اهمیت برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوره چهاردهم و حواشی آن به روایت "عصرآزادی"

پزشک جمهور جهان آمد

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
بالاخره دوره انتظار دوستداران مسعود پزشکیان به سر رسید و فرزند دانشمند آذربایجان به عنوان منتخب ملت ایران انتخاب گردید و پس از طی تنفیذ حکم ریاست جمهوری اش توسط رهبر انقلاب، دفتر کار خود در نهاد ریاست جمهوری را از محمد مخبر – سرپرست ریاست جمهوری دولت سیزدهم – تحویل گرفت تا آنطور که وعده داده بود پای کار مردم باشد.
مراسم تنفیذ پرزیدنت مسعود پزشکیان در حالی برگزار شد که چند غایب بزرگ در مراسم وجود داشت؛ علاوه بر سیدابوالحسن بنی صدر، اکبر هاشمی رفسنجانی، سید ابراهیم رئیسی که ۳۰ اردیبهشت ماه در سانحه هوایی سقوط هلی کوپتر به شهادت رسید، سید محمد خاتمی که همیشه در موقعیت انتخابات ریاست جمهوری کنار مسعود پزشکیان حضور داشت و حتی با انتشار یک پیام ویدئویی از مسعود پزشکیان حمایت و مردم را تشویق به رأی دادن کرد اما به مراسم تنفیذ نیامد و محمود احمدی نژاد که عدم حضور او در این مراسم مهم، یکی از پرحاشیه ترین غیبت ها محسوب گردید کمااینکه احمدی نژاد در دیدارهای پیشین رهبر انقلاب با کارگزاران نظام حضور می یافت.
در حقیقت، محمود احمدی نژاد پیش از این نیز در مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ حضور نیافت و آخرین تصویری که از او در مراسم تنفیذ به ثبت رسیده بود مربوط به انتخابات سال ۱۳۹۶ است اما با همه این تفاسیر، نجاتبخش ایران از آذربایجان آمده تا فعالیت خود را در راستای خدمت به ملت آغاز کند…
بخش اول
بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی ایران در چارچوب نظریه استقلال قوا، رئیس‌ جمهور به‌ عنوان سکان‌دار قوه مجریه پس از مقام رهبری، عالی‌ ترین مقام رسمی کشور و مسئول اجرای قانون اساسی است که به‌ صورت مستقیم به وسیله‌ مردم انتخاب می‌شود و وظایف بسیار مهمی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.
انتخاب و استقرار رئیس‌جمهور در جایگاه ریاست‌ جمهوری بر اساس قانون اساسی و در پی آن قوانین عادی تشریفات مشخصی دارد که نمایانگر اهمیت این جایگاه در نظام است.
امضای حکم ریاست‌ جمهوری به وسیله‌ رهبر انقلاب که از آن به تنفیذ حکم ریاست‌ جمهوری نیز تعبیر شده، بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی و برگزاری مراسم سوگند و یا تحلیف رئیس‌ جمهور با حضور رئیس قوه قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی از جمله تشریفات بیان شده در قانون اساسی برای آغاز دوره ریاست‌ جمهوری است.
پس از انقلاب، حکم ریاست جمهوری توسط امام راحل برای ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، سید علی خامنه‌ ای و توسط رهبر انقلاب برای مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد، حسن روحانی و شهید سیدابراهیم رئیسی به عنوان روسای جمهوری ایران امضا و به آنان اعطا شده است.
بر اساس آمارها مهمانان خارجی از جمله محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، میلوش وچویچ نخست‌وزیر صربستان، ژرالدو آلکمین معاون رئیس جمهوری برزیل، عبدالله علی الیحیا وزیر خارجه کویت، مانوئل ماررو کروز نخست‌وزیر کوبا، ویاچسلاو وولودین رئیس مجلس دومای دولتی روسیه، رشید مردوف وزیر خارجه ترکمنستان، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و غیره در مراسم تنفیذ رئیس دولت چهاردهم حضور داشتند.

بخش دوم

نهمین رئیس جمهور کشور پس از دریافت حکم تنفیذ گفت: همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهاده و با رأی خود به تغییر، بار سنگینی را به دوش این حقیر گذاشتند.
مسعود پزشکیان افزود: آنچه که مسئولیت قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در مسیر روشنی که مقام معظم رهبری فرموند چشم انداز جمهوری اسلامی و قانون برنامه است که ما به طرف آن حرکت کنیم لذا طبق سند چشم انداز باید کشور توانا در تولید علم و فناوری متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی باشد.
وی ادامه داد: ایران کشوری امن مستقر و مقتدر و با سامانه دفاعی مبتنی بر بازداندگی همه جانبه و برخوردار از سلامت باشد. فرصت‌های برابر و توزیع مناسب درآمد و بدور از فقر و تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب و برخوردار از وجدان کاری و با تاکید بر جنبش نرم‌ افزاری و تولید علم و رسیدن به اشتغال کامل باشد.
پزشکیان اضافه کرد: ایران کشوری دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت حکمت و مصلحت باشد و یک دولت و حکومتی قدرتمند را که بار سنگین را بر اساس قانون و چارچوب‌های قانونی می‌نهد و ما مسئول هستیم به این طرف حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: قول می‌دهم با تمام وجود به این مردم خدمت کنیم و قول می‌ دهیم راه شهیدان و راه کسانی که برای این کشور زندگی خو را در کف دست گذاشتند و پای این مملکت جان خود را گذاشتند دست به دست هم بدهیم این عزت و افتخار را به کشور بازگردانیم.
رئیس دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: جز با اتحاد، قانون گرایی و وحدت امکان پذیر نیست لذا باید دست به دست هم بدهیم تا پاسخگوی دغدغه‌های مردم کشورمان باشیم بنابراین مجدداً از محضر مقام معظم رهبری تشکر و قدردانی کرده و امیدوارم برای پیشبرد سیاست همگرایی دولت وفاق ملی کمک کنند.
بخش آخر
بعد از گذشت ۲ سال و ۹ ماه و ۱۶ روز از تشکیل دولت سیزدهم به‌ دلیل سقوط هلی کوپتر حامل هشتمین رئیس جمهور کشور در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ سید ابراهیم رئیسی و همراهانش به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و کشور با انتخابات زودهنگام مواجه گردید.
انتخابات ریاست جمهوری ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال ۱۴۰۴ برگزار شود پس از بروز این سانحه هوایی یک‌ سال زودتر از موعد مقرر، روز جمعه ۸  تیر ۱۴۰۳ در ۵۸ هزار ۶۴۰ شعبه داخلی و ۳۴۴ شعبه خارج از کشور برگزار شد.
طبق نتایج به‌ دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند و در حقیقت، این دومین بار بود که انتخابات ریاست جمهوری همانند سال ۱۳۸۴ به دور دوم کشیده می‌ شد.
به موجب اصل ۱۱۷ قانون اساسی و مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچکدام از نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌ دست بیاورند و به همین دلیل تکلیف ریاست جمهوری ایران جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات مشخص شد
در این دور از انتخابات نیز مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای از تعداد ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رای ماخوذه به‌ عنوان رئیس چهاردهمین دولت جمهوری برگزیده شد.
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان نیز در حسینیه امام خمینی و با حضور مقامات کشوری و لشکری، رؤسا و اساتید حوزه و دانشگاه، نمایندگان اصناف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفرای مقیم در تهران برگزار شد و توسط رهبر انقلاب به فرزند آذربایجان اعطا گردید تا نقطه پایان دولت سیزدهم رسماً اعلام شود.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.