معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان خبر داد؛

رتبه دوم آذربایجان شرقی در تولید آلبالوی کشور

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از رتبه دوم این استان در تولید محصول آلبالو در سطح کشور خبر داد.
اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران گفت: سطح زیر کشت آلبالو در استان آذربایجان شرقی ۳ هزار و ۸۹ هکتار بوده که شامل ۲ هزار و ۹۸۸ هکتار باغات بارور و ۱۰۱ هکتار باغات غیربارور است.
وی افزود: میزان تولید آلبالو در سطح آذربایجان شرقی در سال جاری بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۶ تن برآورد می‌شود.
کرامتی با اشاره به اینکه ارزش افزوده محصول فرآوری شده بیش از ۳ برابر فروش محصول خام برآورد می شود ادامه داد: ۲۰ درصد از محصول تولیدی آلبالوی استان مصرف تازه خوری داشته و ۸۰ درصد آن به صنایع فرآوری این محصول از جمله تولید شربت، مربا، مارمالات و غیره اختصاص می یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: شهرستانهای شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان بوده و آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۱۵ هزار تن آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را داراست و پس از استان اصفهان مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کرامتی تاکید کرد: متوسط عملکرد این محصول در سال جاری با توجه به خسارتهای وارده در سطح استان بیش از ۵ تن در هکتار برآورد شده و عملکرد باغات شاخص بیش از ۸ تن در هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: قسمت اعظم محصولات تولید شده در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
کرامتی یادآور شد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌ دهند و ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده آلبالو مجاری شامل رقم سیگانی و بوترمو است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.