سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید بیش از ۵ هزار تن گیلاس از باغات این استان خبر داد؛

رتبه پنجم آذربایجان شرقی در تولید محصول گیلاس در کشور

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه پنجم این استان در تولید محصول گیلاس در سطح کشور خبر داد.

“مسعود جعفرنژاد ماکوئی” در گفتگو با خبرنگاران گفت: سطح زیر کشت گیلاس آذربایجان شرقی یک هزار و ۹۶ هکتار است که از این میزان یک هزار و ۴۸ هکتار باغات بارور و ۴۸ هکتار باغات غیربارور می باشد.
وی، میزان تولید گیلاس در سطح استان را در سال جاری بیش از ۵ هزار و ۸۰ تن اعلام کرد و افزود: ایران در تولید گیلاس رتبه سوم دنیا را دارا بوده و آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۵ هزار و ۸۰ تن گیلاس مقام پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.
جعفرنژاد با بیان اینکه شهرستانهای مراغه، شبستر ، مرند، اهر، کلیبر، میانه و خداآفرین قطب‌ های مهم تولید گیلاس در استان می باشند ادامه داد: متوسط عملکرد این محصول در سال جاری با توجه به خسارتهای وارده در سطح استان بیش از ۴،۵ تن در هکتار برآورد گردیده و عملکرد باغات شاخص بیش از ۸ تن در هکتار می باشد.
وی به برنامه‌های مدیریت امور باغبانی استان برای ارتقای بهره‌ وری و بهبود عملکرد کمی و کیفی باغات گیلاس در استان اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد باغات مدرن و مکانیزه، استفاده از نهال سالم و گواهی شده، توسعه ارقام جدید، مقاوم و پربازده، اصلاح و احیای باغات موجود، بهبود شیوه‌ های بِه‌باغی و مدیریت تولید در باغات از جمله هرس اصولی، استفاده از پایه‌های رویشی مناسب، بهبود تغذیه و مبارزه با آفات، بهبود وضعیت گرده افشانی گیلاس، ارتقای سطح دانش فنی کارشناسان و باغداران، پیگیری تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغبانی به خصوص گیلاس و آلبالو منجمله تکمیل زنجیره سرد برداشت، بسته‌ بندی، نگهداری و حمل محصول تا مرحله عرضه در بازارهای مصرف از اهداف و برنامه‌های مورد پیگیری و محوری این مدیریت هستند.

سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی، اهتمام در تشکیل و تقویت تشکل کارآمد باغداران با همکاری واحد توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی آذربایجان شرقی از جمله برنامه های مدیریت امور باغبانی استان در سال های پیش رو خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.