مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از بزرگترین ابر بدهکاران بانکی سازمان اجتماعی کشور بود. این سبب شد در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم ما به ۶۰ درصد برسد. دولت بدهی سازمان اجتماعی را تسویه کرد و مطالبات آن را پرداخت کرد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، سید صولت مرتضوی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان بیان کرد: از حسن تدبیر رییس مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش وزرا صمیمانه تقدیر می‌کنم. آنچه که ریاست کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کردند، نشان می‌دهد بر اصل اجرای قانون صحه گذاری شده است. طبیعی است هرکاری که آغاز می‌شود یک سری پیگیزی های مستمر می‌خواهد. پایگاه رفاه ایرانیان گرچه به اوج رسیده است اما رسیدگی روزانه می‌خواهد.

وی ادامه داد: درحال حاضر سامانه پنجره واحد کاملا طراحی شده و زیر بار رفته است. همچنین حدود ۵۰ درصد بارگذاری شده است اما متاسفانه گرفتن اطلاعات از ساختارهای اجرایی سخت است. اما در سال ۱۴۰۳ حتما تکمیل تر خواهد شد.

مرتضوی بیان کرد: سامانه بهره مندی اصلی ترین پاسخ برای بهره مندی جامعه است. ۱۵۱ شاخص و ۷۰ درصد آمار تاکنون در این سامانه بارگذاری شده است. همچنین از نمایندگان دعوت می‌کنم تا در رصد خانه وزارت کار حضور پیدا کنند و بازدید به عمل آورند تا بسیاری از سوالات آنان پاسخ داده شود.

وزیر کار درباره اقدامات بیمه‌ای این وزارتخانه گفت: در بیمه اقشار مختلف و سطح نفوذ آن اقدامات بسیار خوبی در کمتر از سه سال در وزارت کار انجام گرفته است. شهید رئیسی وعده داد برنامه های قوانین زمین مانده مجلس را عملیاتی می‌کند. یکی از این موارد موضوع اشتغال بود. یک میلیون فرصت شغلی در سال ایجاد کردیم. بعضی از دوستان خدشه وارد می‌کنند اما پایگاه اطلاعاتی ما آماده راستی آزمایی است. در دو سال گذشته ضریب پشتییانی بزرگترین صندوق اجتماعی کشور را پایدار نگه داشتیم. عدم توان مالی این صندوق ها در پرداخت را با اشتغال و تعداد بیمه شدگان این کار را انجام دادیم. بانک جهانی نیز اطلاعات آن منتشر شد و نرخ بیکاری را ۷.۶ اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه فنی و حرفه ای رشد ۳۲ درصدی آموزش های مهارتی و راه اندازی ۲۵۰۰ کارگاه داشته ایم. همچنین تحقق پایین ترین شکاف طبقاتی با کاهش ضریب جینی را داشته ایم. طرح یسنا، کالا برگ الکترونیکی و کودکان دارای سوء تغذیه را راه اندازی کرده ایم و بین ۶۰۰ تا یک میلیون به این کودکان پرداخت می‌کنیم.

مرتضوی اظهار کرد: هیچ پشت نوبتی نداریم و ۱۸۶ درصد از حیث ریالی در سه سال گذشته به مستمری مددجویان سازمان بهزیستی افزوده شده است. اما در بخش تعاون متاسفانه عقبیم. اما در همین مدت کوتاه توانستیم بعد از ۱۱ سال در سند تعاون بازنگری کنیم. ایجاد۶۶۰۰ تعاونی جدید و ۱۰۳۰ تعاونی بانوان ایجاد شده است. اما نمایندگان محترم، توجه به تعاونی ها در ایجاد عدالت حائز اهمیت خواهد بود. کاهش ۶ درصدی نرخ آسیب های شغلی، افزایش ۱۷۰ درصدی حداقل حقوق کارگران در سه سال گذشته از دستاوردهای وزارت کار بوده است. رهبر انقلاب تاکید جدی بر معیشت و حقوق کارگران دارند. در دولت سیزدهم با دستور شهید رئیسی ۱۰ هزار کارگر نیمه تعطیل و تعطیل فعال شدند و این سبب شد نرخ بیکاری در کشور به شدت کاهش پیدا کند.

وزیر کار با اشاره به اینکه ایجاد بیش از ۳۰ هزار خانه بهداشت کارگری صورت گرفته است، گفت:  در گذشته می‌گفتند فهرست ابربدهکاران بانکی را منتشر کنید. یکی از بزرگترین ابر بدهکاران بانکی سازمان اجتماعی کشور بود. این سبب شد در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم ما به ۶۰ درصد برسد. دولت بدهی سازمان اجتماعی را تسویه کرد و مطالبات آن را پرداخت کرد. روند استقراض ما از بانک ها متوقف شده است. از فروردین ۱۴۰۲ تاکنون ریالی از بانک مرکزی توسط سازمان تامین اجتماعی استقراض نشده است

وی ادامه داد: در حوزه تولید و شفافیت در اقتصاد  عملکرد خوبی داشتیم. بالغ بر ۹۵ درصد از شرکت های ما حسابرس و بازرس قانونی عملکرد آنان را مطلوب اعلام کردند.  در حوزه تولید در بخش پتروشیمی، صنایع سیمان، دارو و… شرکت های وابسته به تامین اجتماعی بخش مهمی از اقتصاد کشور را مدیریت می‌کنند. همچنین تا پایان سال علاوه بر اینکه حقوق، مزایا و هزینه درمان مجموعه های تحت پوشش را پرداخت می‌کنیم، سود حاصل از عملکرد وزارت کار را در امور مهم سرمایه گذاری می‌کنیم. پالایشگاه نفت خلیج‌فارس و شازند را تبدیل به سرمایه برای آیندگان می‌کنیم.

مرتضوی در پایان گفت: نزدیک به دو سال با شما نمایندگان همکاری داشتیم. بابت قصور عذرخواهم و از عنایات ویژه رییس مجلس آقای قالیباف صمیمانه تشکر می‌کنم.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.