اهمیت برگزاری مراسم بزرگداشت روز دموکراسی و وحدت ملی ترکیه در سراسر جهان از زاویه "عصرآزادی"

پیروزی از آنِ ملت هاست #Zafer_Bu_Milletlerindir

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

از سال ۲۰۱۶ به بعد، ۱۵ ماه جولای یا همان تموز Temmuz به عنوان روز دموکراسی و وحدت ملی ترکیه نامگذاری شده است که در این روز در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ترکیه در سراسر جهان مراسم یادبودی را ترتیب داده و اهمیت کودتای نافرجام در بعد بین‌ المللی را نشان می‌دهند.
این روز مهم و سرنوشت ساز برای کشور دوست، همسایه و برادرمان، طی مراسمی ویژه در سرکنسولگری این کشور در تبریز نیز گرامی داشته شد و “علی النقی حسین اف” سرکنسول کشور آذربایجان در تبریز، مهمان ویژه مراسم بود.
سرکنسول کشور ترکیه در تبریز طی سخنانی کوتاه در این مراسم با اشاره به پیروزی ملت و دولت ترکیه بر کودتاچیان در چنین روزها گفت: مردم از تمام گروه‌های جامعه با اقدام به کودتا مقابله کردند.
“چتین تانر” Çetin TANER در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: ۱۵ جولای ۲۰۱۶ یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ ترکیه به شمار می‌ رود و از سویی نیز تلاش برای کودتا را در اعماق تاریخ مختومه نمود.
کارشناسان بر این باورند که اگر کودتای گروه تروریستی FETÖ فتو در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ به هدف خود می‌رسید اقتصاد ترکیه متحمل صدمات قابل توجهی می‌ شد که جبران آن شاید ۳ الی ۴ دهه به طول می انجامید کمااینکه کودتاها در ترکیه همیشه باعث کاهش رتبه اقتصاد کشور در جهان شده‌ اند اما این بار مردم، نسخه کودتاچیان و خائنان به کشور ماه و ستاره را برچیده و آنها را برای همیشه به قبرستان تاریخ فرستادند تا درس عبرتی برای سایر مُغرضان و تنگ نظران باشد…

◾️اول

کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ که طی آن ۲۵۲ نفر کشته و دو هزار و ۷۳۴ نفر زخمی شدند، توسط گروه تروریستی فِتو و به سرکردگی فتح‌ الله گولن طراحی و اجرا گردید که گویا مقیم آمریکاست.
پس از ناکامی کودتا در ۱۵ جولای یا همان ماه Temmuz تموز ۲۰۱۶ مصادف با سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ترکیه فتو را متهم می‌کند که در پشت کارزار طولانی مدت برای سرنگونی دولت عدالت و توسعه از طریق نفوذ در نهادهای کشور به ویژه ارتش، پلیس و دستگاه قضایی است.
مقامات ترکیه بارها از ایالات متحده آمریکا درخواست کرده‌ اند که فتح الله گولن را که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند به این کشور تحویل دهد اما مقامات آمریکایی این درخواست را نپذیرفته‌ اند.
سازمان تروریستی فتح‌ الله گولن با استفاده از عناصری که به نیروهای مسلح ترکیه نفوذ کرده بودند دست به حمله ناجوانمردانه علیه دولت ترکیه و ارزش‌های تمثیل‌ کننده دولت نمود که طی آن، مجتمع ریاست جمهوری و مجلس ملی کبیر ترکیه بمباران شد.
کودتاچیان تلاش کردند بسیاری از ادارات دولتی از جمله سازمان رادیو ـ تلویزیون دولتی ترکیه را به تصرف خود در آورند اما هزاران نفر از مردم با اجابت به دعوت رئیس جمهوری ترکیه برای جلوگیری از تلاش‌های کودتا به میادین و کوچه و خیابان‌ ها آمده و با جانفشانی، خود را مقابل تانک‌ها و گلوله‌ باران‌های هلی‌کوپترهای کودتاچیان سپر کردند و در سایه اینگونه مقاومت بی‌نظیر بود که از کشور، دولت و دموکراسی ترکیه محافظت به عمل آمد و مردم، پیروز قاطع این میدان شد.

◾️دوم

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی ترکیه معتقد است که کودتای خائنانه ۱۵ جولای تأثیرات سوئی بر اقتصاد و بازارهای مالی و همچنین تاریخ سیاسی ترکیه داشته است.
“جُنید پاکسوی” با بیان اینکه ترکیه از روز اول پس از این کودتا بازارها را باز نگه داشت تا نشان دهد که در مبارزه با این روند مصمم بوده و معاملات بدون وقفه ادامه داشت افزود: با اقدامات انجام شده بلافاصله پس از مبارزه با گروه تروریستی فتو، سعی شد اثرات منفی این روند کاهش یابد زیرا کودتاها در این کشور همواره باعث کاهش رتبه اقتصادی ترکیه در جهان شده‌ اند.
از سوی دیگر، عضو هیئت علمی دانشگاه صباح الدین زعیم استانبول نیز اظهار داشت که کودتا در ترکیه همیشه به عنوان حمله به دموکراسی مطرح می‌شود.
“یوسف دینچ” با بیان اینکه کودتا نه تنها به دموکراسی بلکه به اقتصاد هم ضرر وارد می‌کند تاکید کرد:‌ ترکیه قبل از کودتای ۱۹۶۰ در بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان یا طبق گزارشهای مختلف اقتصاد، یازدهم قرار داشت اما پس از کودتا ۶ رتبه از دست داد، در سال ۱۹۶۱ به رتبه ۱۶ سقوط و با کودتای سال ۱۹۷۱ به رده ۱۹ سقوط کرد.
وی با اشاره به اینکه کودتای سال ۱۹۹۰ باعث شد ترکیه از فهرست ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان خارج شود خاطرنشان کرد: در حالی که بسیاری از اقتصادهای جهان به سرعت در حال پیشرفت بودند، ترکیه تحت تأثیر کودتا در جهت مخالف حرکت می‌کرد لذا سرنوشت ترکیه در دهه ۱۹۹۰ تغییر نکرد.
دینچ تاکید کرد: اگر کودتای خائنانه ۱۵ جولای به اهداف خود می‌رسید، ترکیه یک سوم اقتصاد خود را از دست می‌ داد و متاسفانه اگر این کودتا موفقیت‌ آمیز بود ما فقط می‌ توانستیم ۳۰’مین اقتصاد جهان باشیم که بطور حتم به ضرر کشور ختم می شد.

◾️سوم

هیچ کشور و تحلیلگر منطقه و جهانی، خطر کودتا در کشوری همچون ترکیه را پیش‌بینی نکرده بود، اما این اتفاق ناگوار در حال وقوع بود… تانک‌ها از زمین و جنگنده‌های اف ۱۶ در ارتفاع بسیار پایین بر فراز شهر آنکارا گشت می‎زدند، رعب و وحشت بر فضای شهرهای بزرگ حکمفرما بود اما این حرکت با مخالفت میلیونی شهروندان ترکیه مواجه شده و در نهایت پس از چند ساعت درگیری شکست خورد.
کودتا در نیمه‌های شب و هنگامی که شهرها هنوز پر از عابران پیاده بود و تلویزیون‌ها همچنان بیننده داشتند، آغاز شد، کودتاچیان در نخستین لحظات کودتا، میادین هوایی بین‌ المللی استانبول و آنکارا را اشغال کرده و پس از آن، کنترل ستاد نیروهای امنیتی در پایتخت را به دست گرفتند، از آنجا به چندین فرستنده تلویزیونی هجوم بردند، مجریان برنامه‌های تلوزیونی را مجبور کردند تا به نام ستاد نیروهای مسلح بیانیه‌‌ کودتاچیان را قرائت کنند، کودتاچیان با بیانیه وضع سراسری کشور را جنگی و نظامی اعلام کردند. آنان برنامه داشتند که در گام بعدی رجب طیب اردوغان و دیگر مقامات بلندپایه دولتی را بازداشت کنند اما کار به اینجا نرسید.
نکته جالب توجه، عدم حمایت کشورهای منطقه و جهان از کودتاچیان بود و افزون بر آن، ناهماهنگی و ناشی‌گری‌های رهبران کودتا به همراه مقاومت مردم، احزاب سیاسی و نهادهای غیردولتی، سبب گردید که طی چند ساعت، ورق به نفع دولت برگشته و کودتا نافرجام بماند اما کودتای ۱۵ تموز چندان بی‌ هزینه هم نبود؛ ۲۵۱ نفر کشته و بیش از ۲ هزار مصدوم بر جای گذاشت و انبوهی از خاطره تلخ را در دفتر اذهان مردم ثبت نمود که به این زودی ها فراموش نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.