رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز به مناسبت هفته ملی مهارت در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

هنرجویان امروز کارآفرینان فردا هستند

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز از برگزاری اولین طرح ملی مهارت افزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر سراسر کشور در هفته ملی مهارت با حضور ۴۰۰ دانشجوی دختر و پسر در ۳۰ کارگاه مهارتی تنها مرکز علمی – هنری منطقه آذربایجان خبر داد.
“سجاد پاکزاد” که به مناسبت آغاز هفته ملی مهارت در جمع خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی سخن می گفت با بیان اینکه برگزاری اولین دوره طرح ملی توانمندسازی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های سراسر کشور در  دانشگاه هنر یک افتخار بزرگ برای تبریز کهن است افزود: در دانشگاه هنر تبریز کارگاه های مهارتی و اموزشی متنوعی داریم که در سطح کشور کم نظیر هستند و حضور تکنسین های هنری در کارگاه ها باعث شده اند دانشجویان این دانشگاه از منظر مهارتی در سطح بالایی قرار گیرند.
وی با اشاره به وجود ۹۰ کارگاه کارآفرینی با حضور ۳۰۲ دانشجو در محوطه دانشگاه هنر ادامه داد: دانشجویان بعد از گذراندن دروس پایه دانشگاه، تمرینات و پروژه های خود را در کارگاه ها به یک مهارتی تبدیل می کنند و از مرحله ایده تا تهیه مواد اولیه، تکنولوژی تولید، طراحی، بسته بندی، تبلیغات، فروش و بازخوردگیری را می آموزند و این مهارت ها توسط خود دانشجویان عملیاتی می شود.
پاکزاد با اشاره به اینکه کار در فضای کارگاهی و مهارت افزایی سبب امید بخشی به دانشجویان می شود اضافه کرد: اغلب دانشجویان این دانشگاه غیربومی هستند و از سراسر کشور برای کسب دانش و مهارت به دانشگاه هنر آمده اند و لذا فراهم کردن محیط آموزشی مناسب برای آزمون خطا و درآمد زایی، اشتغالزایی و کارآرفرینی بعد از فراغت از تحصیل دانشجو برای ما مهم است.
رئیس دانشگاه هنر تبریز سپس به دوره مهارت زایی با همکاری بنیاد مستضعفان در منطقه چالدران جهت محرومیت زدایی و مهارت افزایی دانشجویان اشاره کرد و گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی در این منطقه حضور پیدا کردند و مهارت خود را با جوانان این منطقه به اشتراک گذاشتند.

وی در ادامه به تجربیات حضور در دوره ضیافت ایثار دانشجویان شاهد و ایثار مشهد پرداخت و تاکید کرد: چندین کارگاه این دوره توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار گردید و در زمینه جواهرسازی و قلم زنی استقبال زیادی از این کارگاه ها به عمل آمد و این موضوع جرقه ای ایجاد کرد تا برنامه ریزی برای برگزاری اولین دوره طرح ملی توانمندسازی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های سراسری کشور در  دانشگاه هنر تبریز انجام گیرد.

پاکزاد با تاکید بر ضرورت تربیت دانشجویان کارآفرین با استفاده از ظرفیت های توانمند کارآفرینی دانشگاه هنر تبریز یادآور شد: میزبان اولین دوره طرح ملی توانمندسازی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های سراسری کشور در  دانشگاه هنر اسلامی تبریز خواهیم بود و کل کشور با ظرفیت های  هنری، صنایع دستی و چندرسانه ای در رشته های مختلف آشنا خواهند شد.
رئیس دانشگاه هنر تبریز اضافه کرد: این طرح ملی طی ۱۰ روز و در دو بازه زمانی ۱۰ الی ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۳ ویژه دانشجویان پسر و ۱۹ الی ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ ویژه دانشجویان دختر برگزار خواهد شد و برگزاری این دوره کاملاً رایگان بوده و هزینه طرح از طریق سازمان دانشجویان تأمین گردیده است.
پاکزاد با بیان اینکه ۷ دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، چند رسانه ای، طراحی، هنرهای تجسمی، صناعی، فرش و هنرهای کاربردی در رشته های مختلفی در سطح دانشگاه تدریس می شوند خاطرنشان کرد: هزینه بالای تجهیز کارگاهها، کار را برای همه سخت کرده است اما تولیدی هنر، تجهیز محور نیست بلکه مهارت محور است و می توان با ابزارآلات محدود در همان راندمان به ایجاد مشاغل هنری پرداخت.
وی با بیان اینکه بسترهایی جهت فروش محصولات هنری دانشجویان فراهم شده است که حتی امکان صادرات را نیز فراهم می نماید تاکید کرد: نمایشگاه دائمی دانشجویان دانشگاه هنر تبریز در محوطه مسجد کبود ایروان در حال فعالیت است و لذا صادرات محصولات هنری علاوه بر ارز آوری به صادرات فرهنگ به جهان نیز منجر می گردد و حمایت از دانشجویان کارآفرین بر همه ما تکلیف واجب است.
پاکزاد در پایان با بیان اینکه هنر، عمق نفوذ تاثیر مطلب را افزایش می دهد اظهار کرد: در دانشگاه نیاز است اتفاقات صرفاً تربیتی و آموزشی حکمفرما نباشد، بلکه رویکرد دانشگاه، تربیت دانشجوی هنرمند، متخصص، متعهد و ارتباط گیر با جامعه باشد لذا با راه اندازی فروشگاه و نمایشگاه دائمی، در حال افزایش تعداد نقاط اتصال هنر با جامعه هستیم.
رئیس دانشگاه هنر تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر چگونگی استفاده این دانشگاه از تجارب اساتید برجسته داخلی و بویژه بین المللی توضیح داد: میزبانی دانشگاه هنر تبریز از جشنواره ارسیکا در سنوات گذشته نقطه عطفی بود که هنرمندان جهان اسلام با حضور در تبریز، آثار خود را ارائه دادند و اکنون برای حفظ این هنر ارزشمند، آثار خانه و موزه دانشگاه در حال ایجاد است تا آثار هنرمندان معاصر داخلی و هنرمندان ارسیکا در آنجا به نمایش گذاشته شود.
شایان ذکر است در این نشست خبری، سعید کاوه به عنوان مشاور اجرایی ریاست دانشگاه، منوچهر شکرگزار رئیس گروه امور شاهد و ایثارگر و تقی زاده مدیر روابط عمومی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، سجاد پاکزاد را در ارائه توضیحات و پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه همراهی نمودند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.