کشور دارد و در سفر اخیر سفیر تام الاختیار کشور چین به تبریز نیز مشخص گردید که محصولات تولیدی این استان می‌تواند مبداء اصلی همکاری با استان‌های صنعتی چین باشد به شرطی که تنگ نظری های مغرضانه برخی جریان ها اجازه دهد تا گسترش تجارت با جهان به شهرهای غیر از پایتخت نیز تسری یابد…
گام اول
سفیر جمهوری خلق چین در ایران بر لزوم توسعه روابط با آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز به ویژه از راه ایجاد مناسبات خواهر خواندگی تاکید کرد و گفت: در حال برنامه‌ ریزی برای معرفی ظرفیت‌های تبریز به گردشگران چینی هستیم.
“زونگ پی‌ وو” Cong Pei wu ایجاد مناسبات خواهر خواندگی را نقطه عطف توسعه روابط دیپماتیک این کشور با شهر تبریز عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های موجود شهر تبریز، بستر مناسبی را برای توسعه حمل و نقل بین المللی در مسیر جاده ابریشم فراهم کرده است.
وی از ایجاد بستر های لازم معرفی شهرهای تاریخی سایر کشور ها برای مردم چین خبر داد و گفت: شهر تبریز دارای ظرفیت های تاریخی و گردشگری بسیار بالایی است و می تواند در راس برنامه های مسافرتی مردم کشورش باشد لذا وظیفه دارم هموطنانم را با تبریز بیشتر آشنا کنم تا در آینده شاهد حضور گردشگران چینی در تبریز باشیم.
سفیر تام‌ الاختیار جمهوری خلق چین در ایران تاکید کرد: تبریز به عنوان شهر اولین‌ ها، در حوزه‌های بسیاری تأثیرگذار بوده و تاسیس نخستین اتاق بازرگانی ایران در تبریز، نشان از جایگاه ویژه تولید و تجارت در این استان دارد.
وی از آمادگی سرمایه‌ گذاران این کشور برای سرمایه‌ گذاری در پروژه‌های آذربایجان‌ شرقی و تخصیص فاینانس مربوطه خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌ گذاری توسط سرمایه‌ گذاران کشور چین در حوزه طلا و معادن در آذربایجان‌ شرقی صورت گرفته است.
زونگ پی‌وو از اهتمام بر تسریع در صدور ویزا برای بازرگانان ایرانی خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر اعطای ویزای تجاری در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد که در مواقع اضطراری، تجار می‌ توانند با تماس با سفارت کشور چین در تهران این فرآیند را سرعت بخشند.

گام دوم

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر لزوم توسعه سرمایه‌ گذاری و گسترش مناسبات تجاری بین کشور چین و استان آذربایجان‌ شرقی معتقد است: باید جهت سهولت در صدور ویزای تجاری برای فعالان اقتصادی آذربایجانی تمهیدات جدی پیش بینی شود.
“یونس ژائله” تجربه موفقیت‌ آمیز استقرار اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان در اتاق بازرگانی تبریز و سهولت دسترسی تجار به ویزای این کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: شرایط اقتصادی ایجاب می کند تا سفارت چین نیز همکاری لازم در خصوص تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی معرفی شده از سوی اتاق تبریز را به‌ عمل آورد.
وی ضمن ابراز علاقه‌ مندی به توسعه روابط اتاق بازرگانی تبریز با اتاق بازرگانی چین اضافه کرد: زمینه‌ های بسیاری برای همکاری مشترک بین اتاق تبریز و اتاق‌ استانهای صنعتی چین وجود دارد که می‌ تواند فضای مناسبی برای صنعتگران هر دو استان فراهم سازد.
ژائله با بیان اینکه چندین پروژه با اعتبار بالا در سطح این استان در حال اجرا هستند تأکید کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت مناسبی جهت جذب سرمایه‌ گذار خارجی دارد و سرمایه‌ گذاران چینی علاقه‌ مند به سرمایه‌گذاری در این استان می‌ توانند در حوزه صنعت و تجارت نقش‌ آفرینی نمایند.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به قریب‌ الوقوع بودن بازگشایی خط راه‌آهن ایران – روسیه – چین، این اقدام را گامی بسیار مؤثر برای توسعه حمل‌ و نقل بین‌ المللی بین دو کشور ایران و چین دانست و یادآور شد: تبریز از قدیم‌ الایام نقش مهمی در تجارت جاده ابریشم داشته و در طول تاریخ ارتباط بسیار مؤثری بین تجار چینی و تبریزی حاکم بوده است لذا احیای جاده ابریشم و جاده ترانزیت شرق به غرب در توسعه مراودات تجاری بسیار مهم است.
گام آخر
تبریز از دوره ایلخانان به یکی از کانون های مهم تجارت ایران تبدیل شد و هر چند با سقوط این سلسله وقفه ای در تجارت خارجی این شهر ایجاد گردید اما، تبریز بار دیگر از دوره سلسله آق قویونلوها به عنوان کانون مهم تجارت بین شرق و غرب جهان ظاهر گردید و تجار از کشورهای شرق و غرب کالاهای تجاری همچون ادویه هندی، اقمشه یزدی، سمرقندی، فرنگی، انواع پوست سمور، سنجاب، قاقم، اجناس چینی نظیر پارچه های کماخ زر دوزی شده، اطلس، مشک، موم، نیل و ابریشم گیلان، مازندران را به این شهر می آوردند.
تجار تبریز نیز کالاهای تولید شده داخلی را به امپراتوری عثمانی، دشت قپچاق و سایر کشورها صادر می کردند که همانا این شهر به بازار بزرگ مبادله کالاهای هندی، چینی، اروپایی و غیره تبدیل شده بود و این امر به دلیل وضع سیاست های حمایتی سلاطین آق قویونلو زمینه رونق بیشتر تجارت خارجی تبریز را فراهم کرده بود.
امروزه و در دنیای جدید نیز، تبریز و آذربایجان شرقی یک منطقه کاملاً اقتصادی به شمار می آید که بخش خصوصی در آن فعال بوده و به دلیل پویایی بخش خصوصی در تبریز علاوه بر گسترش اقتصاد و مبادلات تجاری، نیازمند افزون تر سرمایه گذاری در زیرساخت هایی همچون برق، راه و مترو از طریق سایر کشورهاست.
به گفته کارشناسان اقتصادی، علاوه بر احداث نیروگاه های خورشیدی، در راستای احداث خطوط باقی مانده متروی تبریز و راه های مبادلاتی آذربایجان شرقی می توان به همکاری با سرمایه گذاران خارجی از قبیل چین به جهت مقرون به صرفه بودن هزینه نهایی پروژه ها اقدام نمود.
در حقیقت، آذربایجان شرقی به لحاظ آمارهای موجود بیشترین راه در حال ساخت در کشور را دارد تا با شرکت های دولتی کشور چین به توافق دست یافت که گویا به دلیل کاهش مسیر تبریز به تهران، فوق العاده سودآور عنوان می گردد و باید در راستای آبادانی منطقه آذربایجان، مدنظر دولت چهاردهم قرار گیرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.